Annons:
Etikettavel-bebisar
Läst 953 ggr
evy_91
5/25/14, 1:28 PM

Ägg kläcks inte?

Mina två A. achatina har börjat lägga ägg och förra gången sparade jag ett och hade i en petbox, men kläcktes inte. Misstänker att det kan ha blivit för torrt för att det torkade väldigt snabbt i den. Så nu sist när dom la igen så köpte jag en  plast förvaringslåda som jag har mina större i, fast en liten och sparade två ägg. Tror att det gått ca 3-4 veckor nu och ingen av dom har kläckts :( Hur länge ska man vänta? Kan dom va döda? Har aldrig haft ägg från dom tidigare så jag kan inte mycket om äggen. Har kokos chips som strö som det kallas, behöver det vara mer som mull till äggen?

Annons:
Smilla W
5/25/14, 3:45 PM
#1

Hur varmt och hur fuktigt är det där du har äggen? Mer än fem veckor brukar det inte ta.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

evy_91
5/25/14, 10:45 PM
#2

Hos mina stora är fuktigheten ca 85-90, och där sprayar jag lite varje dag och har gjort detsamma i den där jag har äggen, har ingen hygrometer där än så jag vet inte men är ju alltid fuktigt. Jag har ingen tillsatt värmen till någon av dom så det är rumstemperatur runt 24 grader. Kanske måste vara varmare för äggen för att det ska kläckas?

Smilla W
5/25/14, 11:20 PM
#3

Det ska inte behöva vara mycket varmare, men du kan testa att rikta en skrivbordslampa mot lådan. Hur flyttade du äggen till den separata behållaren? Kan vara så att de tagit skada då kanske.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

evy_91
5/25/14, 11:41 PM
#4

Jag lyfte upp dom med händerna och la ner dom väldigt försiktigt. Lät ju inte dom "ramla" från handen utan la ner dom försiktigt och la över lite bottensubstrat.

Smilla W
5/26/14, 7:48 AM
#5

Hmm… Då var det underligt. Låt det gå en vecka till, har de inte kläckts till dess kommer de nog tyvärr inte göra det heller :/

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

evy_91
5/28/14, 6:53 PM
#6

Får vänta lite till och testa att rikta en lampa då, men tråkigt om det inte blir nått. Kommer ju fler ägg nu när dom börjat men man undrar varför dom inte kläcks. För det verkar ju inte vara svårt att få dom kläckta.

Annons:
Smilla W
5/28/14, 10:15 PM
#7

Det kan helt enkelt vara otur. Tror du bör satsa på nästa kull istället. Hoppas det går bättre, lycka till! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: