Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 6334 ggr
Michaela-N
5/31/14, 3:30 PM

Ta hem en snigel

Om man vill ta med sig en snigel och på nåt vis förvara den inomhus, hur gör man? Det satt en snigel på vår dörr som jag gärna skulle vilja prova att sköta om. Grejen är bara att den inte under några omständigheter får rymma (jag tycker dom är rätt äckliga och vill absolut inte se snigeln på min huvudkudde om bostaden skulle visa sig vara lite mindre rymningssäker än trott) och heller inte ta så mycket plats. Antar att man kan ta någon platslåda (typ glasslåda?) och göra små hål för ventilation, visst vill dom ha jord i botten och kanske lite blad o så? Äter dom sallad och grönsaker?

Annons:
evy_91
5/31/14, 3:39 PM
#1

Många använder sig av transparanta plast förvaringslådor som man t. ex kan köpa på ica, öob m.m Då ser man dom när man har den stängd, och på såna lådor brukar det vara nån "hasp/låsning" på, får bara göra egna små lufthål. I bottnen använder jag kokosmull, finns att köpa i djurbutiker, för att det håller fukten väldigt bra och snäckorna vill gärna kunna gräva ner sig. Man kan ge det mesta grönt, finns bra artiklar du kan läsa om Foder här på iFokus.

Blanksteg
5/31/14, 3:55 PM
#2

Tror du inte snigeln mår bättre av att vara ute i det fria som den alltid varit? Tänk själv att vara en litet djur som lever fritt i naturen men plötsligt blir instängd i en låda bara för att någon vill "sköta om" en.

Michaela-N
5/31/14, 4:24 PM
#3

#1 Okidoki, tack, ska kolla!

#2 Jo det gör den säkert!

Blanksteg
5/31/14, 4:27 PM
#4

#3: Om du tror den trivs bättre i det fria kanske du bör låta bli att ta in den…?

Läste i en annan tråd också där det varnades om att ta in vilda sniglar, då de kan bära på sjukdomar.

Michaela-N
5/31/14, 5:38 PM
#5

#4 Kanske det, men nu får den väl "lida" en vecka hemma hos mig istället. Vilka sjukdomar? Snigelsjukor klarar jag mig med, har inga andra sniglar hemma som den kan smitta.

Blanksteg
5/31/14, 5:54 PM
#6

Så du tänker alltså ta hem snigeln trots att den säkert mår bättre av att fortsätta leva ute i det fria bara för att DU vill sköta om den? Ursäkta ordvalet, men det låter väldigt själviskt.

Annons:
Michaela-N
5/31/14, 6:00 PM
#7

#6 Det är jag fullt medveten om.

Rumblebee
5/31/14, 6:22 PM
#8

Tänk bara på att vara noga med hygienen när du grejat i snigelns låda på grund av parasiter som den kan bära på, speciellt om den skulle bära på råttlugnmasken som kan spridas till människor och orsaka hjörnhinneinflammation .

VildaVittra
5/31/14, 7:21 PM
#9

#8 Finns den verkligen i Sverige?

"Angiostrongylus cantonensis

Råttlungmask, tillhör nematoderna. Thailand, Tahiti och Taiwan är endemiska områden, men sporadiska fall har även rapporterats från andra delar av världen inkl. Centralarnerika och Kuba. Människan blir infekterad vid förtäring av exempelvis råa sniglar (Achatinafulica, Pila) och sötvattenräkor men även via kontaminerade grönsaker. Larverna migrerar till hjärnan och de vanligaste symtomen är svår huvudvärk, men även kräkningar, partiell ansiktsförlamning och nackstelhet har rapporterats. Symtomen försvinner gradvis när de unga adultema vandrar vidare till lungorna. En viss mortalitet har rapporterats, och även kvarstående symtom. Infektionen är en av orsakerna till eosinofil meningit.

Diagnostik kan ske genom att larver eller unga adulter påvisas i cerebrospinalvätska.http://referensmetodik.folkhalsomyndigheten.se/w/%C3%96vriga_parasiter_(CNS)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Smilla W
5/31/14, 7:57 PM
#10

För att bli klar med saken, är det en snigel eller en snäcka som är på tal? De sköts om på lite olika vis. Det finns inga lagar gällande hur vida man får eller inte får hålla viltfångade evertebrater och det finnsinget som talar om hur man får hålla dem heller. jag tror inte att snäckan/snigeln lider av att du har den hemma i en vecka för att studera den. Dessa djur tillhör lågt stående arter vilka inte reflekterar över sin omgivning, helt enkelt för att de inte har förmågan. Om du likställer miljön i akvariet med miljön den lever i utomhus kommer den att må lika bra inne som ute. Hurvida man föredrar fångenskapsuppfödda eller viltfångade handlar om personliga åsikter och är en helt annan fråga🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Rumblebee
5/31/14, 10:04 PM
#11

#9 vet inte om det finns några rapporterade fall av den parasiten här i Sverige men det skadar ju aldrig att vara noggrann med hygienen om man hat vilda snäckor/ sniglar.

Smilla W
5/31/14, 10:55 PM
#12

Man ska vara noga med hygien gällande alla djur egentligen, vilda djur såväl som djur inomhus.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Michaela-N
6/1/14, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det är en snäcka! Här är Herman. Tyvärr hittade jag ingen passande bostad för honom igår så jag väntade till imorse men han hade flygit sin kos förstås, kanske var bäst för honom ändå ;-)

Annons:
Venom
6/3/14, 8:05 PM
#14

Om du är intresserad senare kan du ha petbox:-)

Upp till toppen
Annons: