Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 912 ggr
[Howres]
2014-12-05 12:05

(K) Limicolaria flammea

Hej! Jag har börjat intressera mig för snäckor och min favorit är Limicolaria flammea. Undrar om någon har sådana till salu, helst dark flame men det spelar egentligen ingen roll :) Har tänkt ha dem i en petbox i början och sen låta dem flytta till ett terrarium. Är det en bra idé? Har även löst att dem vill ha det väldigt fuktigt, ska man bara ta en vanlig blomspruta och spruta lite då och då, eller? :)

Annons:
fluffis
2014-12-05 12:12
#1

Vad kul att du vill skaffa flammeor! 🙂

Själv började jag med snäckor för bara två månader sen och det blev Limicolaria flammea för mig också 🙂 Jag har märkt att de vill ha det väldigt väldigt fuktigt och gärna lite tillskott av värme nu på vintern, så att de har ca 24-25 grader.

Det enklaste för att hålla luftfuktigheten hög är att ha ett bottenmaterial som är mögelresistent och att täppa igen nästan all ventilation, tycker jag.

[Howres]
2014-12-05 12:33
#2

#1 Hur gör man för att lättast få upp värmen? Har du en lampa eller något? :) Vad har du dina flammeor i? :)

fluffis
2014-12-05 13:23
#3

#2

Jag har en värmematta på sidan. Jag har mina i en stor (den största tror jag) petbox och det fungerar inte jättebra. För det första har jag tejpat för i princip hela taket förutom några millimeter och det ser inte jättesnyggt ut om jag ska vara ärlig :) Och sen är mina snäckor fortfarande rätt små och det blir för stort helt enkelt. Ibland känner jag att jag vill leta upp alla för att kolla till dem men det är nästan omöjligt. De ligger för det mesta nergrävda på dagarna och på kvällarna brukar några komma fram. 

Eftersom jag inte känner igen dem så vet jag inte om det är samma tre som brukar komma fram eller om det är olika. Det är synd. Dessutom tror jag att om jag hade haft lite mindre till dem och lägre tak så kanske de hade suttit oftare i taket. Då hade det också varit roligare med ett genomskinligt lock och inte ett färgat som de här petboxarna har. Då hade man kunnat se snäckorna lättare :)

Mina andra snäckor som är större bor i en smartstorelåda som är rätt liten. Under lådan har jag en värmematta men bara på en pytteliten bit. Smartstorelådor tål hög värme (till skillnad från petboxar) så där kan jag vara lugn :) De här snäckorna är framme hela tiden och på dagarna hänger de i taket. I och med att hela lådan är transparent så ser jag dem hela tiden vilket är kul. Jag har inga ventilationshål alls vilket främjar hög luftfuktighet, men jag funderar på att borra några pyttesmå hål bara för att :)

Någon annan får gärna delge fler erfarenheter. Jag har bara haft snäckor en kort tid så mina erfarenheter är inte så stora :)

Upp till toppen
Annons: