Annons:
Etikettallmänt
Läst 981 ggr
jnielsen
2014-05-28 20:53

Ack dessa växande skal!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina stackars alissor har sån otur(?) jag försöker verkligen ge dem de bästa förutsättningarna, men ändå har skalen växt fel.. Först den ena och nu den andra, hon bygger inte skalet och fäster det ända ut i kanten som hon borde,utan det har fått en rundad kant. Det växer säkert till sig, men det är synd som tusan för jag siktar på perfekta skal. Det som oroar mig är att det i kanten, precis där hon borde fästa det nybyggda i sitt egna skal alltid kryper massor av nedbrytare, de små vita, vanligare(?) samt någon pyttemask som verkar kommit på köpet med nedbrytarna, de samlas där i kanten och det oroar mig, kan se skada snäckan eller kan det vara så att det är nedbrytarna som ätit upp skalet??

Annons:
Smilla W
2014-05-28 22:20
#1

Nejdå, nedbrutarna är helt harmlösa, de drags endast till snäckan på grund av avföringen och fukten. Vad är det för mask su har hittat? Tycker skalen ser fina it! En sådan kant kan det bli om de stöter emot något eller om du råkat trycka till skalet om du flyttat snäckan. Det har hänt mina ibland men oftast växer det till sig som det ska :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2014-05-29 08:28
#2

Maskarna har funnits där från början, ända sen jag fick nedbrytarna, de är ca 4-5 mm långa, genomskinliga och samlas i klungor kring mat och bajs i alla mina terrarier precis som de vanliga nedbrytarna..

Smilla W
2014-05-29 12:20
#3

Kan det vara grindalsmaskar (Enchytraeus buchholzi) kanske? Sådana har jag fått en gång, kom nog in med någon mat utifrån tror jag, antagligen maskrosbladen. Dessa är också nedbrytare och helt ofarliga. De är dessutom mycket bra Foder ifall snäckorna sörplar i sof några. Mina snäckor mumsar i sig nedbrytare lite då och då :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2014-05-29 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag råkade stöta till min ena albopicta för ett tag sedan när jag fixade i alvariet ( visste inte att den låg nedgrävd där) och kanten blev så som din alissa. Men den har rättat till det nu och jag tycker inte det ser så hemskt ut :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2014-05-29 20:27
#5

Det kanske är nåt sånt jag gjprt då? Jag försöker undvika att töra runt när de är nedgrävda, men skalen är så vansinnigt sköra så ibland händer det väl ändå.. Det stör mig verkligen!!

Smilla W
2014-05-29 22:30
#6

Försöker också vara försiktig men ivland tåkar man förstöra lite. Blir alltid lika irriterad på mig själv när det händer >.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: