Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 3045 ggr
Venom
5/6/14, 1:41 PM

Achatina Fulica-MAT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått två achatina fulicor (äntligen) Och jag har provat att ge dom detta under veckan… •Avokado •Morot (de smakade inte ens ) •Isbergsallad •Gurka Men jag undrar vad man kan ge dom mer, typ äpple, päron?

Annons:
Rumblebee
5/6/14, 2:19 PM
#1

Jag skulle undvika avokado i och med att det innehaller amnet persin som ar skadligt for en hel del djurarter.

Gurka och isbergssallad innehaller inte varst mycket naring sa det skulle jag ta det lungt med, battre att ge sallad som ar morkt gront, tex romansallad eller ruccola.

Var aven forsiktig med spenat i och med att det har hog halt av oxalsyra vilket forhindrar, eller om det till och med bryter ned kalciumet i kroppen. Dock innehaller det andra nyttigheter, sa det ar ju inte farligt att ge bara det inte blir for ofta eller for mycket.

Vissa tycker att man ska undvika aven citrusfrukter, men jag har aldrig upplevt att mina snackor fatt problem nar de har fatt en klyfta apelsin eller mandarin, dock har jag bara gett dom det ibland, och nar frukten har varit söt.

Du kan aven ge dom havre (se till att blota upp det ordentligt innan matning), hampfrön, sesam, solrosfrön… finns sakert mer som jag inte kommer pa nu.. Jag har alltid krossat de fröer jag gett till mina snackor, och sedan blandat det med lite vatten.
Du kan aven ge fiskfoder i flingform till dom ibland, mixa det da med lite vatten. Och se upp med att inte ge det for ofta i och med att proteinet kan gora sa att deras kropp vaxer snabbare an skalet.

Du kan aven ge dom svamp som t.ex kantarell eller champinon.
Maskrosor kan dom ocksa ata, se bara till att inte plocka nara vagar eller fran grasmattor som blvit klippta pga avgaser.

Undvik att ge dom mat som har antingen konserveringsmedel, salt eller socker.
Ge dom inte heller pasta eller ris

jnielsen
5/6/14, 2:43 PM
#2

Läs artiklarna om mat här på sajten. Jag ger: Maskros, Kirskål, Melon, aubergine, squash, banan, paprika, pumpa, svamp, sallad, hibiskusblomma, kiwi, sötpotatis, kål, plommon, ärtskott, solrosskott, jordgubbar, hallon mm När jag ger tex sötpotatis eller morot så hyvlar jag det tunt eller river, jag upplever att de hellre äter det då.

Venom
5/6/14, 2:48 PM
#3

Tack! Då ska jag köpa lite sånt idag tror jag:-) Men de är så många som säger att deras snäckor käkar upp allt de får på sitt fat eller var de nu har sin mat, men mina snäckor gör verkligen inte det… De smakar då och då men det är säkert för att de vill ha något annat då… Verkligen tusen tack!

jnielsen
5/6/14, 3:18 PM
#4

Broccoli och blomkål glömde jag! Snäckor kan bli KRÄSNA! jag har två på snart ett år som jag kämpat med för att få dem att äta mer varierat. Det är bara att erbjuda och testa. Jag ger bara en sak/dag, då tyckte jag att det blev lite bättre, men i början ratade de allt och åt av underlaget istället. Bästa sättet att undvika att de blir kräsna är att variera maten mycket redan när de är små. Förresten, du ger dem kalk väl?

Venom
5/6/14, 3:55 PM
#5

Ja det gör jag. Sepsiskal… Kan de äta grönt äpple och tomat?

Venom
5/6/14, 3:57 PM
#6

Jag gav de lite grönt äpple och ångrade mig sen, jag blev orolig eftersom jag inte kollade upp det innan men de åt inte jätte mkt men endå…

Annons:
jnielsen
5/6/14, 5:08 PM
#7

Det går bra, men inte för ofta (tomat iaf) då det hämmar upptaget av kalk om jag inte minns fel. Har su läst artiklarna?

Gaara
5/6/14, 5:43 PM
#8

Alla mina snäckor är sjukt förtjusta i zucchini så det skulle jag rekommendera att testa. Likaså sötpotatis. Mina A. reticulatorer eller vad man ska kalla dem när det är plural gillar dock inte broccoli… Och en av dem gillar inte röd paprika, vilket de andra fyra dock gör. Min A. achatina har inte fått testa broccoli än, men han verkar gilla allt man bjuder honom på. XD Underbare Stig. <3

Venom
5/7/14, 3:59 PM
#9

Köpte zucchini idag och de värkar gilla det och ruccola ska jag testa och romansallad gick också bra!:-)

Smilla W
5/7/14, 4:25 PM
#10

Zucchini är ganska näringsfattigt och bör inte ges allt för ofta. Sötpotatis däremot är mycket bra!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

nickiee
5/7/14, 9:42 PM
#11

jag ger mina även barngröt med olika fruktsmaker. Tar bara lite kallvatten typ 2 mts vatten sen så mycket grötpulver det behövs för å få det till grötkonsistens. Sen lägger jag det på ett lock typ kattmatsburk lock eller såna lock som finns på pringels chips och de gillar detta

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

MoaL
5/14/14, 6:15 PM
#12

#11 Ge inte det för ofta bara, utan håll dig huvudsakligen till olika slags grönsaker. 🙂 Du kan även ibland mala/krossa pumpakärnor och hampafrön och ge dem. Mycket näringsrikt, så ge inte för ofta. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: