Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 1605 ggr
[ankanelol]
6/3/14, 5:42 PM

Hur ska de ha det?

Hej jag har lite olika snäckor som lever vilt i Sverige ( vinbergssnäcka, trädgårdssnäckor och fläckiga lundsnäckor ) kan inte de latinska namnen tyvär men jag undrar hur de ska leva. Jag har de i en  ganska stor plast burk med hål i och i burken har jag lite pinnar, jord, mossa , olika mat, en liten kalksten. sedan vattnar jag dom varje dag och ger dom lite olika slags mat. Men behöver jag täcka på något mer? och min kompis har också sådana snäckor och en har lagt ägg. Vi har lagt lite mossa över dom så ingen åker över dom. Men vad ska vi mer tänka på? Vill inte ta upp äggen för de är så pass små så vill inte skada dom…

MVH 

en liten tjej som vill veta mer…?

PS: har målat lite nagellack på skalen för att se lite hur de växer… :/

Annons:
Venom
6/5/14, 3:38 PM
#1

De flesta snäckor vill ha fuktigt och torv eller jord att gräva ner sig i.

Adi
7/16/15, 1:55 PM
#2

Kan du visa hur bil på hur burken ser ut?🙂

Jag har samlat runt 4 vinbärssnäckor och har dem i en plast låda som jag har fått när jag köpte skor. Jag har jord, vinbär, (efter som de heter vinbärssnäckor så kanske de gillar det) maskros blad och stenar som de kan klättra på.🙂

[Blue_Lugia]
7/16/15, 2:36 PM
#3

Är det inte så att hårda grejer ökar risken att dom skadar sig på dom som exempelvis stenar?

Adi
7/26/15, 2:48 PM
#4

Nej det gör de inte, hur tror du att de lever i naturen🙂 De brukar ju sitta fast vid stenväggar. Det beror ju också på om stenarna är jätte vassa för då kan de ju skada sig. 🙂

jeonas
7/29/15, 9:42 AM
#5

Du verkar ha gjort det bra för dem. Se dock till att inte vattna för mycket. Snäckor gillar visserligen fukt, men får de för mycket blir det geggigt i burken och äckligt och snäckorna riskerar att drunkna. I naturen klarar snäckorna torka i många dagar om de inte står mitt i solen. De kryper då in i sitt skal och söker skydd. Det är det de har skalet till.

Upp till toppen
Annons: