Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 2029 ggr
jossa5
7/15/14, 5:25 PM

(X)Hur avlivar man snäckor?

Kanske lite underlig fråga, men såg i en tråd här "(S) Lissachatina alissa" att kravet för att få köpa var att ha ungarna som Foder eller avliva.
Men hur gör avlivar man en snäcka på ett humant sätt? Jag frågar av den anledningen att jag är intresserad, och det är intressant att veta.

Ställer jag en fråga som man inte får svara på, så skicka ett pm. Och ber om ursäkt ifall man inte får fråga alls!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
fiore
7/15/14, 5:47 PM
#1

Man sätter snäckorna i kylen, när de har gått i dvala sätter man dem i frysen så de dör omedvetet. Det är vad jag har fått hört iallafall 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Smilla W
7/15/14, 7:18 PM
#2

Alla frågor är givetvis tillåtna! Bättre at fråga och göra rätt än att inte fråga och göra fel 🙂

Den metod som #1 beskrev är nog den absolut vanligaste. Men till nyfödda små snäclkingar tycker jag det är lättast att snabbt krossa dem med något hårt, till exempel en sten. Då kan du dessutom använda resterna som Foder till de vuxna snäckorna!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
7/15/14, 7:18 PM
#3

Sätter ett (x) på rubriken så vet folk att det är ett känsligt ämne :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

thessanh
7/15/14, 7:22 PM
#4

Jag kan inget om snäckor, råkade snubbla över tråden bara, men måste fråga. Varför ens döda dem? Varför inte låta dem gå fria i naturen om nu alternativet är att döda?

Smilla W
7/15/14, 7:27 PM
#5

Mycket bra att du frågar! De snäckor som är på tal råkar vara afrikanska jättesnäckor, om bara ett fåtal sådana skulle råka komma ut  i svensk natur vore det katastrofalt för både samhället och ekosystemet. Detta har redan hänt i en del länder, däribland USA, vilket gjort att de nu är olagliga att ha som husdjur där. Dessa problem vill vi helst undvika, därav är det viktigt att känna till ansvaret och att kunna kontrollera överflödet av ungar. De fungerar dessutom mycket bra som Foder till andra djur 👍

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

thessanh
7/15/14, 7:46 PM
#6

okej, jag tycker bara det låter otäckt. Hoppas istället att folk slutar att föda upp fler än de har möjlighet att ta hand om och ge ett bra liv.

Annons:
fiore
7/15/14, 7:59 PM
#7

#6 Det är ganska svårt då antalet blir jättemånga. Speciellt hos snäckor som föder upp levande snäckor, det är ju bättre att avliva dem istället för att ha för många hemma att tiden inte räcker till. Snäckor som föder upp ägg är det delvis lättare, man lägger de oönskade äggen i kylskåpet och de överlever inte. Antalet blir ju mycket mindre eller inga ungar alls. Snäckor är tvåkönade och samtidigt behöver sällskap, inte går det att "kastrera" någon/några av dem vilket är synd :(

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

jossa5
7/15/14, 10:03 PM
#8

Tack för svaren!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: