Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 6652 ggr
Lavèn
2014-06-28 12:25

(S) afrikansk jättesnäcka

Hej,  Jag har 3 afrikanska jättesnäckor och skulle vilja sälja 2 av dem eller är det elakt att ha dem ensamma? 
Detta är pga att jag fick 3 av en vän förra hösten och för att hon kunde inte behålla någon av dem. Och vad jag vet så ska de bli könsmogna denna sommar och jag vill gärna inte ha förökning.  Om de fortsätter växa i denna takt så har de ett för litet bo snart.

Jag har ingen bild på dem nu men går att ta ifall det behövs. 
Hemmet är mycket viktigare än priset.

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
Smilla W
2014-06-28 16:24
#1

Hej!

Snäckor är kolonidjur som helst inte bör bo ensamma. Om du inte vill ha tre bör du sälja en till någon som redan har samma art, eller alla. Vilken art är det du har? De flesta arter lägger ägg, dessa går att rensa bort och frysa in om det är dessa du oroar dig för :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Siastassar
2014-06-29 02:52
#2

#1. Hejsan. Inte meningen att lägga mig i, men blev nyfiken på varför du gav rådet att frysa in ägg om det blir några? Vad är syftet med det? Om man inte vill ha ungar kan man slänga dem i komposten väl? Eller?

Siastassar
2014-06-29 03:08
#3

#1. Läste just din artikel om vanliga frågor & fick där svar på ditt råd om att lägga äggen i frysen! :) Trodde inte att de skulle klara av att kläckas om man slängde ägg i sopor/kompost! Hittade denna sida idag så jag är okunnig om dessa vackra varelser. Hoppas på att denna sida kan ändra på det! :)

Smilla W
2014-06-29 11:35
#4

Vad kul att du tog eget intiativ och letade upp artikeln, inte många som gör det! Precis, vi vill ju inte ha dessa som plågodjur ute i naturen. Om det är något snnat fu undrar över så är det bara att fråga på! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

fluffis
2014-06-29 12:12
#5

Kan man inte bara krossa äggen som man inte vill ha?

Smilla W
2014-06-29 12:26
#6

Jo det går också! Det gör jag, sedan ger jag dem som mat till de andra snäckorna, snäckägg är bland det bästa fodret de kan få! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
fluffis
2014-06-29 12:30
#7

Äter snäckorna sina egna krossade ägg? OJ! Kul att lära sig nya saker.

Du får sluta skriva från mobilen om getter och andra konstigheter 😃

Smilla W
2014-06-29 15:40
#8

Absolut, mycket bra för dem dessutom! 😃

Ojdå, haha får fixa det där xD

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: