Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 1977 ggr
sotlynx
11/1/14, 8:09 PM

Art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råkade köpa två megavackra snäckor på en mässa idag. Såldes som fulica. Men, dom är ju gröna i skalet! Och med vackert honungsfärgad kropp!! Vad är det för snyggingar? Ca 10cm i skalet. :)

Annons:
Smilla W
11/1/14, 9:13 PM
#1

Såg också dessa. Blev inte riktigt klok på dem men det är mest troligt fulica eller en hybrid med fulica.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

sotlynx
11/1/14, 11:20 PM
#2

Jag har kollat på olika bilder hela kvällen och letat och läst och nu känns det mer som någon form av immaculata. Mönstret på kroppen liknar och även skalform. Dessutom är det ett par otroligt pigga och nyfikna snäckor. Har sniglat rundor i sitt nya hem hela kvällen!  :)

sotlynx
11/1/14, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En bild till.

sotlynx
11/1/14, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och en till.

Smilla W
11/2/14, 11:32 PM
#5

Ser nästan ut att vara immaculata i. Synd att skalet är så slitet, svårt att se :/

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

sotlynx
11/3/14, 8:34 AM
#6

Jag mailade Landsnails.org och frågade.  Beskrev så gott jag kunde och skickade med massor av bilder. Fick svaret: 

Hello,

They are some form of Lissachatina immaculata maybe from Mozamique.

Best regards

Tom

Hoppas han har rätt! :D

Annons:
Smilla W
11/5/14, 8:04 PM
#7

Woho, då var jag inne på rätt spår! Lissachatina immaculata var. Mozambique har jag ett par :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

sotlynx
11/6/14, 8:02 AM
#8

Dom är verkligen sjukt aktiva och roliga. Så himla glad att jag köpte dom!! Hoppas hoppas dom trivs, och att dom blir fler! :)

MoaL
11/12/14, 1:00 AM
#9

Jag säger också immaculata, då fulica har inte den färgen på kroppen. 🙂 Härligt att de är så aktiva och roliga, grattis!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sotlynx
11/12/14, 9:27 AM
#10

Tack! Jag hade en temperaturdropp ( Två element gick sönder samtidigt! ;( Kul med gamla elledningar som kickar loss strömtoppar lite då och då. Nu har jag monterat värmematta på deras bur för säkerhets skull.. ) hemma ett par dagar nu och Greenie och Beanie grävde ner sig. Igår grävde jag lite elakt upp dom för ett värmande bad och lite ny mumsig mat och något ganska häftigt har hänt. Båda två har nästan en centimeters tillväxt på skalet och båda två har nu en mörkt rosa, nästan lila columella ( heter det något på svenska?? ), fantastisk färg! När jag köpte dom var allt bara olika nyanser av beige och grå. Vad kan det bero på? Fodret?  Längtar så efter småsnäckor efter dom här två, hoppas hoppas att även dom blir läckert olivgröna! Kombon med honungsfärgad kropp är så himla fin! :D

Upp till toppen
Annons: