Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 1211 ggr
fiore
6/24/14, 3:12 PM

Reticulata Albino och Atachatina Immaculata

Hej! Jag har blivit intresserad av snäckor och varit det för några månader sedan. Jag har under tiden läst på om snäckor, men följande fråga hittar jag inte svaret på: Vad är skillnaden på Reticulata albino och Achatina immaculata förutom utseendet? Är mest inne på R. albino. Vilken bostadstorlek ska båda arten ha? Tack för svar! :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Annons:
Smilla W
6/24/14, 11:33 PM
#1

Det finns ingen art som heter reticulata albino. Albino är en färgvariant som uppstår av en defekt gen, detta kan uppstå hos alla djurslag, även människor. Lissachatina reticulata och Lissachatina immaculata är två helt olika arter. Det finns små faktablad om båda dessa här på sajten, lycka till! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

fiore
6/25/14, 1:56 PM
#2

Jaså, då har jag missuppfattat det hela! En Uppfödare nära mig sa att hon hade snäckor av arten reticulata albino. Så r. albino hör till Lissachatina reticulata alltså? 😃Då ska jag leta reda på fakta om dessa :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Smilla W
6/25/14, 5:58 PM
#3

Det är inte så många som är kunniga inom snäckors taxonomi, beror antagligen på hur intresserad var och en är. Lissachatina reticulata är egentligen det fullständiga korrekta namnet. Lissachatina är ett subgenus som talar om lite mer precist hur nära och på vilket sätt debna art är besläktad med andra arter. Achatina är ett genus. Bådadera kan alltså kladsas som korrekt men jag föredrar att vara lite mer specifik för att inte skapa förvirring kring släktena. Till exempel Arten Achatina achatina saknar ett subgenus och tillhör alltså ändast Achatina. Detta släkte (samt Archachatina) är primitivare än Lissachatina. Dessa är alltså uppdelade i två olika subgenus. Lissachatina reticulata är då sagt närmare släkt med Lissachatina immaculata än vad den är med Achatina achatina. A. achatina är närmare släkt med Archachatina sp. vilket syns på en hel del drag :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

fiore
6/26/14, 4:39 PM
#4

Då förstår jag! Alltid roligt att få lära sig mer om snäckor :) Så, uppfödaren, är alltså en "dålig" Uppfödare med tanke på okunskapen och riskerar de att få fram snäckor med dåliga temperament? Eller spelar det ingen roll att man kan köpa snäckor från djuraffärer? Det jag menar, är att hos t.ex hamstrar är det hyfsat viktigt att få fram så bra genrer som möjligt. Men hur är det med snäckor? Du verkar vara en kunnig person om snäckor, därför frågar jag lite saker som är svår att finna på internet innan jag skaffar några istället för att skapa en ny tråd om det inte gör något hehe :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Smilla W
6/26/14, 5:16 PM
#5

Snäckor är mycket lågt stående djur och kan intr precis få ett dåligt temoerament, vissa kan dock vara skyggare än andra. Hut som helst finns det absolut dåliga gener! Framförallt Lissachatina sp. som är de vanligaste är totalt sönderavlade, inavlel i många generationer har bidragit till att desaa arter ofta får skaldegekter, kroppsdefekter, förminskad storlek samt fötkortad livslängd. Arter inom Archachatina är tillexempel intr lika inavlade då det fötekommer nya importer med jämna mellanrum. Det är alltså hivetvis bra att dörsöka få tag på så obesläktade det går, även om många i fångenskap är besläktade på kortare eller längre sikt. Håller med om att det är klurigt att hitga bra information på nätet, tyvärr är snäckor inte en jättestor hobby, framförallt inte i sverige. I lvriga europa är de lite populärare. Trevligt med folk som är intresserade och vill lära sig. Fråga på! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

fiore
6/26/14, 11:01 PM
#6

Tack så mycket för alla dina svar! 😃

Ja det märker man direkt, kommer åt mer information i engelska sidor än i de svenska 😕

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Annons:
Smilla W
6/26/14, 11:06 PM
#7

Men engelska sidor är bra! För min del går det lika bra med engelska som svenska. I Tjeckien har de också rätt bra koll… Dock är det lite avårare med tjeckiska :p

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

fiore
6/27/14, 12:05 AM
#8

Det är det säkert, men lite svårare och klumpigare med engelska.. och tjeckiska! 🤪

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Smilla W
6/27/14, 6:52 AM
#9

Det är nog olika vad man tycker :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: