Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 941 ggr
Julip
2014-06-24 10:36

Vilken art ska man välja?

- Hur många arter snäckor finns det? Jag tycker a.reticulata albino ser jättesöt ut! - Är den lämplig som Nybörjarsnäcka dvs ganska lättskött? - Vilka snäckor brukar man säga är bra att börja med? - Vilka arter är dom vanligaste? - Finns det några arter man absolut inte bör skaffa som nybörjare? Tacksam för svar ^^'

Annons:
Smilla W
2014-06-24 12:24
#1

Hur många sckarter det finns har jag ingen aning om, men det är i alla fall många! Den allra vanligaste sorten av afrikanska snäckor (antager att det är dessa du tänker på) är Lissachatina fulica, en altiv och lättskött art. Till de vanligare hör även Lissachatina reticulata (främst av albino variant, normalfärgade är betydligt dyrare och svåra att få tag på. Men det är samma art), Lissachatina immaculata och Achatina achatina. Egentligen bör alla arter fungera för rn nybörjare, bara den e läset på ordentligt. Arter som är svårare skulle jag nog säga är sådana som tillhör Archachatina sp. Även Lizzachatina zanzibarica är rätt svår. Annars är det bara at välja och vraka :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Tanjis
2014-06-26 19:43
#2

#1 på vilket sätt kan en snäcka va svår? Jag är med sugen på att skaffa

Smilla W
2014-06-26 22:32
#3

Mer krävande i temperatur och fuktighet, känsliga för fel och dör/slutar växa lättare om de inte sköts rätt.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Siastassar
2014-06-29 03:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Är Achatina Reticulata oxå en afrikansk jättesnäcka? Försöker hitta info om dom här men det finns så många olika arter att jag blir förvirrad… En jag känner på fb som bor i samma stad som mig har fått nästan 300 ägg av den här arten så jag är ev sugen på att köpa nåra av henne sen, men hur hittar jag rätt information om dom här? Skötsel, Boende osv… Ser ni så många stora & fina ägg de har!

Smilla W
2014-06-29 11:36
#5

Lissachatina retiulata tillhör Achatinidae och kommer utsprungligen från Tanzania, Afrika. Detta är en mycket aktiv och lättskött art som lämpar sig bra för nybörjare, det finns faktiskt ett kortare faktablad om denne här på sajten :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

fiore
2014-07-03 14:30
#6

#4 Haha, då ska vi köpa snäckor från samma Uppfödare! Bilden är taget från hennes facebook sida, vad roligt 😃

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Annons:
Upp till toppen
Annons: