Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 2117 ggr
Alenzi
2014-04-27 11:25

Täcka akvarium?

Funderar lite på snäckor, har ett gammalt 50L akvarium som står och samlar damm. Undrar om någon kan komma med bra tips (och gärna bild) på hur man skulle kunna täcka akvariet för att göra det snäcksäkert och gärna lite snyggt? :3


Annons:
Smilla W
2014-04-27 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har detta akvarie inget glastak? Om det redan har det räcker det med att sätta ett galler för mat/pump-öppningen så fungerar det utmärkt till snäckor. Har det inget glastak kan du beställa en passande glasskiva och göra lika dant. En bild på akvariet vore bra. Såhär har jag gjort med ett av mina :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Alenzi
2014-04-27 12:18
#2

#1 Nope! Och jag har lite svårt att tillhandahålla en bild, befinner mig en hel del mil från detta akvarium som står undanstuvat i mina föräldrars sommarhus. Dock är det inte speciellt märkvärdigt, ett rätblock i glas och kantlister där ena sidan (ovansidan) saknas :)

Det låter lite dyrt att specialbeställa en glasskiva, men det är det kanske inte?

Vilket fint akvarium förresten, så skulle jag också vilja ha det om det blir något snäckeri här :) En trevlig inredningsdetalj!


Smilla W
2014-04-27 12:40
#3

#2 Nja, det beror nog på var man beställer, men glas är inte billigt. Det går nog bra med en metallskiva eller bit formplyfa också, dock kan du inte ha en lampa ovanpå i så fall. Tackar! Det här akvariet köppte jag faktiskt som ett impulsköp när jag var och köppte sepiaskal i en djurbutik. Tyckte det såg lite trevligt ut och kände att det skulle passa med ett sådant i vardagsrummet, har ju alltid snäckor att avvara till andra rum om så skulle behövas. Så jag köppte det bara så där, 399kr. Gallret occ lampan är hemmagjort :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Alenzi
2014-04-27 13:35
#4

Det förstår jag! Vilket kap =) 

Plexiglas kanske vore en lösning? 
Vad använder du för belysning?


Smilla W
2014-04-27 14:07
#5

Jag har för mig att plexiglas är dyrare än vanligt glas(?) Men visst det skulle unka fint :) Kag anvönder vanliga lågenergilampor. I de stora terrarierna har jag även utomhusbelysning, marklampor som är helt inslutna med epoxi och därmed 100% vattentäta (dessa sitter på insidan av terrarierna)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

smurfan37
2015-03-08 17:48
#6

Hej Smilla W!

jag håller på och fixar ett gammalt akvarium till mina små sniglar/ snäckor. Jag undrar vart du har köpt nätet du har på ditt akvarium? Jag vill göra liknade på mitt nämligen.

Annons:
fluffis
2015-03-08 19:31
#7

Det där akvariet hemma hos Smilla är riktigt fint kan jag intyga! 🙂

Själv tycker jag inte att glas är så farligt dyrt, inte i de storlekarna jag har beställt. De glasskivor jag har beställt har handlat om skjutglas, t.ex. 2 st 800x300 mm som inte har kostat mer än ett par hundralappar. Jag tycker inte det är så dyrt men sen kan jag tänka mig att priset kan skena iväg om storleken gör det.

Plexiglas har jag ganska dåliga erfarenheter av. Dels tål det inte värme så jättebra (jag tänker på om man har en varm lampa) och sen har jag själv lyckats få en inbuktning på en bit plexiglas som jag har till mitt ena snäckboende. Vet inte riktigt vad det beror på.

Smilla W
2015-03-19 23:36
#8

Gallret vet jag tyvärr inte. Har alltid haft det liggandes hemma på lager. Plexiglas är i min mening värdelöst. Det blir repigt och är dyrt. Glas kan du köpa billigt, slipat, hos glasmästare.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

smurfan37
2015-03-20 09:28
#9

Ok tack för svaret! jag får leta vidare.

Upp till toppen
Annons: