Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1760 ggr
jnielsen
4/21/14, 9:36 PM

Suckulent hos snäckorna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tog jag ett skott på en av mina suckulenter, tror att den heter "Paradisträd" jag har planterat in skottet hos min immaculatabebis ( i en minipetbox) för att se om det kan hjälpa till att hålla luftfuktigeten lite bättre. Nu återstår att se om den växer, frodas och slipper bli uppäten :)

Annons:
MoaL
4/21/14, 9:45 PM
#1

Jag tror inte att den kommer att trivas eller ens överleva hos snäckorna, tyvärr… De ska väl ha sandblandad och inte så värst näringsrik jord, och inte heller ha särskilt mycket vatten alls. 🤪 Jorden ska dessutom torka upp mellan vattningarna. Helt omöjligt hos snäckor. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jnielsen
4/21/14, 9:49 PM
#2

Är det sant!? Typiskt! Jag läste att vissa suckulenter växer i regnskog (hoya) och andra i torra klimat, så jag tog en chansning!

jnielsen
4/21/14, 9:50 PM
#3

Kanske därför som den trivs hos mig, jag glömmer jämt att vattna….

MoaL
4/21/14, 10:33 PM
#4

Haha, tja, att chansa är ingen god idé med tanke på vilka enorma skillnader det är mellan Växter. 😉 Till exempel alla kaktusar är suckulenter, och åtminstone de flesta ska man ju snarast "glömma bort" att man har, så att man inte vattnar ihjäl dem. Så är det med många andra suckulenter också (tro mig, jag talar av egen erfarenhet.. Jag har många suckulenters och kaktusars liv på mitt samvete, må de vila i frid. 😇😛). Man måste läsa på om varje specifik växt om man planerar att inkludera den i ett habitat av något slag, annars blir man bara besviken när den kastar in handduken. 🤪

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
4/21/14, 11:42 PM
#5

Hehe, precis som Moa säger så är denna växt anpassad till ett torrare klimat, så den kommer mest troligt inte att överleva tyvärr. Dock har du ju i vart fall tänkt till bra angående snäckorna ich bäxter. Det är mindre chans att de ger sig på tjockbladiga Växter! Någon bräken vore dock ett bättre alternativ, fågelbobräken till exempel kan vara värd att testa :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
4/22/14, 4:58 AM
#6

Ja, jag tror ju att det är därför som porslinsblomma klara sig relativt bra.. Jag har märkt superstor förändring på snäckorna och terrarieklimatet sen jag fick in Växter som rotat sig lite och pinnar som rotat sig, alla trivs mycket bättre! Men jag går nog ha porslinsblomma hosblillen också så länge.. Det var ju värt ett försök och paradisträdet skulle tuktas lite ändå :)

Annons:
Smilla W
4/22/14, 7:12 AM
#7

Ja lite Växter är alltid bra för klimatet såväl inne som ute :) De där träden har ju en förmåga att förväxa sig hej vilt!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: