Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1284 ggr
lollynonna
2014-07-14 14:37

vill veta mer!:D

jag har några frågor om snäckor,kommer förmodligen inte att få ha,men vill alltid lära mig mer:)

vilken snäckart blir högst 7-8 cm(skalet alltså) som vuxen,lättskött?

kan ett akvarie på 60 liter räcka till 2-3 stycken såna?

var köper man bottenmaterial?

vilket bottenmaterial tycker ni mest om?

kan dem äta sallad,gräs,morötter,kiwi osv?

hur håller man bäst fukt och temperatur?

hur vet man vilken fukt/temperatur det är i akvariet?

vad ska man ha som lock och hur mycket hål ska man ha?

alla mina frågor hittills:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
fiore
2014-07-14 21:14
#1

Det bästa är ju om du kollar genom artiklarna, där finns det många information om just den art du vill ha (eller är nyfiken på). Några av frågorna du ställer är ju olika från varje snäckart, men jag skulle rekommendera dig Limicolaria flammea! De är lättskötta och något otroligt fina snäckor på max 5-6 cm i skallängd 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

fiore
2014-07-14 21:21
#2

Vill du ha koll på fuktigheten använder du hydrometer. Du stänger flera lufthål beroende på vilken snäckart och vattnar akvariet/petboxen/vad du ska ha med en blomspruta tills du når det önskade fuktighetsgrad.
Om hur temperaturen är räcker det med rumstemperatur oftast, men är det någon snäckart som vill ha det varmare kan du ha en värmelampa för att höja temperaturen och temperatur inne hos snäckorna om du vill vara säker på att de inte får för varmt.

Många använder torv, kokosmull och/eller vitmossa. De kan du köpa i blomaffärer och djuraffärer (kokosmull). Jag har bara provat med endast vitmossa än så länge och de verkar gilla det, gräver ner sig och så :)

Snäckor kan äta det du säger och många till, det är viktigt att ge dem det varje dag så de får i sig näringsämnen och växer 😃Kalk (sepiaskal) måste de alltid ha.

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

lollynonna
2014-07-14 21:42
#3

#1#2 tack! jo kalk det vet jag, ska kolla på allt!:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2014-07-14 21:43
#4

och den där flammea var riktigt fin!:D

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

fiore
2014-07-14 21:46
#5

Kul att du är intresserad, och ja de är otroligt fina! Vill ha ett par eller fler sådana haha 😃

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

lollynonna
2014-07-14 21:51
#6

blir lite tjat på pappa,han blir nog mer sugen då han får betala allt haha. har så lite pengar😭

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
fiore
2014-07-14 22:00
#7

Haha åh, men måste tillägga att det inte är dyrt med snäckor 🙂
Fick spendera under 250 kronor i olika affärer och vips, så var allt redo här hemma. Det som behövdes var snäckor! Men fallet är ju så att jag har petbox istället för terrarium. Även de kan vara billiga begagnade :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

lollynonna
2014-07-14 22:13
#8

#7 men vad bra att allt var så billigt! får vål leta reda på en låda hemma,annars hittade jag en beggad på blocket!:D

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

fiore
2014-07-14 22:15
#9

Toppen! Vilken snäckart tänker du ha då? 😃

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

lollynonna
2014-07-14 22:24
#10

snackat med dadi,lättövertalad. han sa inte nej iaf. han hade nån kalk på jobbet som han skulle ta hem så då han har gjort det frågar jag om den är bra. har övertalat honom med att det enda som behövs är en sväng till luleå. mweheheheh det här blir nog bra…😈

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2014-07-14 22:26
#11

#9 har alltid tyckt att den du länkade var fin,ska isf ha den hade jag tänkt. han ska prata med min låtsasmamma,hoppas att hon går med på det. men det borde hon göra,annars får jag väl göra puppy eyes,haha;)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

fiore
2014-07-14 22:29
#12

Men vad roligt, blir så avundsjuk här haha! Tänk på att få i dig en del bra information innan du skaffar dem 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

fiore
2014-07-14 22:35
#13

Ang. kalk så kan du använda kalksten, kalkpulver och sepiaskal osv. Ingen kalk med salt :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Annons:
lollynonna
2014-07-14 22:42
#14

#12 jo ska läsa på massor om dem då. han sa att det var någon sorts grus?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2014-07-14 22:48
#15

hur gör man så att värmen hålls?hur mycket lufthål ska det vara? och luftfuktighets saken,kan man spraya bara typ ljummet vatten med en blomspruta? hur ofta behöver man spraya? alltså om L.flammea :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

jossa5
2014-07-14 23:32
#16

Ååh, vilken tur du har lollynonna! Jag är också sugen på den sorten du tänkte ha, för den är så fin, och lagom i storlek! Men jag har en pojkvän som säger nej. :(

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

lollynonna
2014-07-14 23:59
#17

#16 blir lika förvånad varje gång:0 hoppas att han inte ändrar sig mitt i allt bara,det har han gjort nån gång. men jag ska ha dem,så är det bara😉😈

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

jossa5
2014-07-15 00:25
#18

Haha, väntar spänt på att få se bilder när det är dags! 😃

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

fiore
2014-07-15 16:59
#19

Jag vet inte riktigt om hur mycket luftfuktighet en L. Flammea behöver så du får nog kolla upp det, men är det ex. 70% till 80% luftfuktighet kan du som sagt tejpa ihop alla lufthål (ca 90% av alla lufthål borde räcka) tills du når det fuktighetsgrad du vill ha. Vattenflaska med spray använder du för att höja fuktigheten. Ha hydrometer för att se. Torv och spahgumsmossa (vitmossa) håller fuktigheten rätt bra. Ha gärna båda två tillsammans så det blir mer trevligt! 🙂

Hur menar din pappa med grus?

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

lollynonna
2014-07-16 21:18
#20

#19 jo såklart att dem ska bo ihop isf! han sa att det var nåt kalkgrus… tror jag läste att det var typ 90% fukt eller nåt. har 16 hål i locket och 6 på sidorna. så 22 sammanlagt:) var kan man beställa hydrometer och vitmossa då?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
lollynonna
2014-07-16 21:22
#21

räcker en 45 liters låda? min syster rymdes  den,hon är 2 och ett halvt…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

fiore
2014-07-17 15:01
#22

Jag menar spahgumsmossa och torv tillsammans hehe. Vitmossa hittar man i blomaffärer som används till orkidéer och hydrometer kan man köpa lite överallt. På Clas Olson eller Arken Zoo tillexempel. Kalkgrus vet jag tyvärr inget om, antar han menar kalkpulver?
Snäckor har inget lag på hur stort de ska få bo, men grundregeln är ju att de ska kunna röra sig, vända sig och klättra. Får du hem ungar är det bättre att dem bor i en petbox eller likande så du hittar dem lättare :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

lollynonna
2014-07-17 15:04
#23

#22 okej:) men det är långt till såna affärer… kan man inte beställa:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

fiore
2014-07-18 00:45
#24

http://www.herperschoise.se/ gillar jag skarpt 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Upp till toppen
Annons: