Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1034 ggr
Wellcraft
5/13/14, 1:06 PM

Skaffat vinbergssnäckor :)

Har funderat till och från på någon achatina men blev istället vinbergssnäckor.

De verkar stortrivas, är väldigt aktiva & äter som hästar.
Hoppas jag får igång lite Avel på dem :)

Så bestämde mig nu för att gå med i den här sajten :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Smilla W
5/13/14, 4:46 PM
#1

Vad trevligt! Antager att du läst på ordentligt, men var noga med dvalningen så att de överlever. Välkommen hit! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Wellcraft
5/13/14, 6:00 PM
#2

Ja det har jag. När det är dags för dvalning åker de in i uteförrådet i slutet av sommaren så det får vänja sig vid yttertemperaturen.

Tack!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Smilla W
5/13/14, 6:11 PM
#3

Låter utmärkt! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Wellcraft
5/13/14, 10:53 PM
#4

:) Någon som vet om det är "lättavlade" så att säga?
De verkar verkligen trivas.. Hade lite dåliga skal när jag tog in dem, men nu har de kalk och jag hoppas det blir bättre, annars verkar de vara i topptrim. Solar sig gärna i taket när deras lampa lyser :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jnielsen
5/14/14, 6:43 AM
#5

Med tanke på hur de sprider sig i naturen så är min gissning att de är lättavlade så länge deras naturliga behov tillgodoses.

Jag tror faktiskt att vinbergssnäckorna kom till Sverige av misstag, antingen som matleverans eller som passagerare i matleveranser och de har ju lyckats anpassa sig,föröka sig och överleva här…

MoaL
5/14/14, 6:07 PM
#6

Välkommen hit, Wellcraft! 🙂
Parning och äggläggningen brukar ske efter de vaknar upp på vårkanten, det vill säga efter de vaknar upp ur dvalan. I alla fall var det så mina gjorde. När jag hade H. pomatia så parade de sig efter att jag väckte dem ur dvalan. 🙂

#5 Helix pomatia, vinbergssnäckan, kom så vitt jag är informerad till Sverige med katolska munkar som odlade dem för att kunna äta dem under fastan. Alltså inte av misstag. 😉De sprider sig inte särskilt snabbt i naturen, och är inga skadegörare heller. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
jnielsen
5/14/14, 8:21 PM
#7

#6 där ser man. Lite som fasanerna alltså.

Wellcraft
5/15/14, 11:41 AM
#8

Tack för infon och välkomnandet :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: