Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 2200 ggr
sotlynx
9/11/14, 10:39 AM

Projekt- Rädda vinbergssnäckor!

Måste bara berätta vad jag pysslat med senaste åren i min lilla by…  När jag flyttade ut till byn på landet för drygt 10 år sedan fanns det gott om vinbergssnäckor. Efter att ha bott på Möllan i flera år var jag helt lyrisk över dessa snäckor. Hemma i Småland fanns bara vanliga trädgårdssnäckor, så det här var himmelskt! Efter ett par år dök det upp spanska skogssniglar och mardrömmen var ett faktum. Det tog ungefär tre år, sedan var det plötsligt väldigt svårt att hitta några Vinbergssnäckor. Man såg dom bara när dom låg under en hög hungriga spanska äckelsniglar. Jag led med snäckorna och kunde knappt gå ut i skogen utan att må dåligt över denna vidriga slakt. ( Ja, jag är känslig, och det är megahemskt att se en snäcka försöka fly medans den blir uppäten levande! ) En dag fick jag tokdamp. Jag räddade Olle, en brun vinbergssnäcka som höll på att bli ifattsniglad av ett gäng spanjorer. Olle flyttade hem till min trädgård. Efter några dagars letande hittade jag några snäckor till som levde som även dom fick flytta hem till mig. Min dåvarande man var en duktig spanjorsamlare, så snäckorna fick vara ifred.  ( Nä, varken jag eller han klarade döda ens spanjorerna, utan vi släppte ut dom på en åker några km bort..) Efter två år hittade jag första snäckbebisen! Vilken lycka! Nu har jag  många vinbergssnäckor i min trädgård, grannarna har fått tillbaka sina ( ja, dom flesta är glada över det…) och det ser ut som om det ska gå vägen! Det är mycket färre spanjorer i hela byn nu, så jag misstänker att bönderna har börjat använda bekämpningsmedel på åkrarna runt omkring. Fortfarande finns inga snäckor i skogspartiet där det förr kryllade av dom, men med lite tur blir det ändring på det. Håll tummarna! ;)

Annons:
fiore
9/11/14, 8:00 PM
#1

Åh, vad roligt det var att läsa! Fint att du bryr dig 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Venom
9/12/14, 7:32 PM
#2

Ja, det var jätte fint att du bryr dig :-)

Smilla W
9/14/14, 3:34 PM
#3

Det är ju trevligt att du fixar till området till H. pomatia som tyvärr inte är allt för vanliga här i landet… Men snälla släpp inte ut de spanska sniglarna på någons åker! Dessa djur är inte inhemska från början och är riktiga skadedjur. Det är bättre att ha ihjäl dem då de bara är till skada för samhället och ekosystemet. 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jeonas
7/29/15, 9:37 AM
#4

Vinbergssnäckan är inte heller inhemsk från början. Den kom hit på 1600-talet.

Sara1992
11/1/15, 11:14 PM
#5

Får man ha vinbergssnäckor som husdjur? sett såna i södra sverige bara, tror det var såna iaf så var dom stora och fanns massor där min moster bodde förut

MelodyX
11/8/15, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kom in här av en slump 😉. Vi har massor av vinbergssnäckor, går inte att gå ut på tomten vissa perioder och vi bor i Dalarna. Men vackra är de verkligen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: