Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 1231 ggr
Tanjis
2014-07-24 10:18

Är Gary sjuk?

Kan snäckor bli sjuka?

Jag har två bäbis snäckor som heter Gary och Slem Shady och har haft dom i snart en månad. 

Slem Shady är helt klart den snyggare snäckan, han har mörkare kropp och super fint skal med jätte vackra mönster. Han växer på bra och har ett starkt skal, han är ofta framme och krälar runt överallt i terrariet och han är väldigt "social" om man kan kalla snäckor sociala, han/hon skyggar inte när man har hen ute eller så.

Jag satte in en paprika bit åt dom i går kväll som hade möglat snabbt som tusan på grund av värmen och fukten i terrariet så det hade blivit mögel ludd… i detta mögel ludd hittade jag stackars Gary, inte lätt när maten möglar snabbare än vad man rör sig :S . Gary är blekare i kroppsfärgen och har inte alls lika skarpa fina mönster som sitt syskon, mönstren är bleka och trista och på vissa ställen har han inga mönster alls på skalet, hen är egentligen väldigt snygg hen med med sin blekhet i skalen och jag vet inte om blekheten har någon som helst betydelse. Anyhow, det är skrämmande att han satt fast i mögel luddet vilket innebär att han har varit stilla rätt länge. Det är sällan som jag ser att han är framme ur skalet och krälar runt och ännu sällsyntare är att han klättrar på glaset och andra klättergrejer i terrariet, han är väldigt mycket mindre än sitt syskon och har klenare skal. 

Behöver man vara orolig eller är det bara så att Slem Shady är en större hen och mer äventyrlig som person?

Annons:
Smilla W
2014-07-24 10:32
#1

Det kan tyvärr vara så att Gary är en så kallad "runt" alltså för sent kläckt, eller att den skickades i för tidig ålder och tog skada. I så fall är det inte säkert att den klarar sig. Men det kan också vara så att den bara är lite mer långsamväxande och stresskänslig :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Tanjis
2014-07-24 11:34
#2

Han har nog varit en gnutta mindre hela tiden kanske…. svårt att se skillnad på storlek när dom var riktigt små. Dock hade Gary en ordentligt spricka i sitt skal när dom kom

Smilla W
2014-07-24 11:42
#3

Då kan det vara det, eller så har något inre organ tagit skada. Det kan visserligen ta ett tag för dem att komma igång igen efter en ordentlig skada.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: