Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 5715 ggr
Elina83
2014-07-08 16:15

Hjälp! Laga snäckan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem nyss 2 st achatina reticulata albino. Den ena mår jätte bra och är pigg och nyfiken men den andra är ett jätte stort hål i "huset" 😥 Vad ska jag göra?

Annons:
-Cissi-
2014-07-08 16:18
#1

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Elina83
2014-07-08 16:22
#2

Jo tack för länken och jag har läst den men hålet på bilden är gaska litet. Min nya snäcka har ett stort hål typ som en 5 kr. 😥

Rumblebee
2014-07-08 16:31
#3

Jösses vilket hål. Har du inte möjlighet till att gipsa så ta vad du har hemma. Det du behöver göra är att hålla hålet fritt från smuts och förhindra att det torkar. Vet inte om det fungerar att använda plastfolie som du viker så att det blir tjockare. som du fäster med tex plåster, i och med att klistret på plåster är starkare ån vanlig tejp . Sedan att du isolerar snäckan och inte har grenar eller annat som kan petas in i hålet.

Elina83
2014-07-08 16:41
#4

Nä grenar har jag inga alls. Tror du det är ok att ha den andra snäckan tillsammans eller ska jag isolera den skadade helt? Ska göra ett försök med folie. (Gladpack) har tyvärr ingen gips hemma alls. Hur funkar det om man skulle klippa lite bandage och lägga på kalk? Vet inte riktigt hur det blir när det stelnar dock.

Rumblebee
2014-07-08 17:17
#5

Jag skulle srparera dom så att den andre inte riskerar att göra skadan värre. vet inte heller hur det skulle gå med kalk på bandage. Vet inte vad för slags kalk du har, men om du kan så kan du även göra som ett litet bad där du blandar en liten mängd vatten och sedan tillsätter kalk. Antingen om du har kalkpulver eller om du kan krossa sepiaskal.

Elina83
2014-07-08 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Aaaarrrr stackaren har kommit ut ur hålet 😳

Annons:
Elina83
2014-07-08 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ok nu är hålet lagat. Vad nu då? Sepia skal har den tillgång till och även en vanlig kalk sten. Just nu sitter h*n i ett eget "hus" utan jord (har terrarie jord hos mina andra snäckor) tanken är att h*n inte ska gräva ner sig och att lagningen släpper. Kan hålet växa igen? Tar det lång tid? Verkar som om hela "huset" hos snäckan är väldigt skör 😕

Rumblebee
2014-07-08 21:24
#8

Tror säkert hålet kommer lagas, men vet inte hur lång tid det kan ta då jag aldrig varit med om en trasig snäcka. Kanske ta en titt om en vecka eller två och se hur det läker. Tror du att du kan fixa mossa åt honom som bottenmaterial? För utan bottenmaterial så kommer det bli knepigare att hålla det fuktigt hos honom, och att jag förslår mossa är för att det är lite renare än jord, det fastnar inte på snäckorna på samma sätt. Dock är ju jord bättre än inget :p det behöver ju inte vara så pass djupt så att han kan kräva ned sig, utan bara så att luftfuktigheten hålls bättre Men lagningen ser ju bra ut .

Elina83
2014-07-08 23:43
#9

Yes mossa är beställd och kommer i början på nästa vecka. Ja jag får nog lägga något på botten så länge. Är bara lite rädd ha det alldeles för fuktigt 😕 för då släpper stripsen. Läste lite lätt på en engelsk sida att snäckor kan klara sig genom ett helt krossat skal. Så jag hoppas att vår lilla Ferrari klarar sig genom detta. Såg även att skalet (huset) inte ser så bra ut på den andra snäckan (Lamborghini) Så jag undrar om det kan vara så att dom här två inte tycker om sepia skal? Kan det vara så? För mina andra två "krokodiler" slukar sepia skalen som galningar och deras hus är hur fina som helst. Så finns det något alternativt man kan göra för att snäckan ska få i sig mer kalk/sepia?

Rumblebee
2014-07-08 23:52
#10

Hehe trevliga namn dom har :) Vet inte vad du kan göra.. Dom kanske inte är vana vid sepiaskal. Jag hade Sepia till mina snäckor i början med dom plöjde igenom dom så snabbt så jag bytte till foderkalk för hästar som jag blötte med vatten så det blev lite grötigt, samt så brukade jag blanda i lite grann i torven. Men nu når jag bara har en snäcka kvar så får han sepiaskal igen och det är han inte vidare förtjust i. Dock märker jag att han äter av det om jag har på lite fiskmat i flingform och sedan sprayar lite med vatten. Så du kan ju testa med lite fiskflingor, det kan du hitta i stort sett vilken matvaruaffär som helst förmodligen. Tänk dock på att inte ge för ofta eller för mycket då det är proteinrikt vilket kan göra att snäckorna växer för snabbt för skalet

Elina83
2014-07-09 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Haha tack. Dom andra "krokodilerna" heter Blixten och Bergarn. ( min bilgalne 3 åriga son som döper dom) Ok det ska jag absolut testa. Läste att spirulina ska vara super bra för dom, så jag har även beställt sådan mat :) Funderar om man kanske skulle krossa lite kalk och strö i havregröten? Är lite rädd att man kan överdosera det där oxå. Tack så hemskt mycket för hjälpen och tipsen! Återkommer så fort det händer något nytt :) På bilden får Lamborghini lite kvälls gröt :)

MoaL
2014-07-09 01:46
#12

Hej Elina83, och välkommen hit!
Oj vilket hål! 😕 Enda bra är väl att det är såpass långt fram, och inte i bakkant där inälvorna är placerade. Också en väldig tur att inte manteln blev punkterad! Hur har snäckan skadats? 

Hur har du lagat hålet? Jag skulle nog ha följt instruktionerna här på Petsnails, för att hålla lagningen så liten och smidig som möjligt. 🙂 Lagningen är nämligen ingenting man brukar plocka bort, såvitt jag har förstått. Särskilt inte på ett sådär stort hål, det lär tyvärr knappast växa igen i första taget, om någonsin.

Det verkar som att det kanske har slarvats med kalk sedan tidigare, vilket är väldigt riskabelt när det gäller särskilt just Achatina reticulata, då de redan har ett tunt och skört skal naturligt. Ge mycket näringsrik mat och mycket kalk. Är den dålig på att äta sepiaskal så måste du såklart blanda kalk i maten.

Det är också väldigt viktigt att du kontaktar säljaren, för det är aldrig någonsin okej att en snäcka råkar ut för sådana skador i transporten. Det är helt och hållet enbart slarv av säljaren om en snäcka ser ut sådär vid framkomst, det finns inga acceptabla ursäkter.

Jag hoppas att snäckan hämtar sig och att det går bra för er. 🙂 Lycka till!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: