Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1430 ggr
[Budgies]
2014-04-23 17:23

Skaffa snäckor

Jag har läst om snäckor och  artklar om snäckor. Men jag fattar inte helt inredningen… Kan man ha en ganska stor låda (av plast) med hål i locket som hus till snäckorna? Med blomjord och Växter? Vilka Växter? Kan ni ta kort på er Inredning och tipsa om vad jag ska ha? Skulle va snällt (;

Annons:
[Budgies]
2014-04-23 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

Smilla W
2014-04-23 18:39
#2

Hej! Inredning kan vara lite klurigt då man gärna vill hålla uppe fukten och undvika mögel. Snäckorna äter dessutom gärna upp många Växter som planteras. Jag gjorde precis en ny tråd ("Nystädat") där kan du se fyra av mina snäckterrarium och hur de är inredda. Lycka till! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Budgies]
2014-04-23 18:45
#3

Okej, tack. Ska man byta t.ex. jord varje vecka och sådant? Kan du berätta lite mer om det? :)))

Och kunde man ha dem i den lådan?

Tack!

jnielsen
2014-04-23 20:05
#4

Vilken plastlåda du kan ha beror på snäckornas storlek. Större snäcka = större låda, så vad är måtten på din låda? De ska vara ganska höga, för bottenmaterialet ska vara minst så djupt att snäckorna kan gräva ner sig helt. Samt att det är bra att ha lite höjd kvar. Är där ett stort hål i mitten på ditt lock? En snäcka ska ju inte kunna rymma eller fastna/skada sig. Bottenmaterialet ska vara ogödslad torv, kokosmull eller mossa, tex vitmossa. Vanlig blomjord är ofta berikad och gödslad.

Upp till toppen
Annons: