Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1014 ggr
Julip
2014-04-20 18:51

Vad har man snäckor till?

Upptäckte denna sajt nyligen och frågor dök upp i mitt huvud.. Vad har man egentligen sånahär snäckor till? Kan man hålla på med dom något eller är det som fiskar - djur man har för inrednings/tittandes skull? Eller funkar dom som typ foderdjur till andra djur? :/ Kort sagt - vad har man dom till? Minns att jag älskade sånahär snäckor när jag var liten.. Gick ut i skogen och lekte med dom, fast kallade dom "sniglar med skal". Antar att det är såna som hålls som husdjur..? Vill veta allt så ös gärna på med rader! ^^

Annons:
[peter54]
2014-04-20 18:58
#1

#0 Snäckor och andra blötdjur är intressedjur precis som reptiler, amfibier, arachnider, mångfotingar, insekter och fiskar.

De snäckor som hålls som terrariedjur är inte de svenska arterna, utan fångenskapsuppfödda större arter.

fairyautumn
2014-04-20 18:58
#2

Jag gillar dem mest för att de är så fina! Så väldigt roliga vet jag inte om de är, inte som en hund liksom hehe (; De är trevliga att se på och otroligt söta!

//doge

Smilla W
2014-04-20 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En utmärkt fråga! en fråga jag får höra om alla mina djur rätt ofta som folk inte förstår sig på 😎

Till att börja med, de får inte ut något av hantering, precis som fiskar och reptiler. Dock KAN man plocka upp dem om man vill, men nöjet är endast på människans sida. Nu när det är klargjort kan jag säga att i vart fall jag tycker de är otroligt vackra! (Antager att de flesta som har snäckor tycker det). De gör sig dessutom mycket bra på bild, far inte iväg i samma hastighet som många andra djur, det är alltså ganska lätt att fånga ögonblicket. 

Att hålla på och fixa och göra fina terrarium tycker jag för övrigt är jätteroligt! Det är mitt stora intresse. Snäckor bjuder på en helt annan utmaning än vad ormar, mitt andra stora intresse, gör. Saken är nämligen den att snäckor tenderar att äta upp alla växter… Men utmaningar är kul, så man får väl se det som ett knasigt plus i kanten 👍

Sedan har jag alltid tyckt att snäckor är fascinerande. Tänk bara på hur simpelt men ändå avancerat uppbyggda de är. Vem har sagt att ryggradslösa djur inte kan vara intressanta? bara det att de kan "suga in sig i sig själva" är jäkligt fascinerande om du frågar mig. På något sätt har de dessutom någon form av luktsinne, för de är riktigt snabba med att hitta maten och kan välja ut vad som är godare än annat. 

Snäckor är dessutom ett av de bättre animaliska Foder du kan ge till reptiler, så som ödlor och sköldpaddor. Anledningen till detta är att innehåller väldigt mycket kalcium. Det är även så att många fångenskapsuppfödda snäckor ofta får en varierad kost vilket gör dem änne mur näringsrika.

Sist men inte minst finns de i mycket stor variation! Numera håller jag endast afrikanska arter, dessa blir hyfsat stora och även om många utomstående tycker att de flesta är lika skulle jag vilja påstå att alla är unika 😎

Ja du, där har du min anledning i alla fall, hoppas det var svar på din fråga!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Julip
2014-04-20 19:54
#4

Tack för svar :) Är dom "smarta", sociala, har dom någon typ av personligheter?

Smilla W
2014-04-20 20:59
#5

Njae, man ska nog inte beskylla dem för att vara smarta… eller det beror på vad som bedömms som smart. Alla djur som existerar och frodas är väl smarta evulotionärt, annars hade de inte funnits 😉

Sociala är också ett brett begrepp. De lever som "kolonidjur" och sitter ofta tätt tillsammans. Till skillnad från reptiler skulle jag rekommendera att ha minst två av samma art ihop. Jag tycker de är ganska individuella, vissa klättrar, andra gräver, somliga är mer försiktiga än andra, även om de är samma art :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: