Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1452 ggr
carin_1982
2014-09-14 18:47

Sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en "vild" snäcka, fläckig vinbergssnäcka. Vi fick han genom den ekologiska salladen i vintras. Då va han nyfödd. Behöll honom och nu 9mån senare är han stoooor. Till min fråga. Min snäcka har som en extra hud vid skalet som blåser upp sig när han hänger upp och ner. Är han sjuk tro? Han har alltid varit pigg och social men den senaste tiden har han varit slö. Badade honom nyss och då blev han jättepigg. Han äter och bajsar bra. Dock har han aldrig gått in i sitt skal helt, utan hans kropp är alltid ute, förutom ögon, tentaklerna. Är det onormalt? Hur ska han kunna gå i ide om han inte vill/kan gå in i sitt skal? Jag bifogar bild på hans "extra hud" vid skalet. Tacksam för svar, orolig över min lilla snäcka.

Annons:
carin_1982
2014-09-14 18:49
#1

Min man tror att han fått för mycket mat, att han är för tjock helt enkelt. Kan det vara så?

Rumblebee
2014-09-15 09:50
#2

Tycker det ser ut som att manteln verkar svullen? Det enda jag har läst om det är att det antingen kan bero på att snäckan har en massa ägg som kommer läggas snart (inte troligt om den lever ensam), att han ätit mat som sväller, typ ris, bröd eller pasta. Eller att han har blivit lyft i skalet. Är det så att han har en svullen mantel och det är pga lyft i skalet så kan det hjälpa att flytta över honom till en lägre behållare så att han inte kan klättra.

Upp till toppen
Annons: