Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 2922 ggr
Tanjis
6/28/14, 1:17 PM

skicka snäcklingar i kuvert

Snart kommer mina 4 snäcklingar, men hon som säljer dom säger att hon ska skicka dom i varsitt kuvert…. det går väl inte?

Annons:
Smilla W
6/28/14, 4:21 PM
#1

Det är det enklaste sättet att skicka snäcklingar, i postens vadderade kuvert. Läs gärna artickeln "Vanligt förekommande frågor" under "alla artiklar"

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

VildaVittra
6/28/14, 4:32 PM
#2

#1 Fast är det verkligen lagligt? Snäckor står inte listade bland de djur där det är tillåtet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
6/28/14, 5:02 PM
#3

#2 om det fins djur som tillåts fraktas i kuvert, varför inte snäckor?

Tanjis
6/28/14, 5:04 PM
#4

#1 ja hon förklarade lite närmare nu hur hon menade, lät lite grymt om dom bara hade varit i kuvert. Hon skulle ha dom i snusdosor som är ordentligt rengjorda och i vaderade kuvert stämplade med "aktas". Det känns ändå som hon vet vad hon håller på med, hon har svarit med stor säkerhet på alla mina frågor så det känns tryggt. Men det lät så klnatigt när hon hastigt smsa att hon skulle skicka dom i kivert bara

VildaVittra
6/28/14, 5:17 PM
#5

#3 För att de djur som är tillåtna inte ens tillhör samma släkte utan är insekter. Så här står det under förbjudet att skicka:

Döda eller levande djur

Generella undantag: Bin, blodiglar, silkesmaskar, bananflugor av familjen Drosophilidae samt parasiter och förstörare av skadliga insekter mellan officiellt erkända institutioner.

Undantag - DPD Företagspaket 16.00: Döda djur som ska skickas till SVA - Statens veterinärmedicinska anstalt och Naturhistoriska riksmuseet. De ska vara förpackade enligt instruktioner som finns på respektive webbplats och skickas med tjänsten DPD Företagspaket 16.00. Om godkänt emballage inte skickas enligt instruktionerna, returneras paketet till avsändaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
6/28/14, 6:57 PM
#6

Ryggradslösa djur skickas mellan folk jämt och ständigt, till och med mellan olika länder. Det var väl något år sedan som Posten öppnade ett paket som det lät underligt ifrån, och upptäckte att det var syrsor (som inte finns med på deras lista). Såvitt jag minns paketerade de bara om det och skickade det vidare till mottagaren. ^^

Djuren lider inte av det och blir inte heller skadade om de paketeras ordentligt, och snäckor kan i alla fall inte heller skada någon. Då är det värre när folk skickar spindlar och skorpioner med posten, för vad som helst kan ju hända om posten får för sig att öppna paketet. 🤐

Blodiglar är för övrigt inte insekter, utan någorlunda jämförbara med både sniglar och snäckor. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Smilla W
6/28/14, 7:08 PM
#7

Finns inga lagar över huvud taget kring ryggradslösa djur. Dock kan det ju vara en risk om det skickas potenta leddjur om de skulle öppnas i posten. Dock är ju snäckor helt harmlösa!

Tänk om posten skulle lista alla ryggradlösa arter, ingen som hade läst det. Bättre att ta reda på vilka lagar som gäller det djurslag du funderar kring. När det gäller snäckor finns det alltså inga.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

VildaVittra
7/1/14, 3:42 PM
#8

Jag ställde frågan direkt till posten:

"****@spray.se" Skrev:
Fråga: Hej! Jag undrar om man får skicka levande snäckor som privatperson till en annan privatperson med er?

"kundservice.privat@posten.se" Skrev: Hej, tack för er e-post.
Tyvärr får man inte skicka någon form av levande djur med oss.
Med vänlig hälsning
Sofie

PostNord Logistics AB
Kundservice
Box 242
72106 Västerås

Telefon 0771-33 33 10
Fax 08-288177

kundservice.se@postnord.com

postnordlogistics.se

______________________________

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MoaL
7/1/14, 11:41 PM
#18

Tråden har redigerats då stämningen raskt dalade mellan diskussionsdeltagarna. Jag vill inte se någon upprepning av detta, så har ni inget snällt att säga är det bättre att ni håller tand för tunga. Tummen upp

VildaVittra, jag förstår vad du menar, men snäckor far inte på något sätt illa av att skickas, inte ens om paketet tar god tid på sig. Att förlora paket i posten är ärligt talat väldigt, väldigt sällsynt (åtminstone så länge man skickar inom Sverige). Jag har aldrig förlorat något paket, varken till eller från mig, som skickats inom landet. När man skickar snäckor ska man också skicka med 1:a klass brev eller motsvarande, så att det normalt sett når mottagaren 1-2 dagar efter avfärd. Jag har aldrig varit med om att det har misslyckats, och känner heller ingen där något har gått fel. 

Jag vet dock en i England som hade ett paket på vift i över en månad, men snäckan mådde toppen när den äntligen kom fram (och ägaren som höll på att bli galen av oro var såklart överlycklig Glad). 

Postens svar i sig visar ju att personen som svarade inte vet vad hon talar om, då det står i deras egna regler att bin, blodiglar, etc. får skickas med dem. Jag har även haft säljare som har skrivit "AKTAS! LEVANDE SNÄCKOR!" på paketet med stora bokstäver, och paketet har kommit fram utan några som helst krusiduller. Glad

Det finns som sagt inga lagar kring hållning av snäckor och dylika djur. Det enda svar du kan få från exempelvis jordbruksverket är i sådana fall den personens åsikt. Förmodligen då också en person som inte har någon erfarenhet i saken.

Inom snäckhobbyn, ja, inom hela evertebrathobbyn, är det kutym att använda postgång som transportsätt. Därav kan det uppfattas som provocerande när någon envetet ifrågasätter vad som för oss är helt normalt. Glad Jag förstår de som tycker att det är fel, men personligen håller jag inte med, eftersom min erfarenhet och kunskap i saken är en annan.

Oavsett hur skilda åsikter vi alla än har i frågan är det inte acceptabelt att börja bråka om saken. Går det inte att övertyga varandra får vi alla nöja oss med att vara överens om att vi inte är överens. Skämtar Det är faktiskt helt okej att ha olika åsikter. Glad

Ha en fin natt nu allihop!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

VildaVittra
7/1/14, 11:54 PM
#19

#18 Jag har blivit av med ett antal försändelser, kanske du inte skickar vidare mycket med snigelposten?

Bara för något är kutym gör det inte nödvändigtvis till att det är rätt, ett paket kan hamna i solen och jag tror nog inte att snäckor mår vidare bra av att stekas. Paket kan mosas, något vi som köper och säljer avelsägg är fullt medvetna om, det är mer än en gång folk fått fram pannkakssmet och tro då inte att alla ägg är ömtåliga, maranägg är lögn att knäcka, men posten lyckas. 

Bara för att brevbärare inte reagerat på texten, så innebär inte det att de sitter inne med kunskap om lagstiftning. Min ena foderleverantör hade aldrig hört talas om vaktlar, trots att han jobbar heltid med att köra ut Foder

Nej, levande varelser hör enligt mig inte hemma i anonyma paket, vill man ha ett djur så får man också åka och hämta det. Jag kommer tro mer på jordbruksverket än på medlemmar på nätet som inte presenterat ett enda dokument som stödjer deras påståenden. 

Och jag bråkade inte, det är trist att det syftas på att jag gjorde det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
7/2/14, 12:21 AM
#20

#19 Jag skickar väldigt mycket med Posten, likväl som att jag tar emot paket. Snäckor har jag skickat och tagit emot många gånger, även snäckägg. Man paketerar dem på sätt som praktiskt taget är omöjliga att krossa, om man nu inte låter något fruktansvärt tungt ställa sig precis exakt på paketet. Något sådant finns det ingen risk för. Om man sätter sina dyrbara barn i bilen och kör till ICA så riskerar man sina barns liv betydligt mer än vad snäckorna riskerar att skadas i posten. 🙂

Jag säger inte att du bråkade, jag antyder det inte ens och jag tycker det inte heller. ^^ Jag förklarade varför vissa känner sig provocerade, eftersom många antagligen uppfattar det som att du försöker antyda att vi inte bryr oss om djuren vi är så förtjusta i. Snäckor är charmerande och intressanta djur, det är nog ingen här som skulle utsätta sina djur för ett transportsätt där risken är stor att de kommer till skada. 

Det står dig fritt att kontakta Jordbruksverket och ställa frågor till dem om det är det du vill. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Tanjis
7/2/14, 12:40 AM
#21

#19 Jag tvivalde själv på om det verkligen var rätt att skicka dom på posten, tyckte att det lät fruktansvärt osäker och risken att dom skulle krossas var jätte stor och jag tänkte faktiskt vända mig till någon annan som kunde ge ett bättre förslag eller se om det fanns någon som bodde närmre. Men när försäljaren berättad hur dom skulle paketseras så förstod jag att det inte fanns någon risk för att snäckorna skulle krossas, när jag öppnade paketet å satt dom båda förnöjt och mumsade på äppelbitar och var inte alls besvärade på något vis. Jag vet att du är väldigt aktiv i etisk djurhållning i fokus.

Jag vill bara säga det här, utan att du tar illa upp för du tänker nog inte ens på det men var enda gång jag har läst en kommentar utav dig har jag känt mig väldigt provocerad… jag har försökt ignorera det men nu när moralkakan riktades mot mig så gick du över min gräns. Du menar det säkert inte men jag upplever det som att du  slänger moralkakor på var och varannan, och det är väl inte så du vill förespråka etisk djurhållning genom att provocera och slänga moralkakor på folk, för att på så sätt når man inte fram med sitt budskap. Tänk igenom hur du lägger fram det du vill ha sagt! Ett råd från mig med all välvilja

MoaL
7/2/14, 1:11 AM
#22

#21 Jag kände på samma sätt första gången jag skulle få snäckor skickade till mig, men uppfödaren som hade fött upp och skickat snäckor i massor med år lugnade mig, och när småttingarna kom så insåg jag att jag hade oroat mig helt i onödan. 🙂 Jag skickar själv snäckor på sätt som gör att det är helt omöjligt (om som sagt inte typ en bil kör över paketet) för småttingarna att skadas. Jag använder stadiga, sega små plastburkar/-lådor (de är jättesöta😛). Jag kan ställa mig på en sådan utan att den säckar ihop det minsta. ^^ Och då är den dessutom inpackad i tidningspapper och bubbelplast, och snäckorna själva är inbäddade i fuktig sphagnummossa tillsammans med en bit morot. Jag tvivlar starkt på att någon som inte verkligen går in för det lyckas skada snäckorna inuti. 🙂 

Djurens säkerhet är jätteviktig. Ingen förståndig människa skulle ju utsätta sina djur för något där risken är överhängande att de skadas. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
7/2/14, 6:16 AM
#23

Jag har bilder någon stans på lite olika paket som skickats över hela världen. Skulle kunna ladda upp dessa senare så att alla kan se hur man packar säkert :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Tanjis
7/2/14, 9:54 AM
#24

#23 ja gör det :) låter bra

Smilla W
7/2/14, 10:33 AM
#25

#24, ska försöka komma ihåg att göra det ikväll, jobbar sent idag. Annars får du gärna påminna mig! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jossa5
7/6/14, 11:12 PM
#26

Vill inte komma här och vara negativ, men har jobbat på postterminal, och alla paket som inte skickas som Värde hanteras inte fint. Det är ju inte så att någon tar i med kraft för att kasta ett stort paket på ett litet, men det är ingen som bryr sig om ifall det står "Aktas" eller liknande. För det finns ingen sådan tjänst hos posten. Är man rädd om innehåller så betalar man 50 kr extra, så att det går i Värde-transporten.

Har sorterat bin som kommit i typ kassett-bandsfodral, i ett enkelt kuvert (såhär i sommartider), och det är inte alls roligt att höra hur dom surrar där inne. Vet inte hur många som kommer fram levande och vid bra hälsa.

Men #22 verkar ju packa sina snäckor bra iaf. Så skulle jag komma mig för att köpa snäcka som behöver skickas så hoppas jag att den är så väl packad som #22 gör. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

VildaVittra
7/8/14, 4:21 PM
#27

Tydligen har jag rätt om att sniglar kan bli mosade: http://snackor.ifokus.se/discussions/53bbfd0d8e0e743b4600176d-hjalp-laga-snackan

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gaara
7/8/14, 7:48 PM
#28

#27 klart de KAN bli mosade om man inte packar ordentligt. Det vet väl vem som helst? Dessutom så heter det snäckor, inte sniglar. 🙂

[Blue_Lugia]
6/4/15, 9:35 PM
#29

Varför skickas foderdjur som kackerlackor osv. om det inte är lagligt?

Reptilian Feline
6/5/15, 12:56 PM
#30

När det handlar om ryggradslösa djur så är det en gråzon. Risken finns att en sorterare tycker att det bryter mot reglerna, men det är inte säkert.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

VildaVittra
6/5/15, 5:34 PM
#31

#29 Mot reglerna är inte samma sak som huruvida det är mot lagen eller ej. Och varför folk skickar djur med posten är för att de är för lata för att kolla upp om det är tillåtet, vilket det i tråden framgått att det inte är. 

#30 Det bryter mot reglerna oavsett om djuret har ryggrad eller inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Blue_Lugia]
6/5/15, 7:55 PM
#32

#31 Så då är det oseriösa företag som gör det? Låter ju inte bra i så fall.

Tanjis
6/5/15, 8:07 PM
#33

#31 tror du att snäckan ska bli traumatiserad som en hund kan bli eller :/

[Blue_Lugia]
6/5/15, 8:17 PM
#34

#33 Det finns ett företag där jag brukar köpa foderinsekter till mina ödlor. Men om dom bryter mot reglerna medvetet känns det ju inte som att man vill bidra till det.

Annons:
VildaVittra
6/6/15, 7:20 AM
#35

#33 Förslagsvis tittar du på bilden jag lagt in i tråden, eller tror du inte att snäckor kan lida?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
6/6/15, 1:41 PM
#36

#35 jo, men jag tror inte att dom kan bli traumatiserade och har väldigt svårt att tro att dom ens begriper något av händelsen

VildaVittra
6/6/15, 5:50 PM
#37

#36 Du menar att dessa små djur med känselspröt och som drar in sig i sitt skal så fort de känner kontakt, inte skulle förstå att det gör ont?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
6/7/15, 6:19 AM
#38

Jag tror för det första inte att det gör ont! Och traumatiserad betyder att man får psykiska men och har inget med det fysiska att göra… Nej jag tror inte att dom blir traumatiserade utav det! Jag tror inte att deras hjärnor är så välutvecklade för att dom ska kunna bli traumatiserade

[Blue_Lugia]
6/7/15, 11:03 AM
#39

Vem här inne har nämnt något om att sniglar blir traumatiserade?

MoaL
6/8/15, 12:12 AM
#40

En snäcka kan bli stressad, liksom allt annat som lever, både djur och Växter. Till exempel skickas kompostmaskar, både privat och från företag, och de kan bli stressade av resan och ta några dagar på sig innan de sätter igång att äta i komposten. Det säger sig självt att allt som lever påverkas av sin omgivning.

Korrekt paketerade blir dock varken maskar, snäckor, sniglar eller dylika djur det minsta skadade. Det är inte ens något att diskutera. Lite stressade, som alla djur blir vid flytt, ja. Skadade, nej.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tanjis
6/8/15, 9:51 AM
#41

#39 dom blir varken skadade eller traumatiserade om allt görs rätt menar jag på

Annons:
Tanjis
6/8/15, 9:56 AM
#42

#40 stressade, ja, men det är inge farligt att vara stressad ibland, dom är nog dock inte tillräckligt utvecklade för att få men av händelsen alltså bli traumatiserad. Om man skulle skicka en mus på posten dock som exempel så skulle nog risken vara stor att den skulle utvecklat något psykiskt bestående men då däggdjur är ju mer utvecklade än blötdjur och insekter! Att skicka ett däggdjur, eller reptil, fågel, det skulle inte vara oki.

[Blue_Lugia]
6/8/15, 12:00 PM
#43

#42 Men vem här har påstått snäckan utsätts för trauma? Vad vill du komma till?

Reptilian Feline
6/8/15, 12:30 PM
#44

Det känns lite som om den här tråden har spårat ur lite…

Så… oavsett vad man skickar, så ska det vara väl paketerat så att innehållet inte går sönder. Djur som lever "enklare" klarar ofta en transport bättre än ett mer komplicerat djur. Ibland undrar jag var syrsorna jag precis köpt tycker om att skumpa fram på cykel på en kullerstensgata i Malmö. När jag plockar fram dem så är de ändå mest intresserade av att få lite att äta och dricka.

Om jag ska skicka en kristallvas till någon i Stockholm så ser jag givetvis till att den är ordentligt inslagen så att den inte går sönder. En kartong, dubbel bubbelplast, extra papper, lite mer bubbelplast osv… 

Snäckor kräver lite mer en kristallvas, men ur "inte gå sönder"-synvinkel så är det samma… fast jag tror nog ändå att snäckan klarar sig bättre än vasen i dagens postgång… snäckan är helt enkelt mindre… lägre vikt = lägre risk att gå sönder om man tappas.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Tanjis
6/8/15, 2:20 PM
#45

#43 då de bara är stressade för stunden lär det ju inte vara någon fara då dom inte på längre sikt blir traumatiserade, därför tycker jag att det är oki. Det är ingen annan än jag som snackat om trauma då jag använder det som argument för det jag tycker.

Upp till toppen
Annons: