Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 2498 ggr
Gaara
4/20/14, 5:03 PM

Lufthål i IKEA back.

Hej! Ni som har snäckor Boende i backar från IKEA, hur många lufthål har ni gjort i locket på ett ungefär?

Har köpt en stor jävla back idag, för i morgon ska jag åka och hämta hem 5 st relativt stora snäckor (Som jag tror är A. reticulata albino… Han som ger bort dem visste inte vad han hade, men det är min gissning. Ni kommer få hjälpa mig med artbestämningen sedan för det är ni ju så duktiga på! =D) Så jag vill gärna veta hur många lufthål som är bra, för jag vill ju inte råka kväva dem och vill inte att fukten försvinner för snabbt… :(

Tacksam för svar. =)

Annons:
Smilla W
4/20/14, 6:22 PM
#1

Hej! Vad roligt att du ska skaffa snäckor! Fuktigheten är viktigast, i en plastback räcker det oftast med några hål i taket, hur stor är backen? Är det en hammarplastlåda? I så fall bör det räcka med ett hål i varje "dal" på vardera sida :) Posta gärna bilder när du fått dem så ska vi hjälpa till att artbestämma dem :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Gaara
4/20/14, 6:32 PM
#2

Det är en "SAMLA" back. I strl 130L. Tänkte först ta två mindre backar och dela upp snäckorna så två skulle bo i en och tre i en annan, men så fick jag syn på denna back och tänkte att de skulle få plats allihopa i denna!

Frågan är väl bara om det blir för litet med tiden. Är osäker på hur stora de är nu. Han som ger bort dem till mig säger att de kanske är runt 10 cm. Men jag vet faktiskt inte ens om han vet hur man mäter snäckor. ;) Men det märker jag i morgon när jag hämtar dem. XD

Tusen tack för ditt svar Smilla! ^^

Smilla W
4/20/14, 6:34 PM
#3

En riktig chansning då alltså :p Hmm… Känner bog inte till den sortens lådor, tror du att du skulle kunna ta en bild på lådan? Inga problem! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Gaara
4/20/14, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är den!

Gaara
4/20/14, 6:48 PM
#5

Och ja, om det blir för litet för alla fem så har jag en mindre back också som jag tänkte ha till två andra snäckor någon gång i framtiden. Tänkte det var lika bra att handla nu när jag ändå var på ikea. XD Självklart ska jag fixa bottensubstrat tills i morgon, men jag har inte riktigt orkat än sedan jag släpade den där och en annan låda på diverse ersättningsbussar och annat. XD

Smilla W
4/20/14, 6:52 PM
#6

Jaha, en sådan! Antingen kan du ju borra upp ett par hål i vardera långsida eller i locket, valfritt. Men inte för många, då försvinner fukten för snabbt 🙂

Haha, problem med den kommunala trafiken? 😎 Händer allt för ofta!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Gaara
4/20/14, 6:57 PM
#7

Schysst! Hur många hål tror du är lagom då? ^^

Ja exakt. Från i tisdags till och med i morgon så har det varit ersättningsbussar mellan ett par stationer för att de passat på att göra lite arbete på tågspåren under påsken. ;) Kan säga att det blev ett jävla bussbytande för min del idag med de här lådorna. XD Måste ha sett roligt ut för jag är så liten så jag skulle kunna lägga mig i en sån där stor. Nå, nu vet du i alla fall vad en "SAMLA låda" är för något. XD

Smilla W
4/20/14, 7:08 PM
#8

Oj, alltså nu vill inte jag ge några konkreta direktiv och så skulle det råka bli fel… Men börja med lite färre, jag har själv gjort tabben att göra för mycket ventilation och det är betydligt svårare att göra ogjort än att göra fler. Börja med fyra på var sida, kanske 5mm i diameter 🙂

Haha, kollektiv, alltid klydd tyvärr! Haha känner igen det där, är själv ganska liten. men vadå, små människor kan också konka runt på stora grejer :P 

Då lärde man sig något nytt! Det sägs ju att man ska lära sig något nytt varje dag 👍

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Gaara
4/20/14, 7:13 PM
#9

Tack så mycket för tipset! Ska genast sätta igång med hålmakandet och stoppa i bottensubstrat så det är klart när jag tar hem dem i morgon. ^^ Och ja, det kommer bild på dem i morgon så vi får se om det är A. reticulata som jag tror eller något annat. ^__^

Haha! Ja, två dagar i rad nu har jag varit så glad över att jag började gymma för typ 2 månader sedan. Annars hade jag inte varit lika glad idag. XD

Absolut. ;)

Smilla W
4/20/14, 7:18 PM
#10

Låter utmärkt! Vad ska du ha för bottensubstrat?

Är de albinofärgade i kroppen är de till 99% Lissachatina reticulata, de går nästan bara att få tag i som albinofärgade, i vart fall i Sverige. Vill man ha normalfärgade sådana får man leta utomlands :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Gaara
4/20/14, 8:45 PM
#11

Jag har Exo Terra Plantation Soil. ^^

Ja de är albino i kroppen. ^^ Och verkar ha rätt ruggiga skal… Har bara sett en bild på dem och den bilden har jag inte kvar då det var i annonsen när han skulle ge bort dem (Han tog bort annonsen när jag sa att jag skulle komma och hämta dem). Men ja, de såg rätt slitna ut i skalen.

Gaara
4/20/14, 8:49 PM
#12

Jo förresten. Vad är skillnaden på Lissachatina reticulata och Achatina reticulata? Det är ju samma art det syftas på men vilket är rätt och varför? ^^ Jag har liksom fått för mig att de heter Achatina reticulata. Men jag är ju helt säker på att du kan detta bättre än vad jag kan. Så därför så undrar jag för jag vill så klart säga det som är rätt och samtidigt kunna förklara för andra varför just det är rätt. ^^

Smilla W
4/20/14, 9:03 PM
#13

Det är ett utmärkt substrat! ^^

Då kan jag reda nu till nästa hundra procent säga att det är reticulata! 👍

Det är egentligen bara en nogrannare benämning rent taxonomiskt, men det syftar på samma art. Precis som det finns andra närbesläktade grupper så som Archachatina sp. sp,…. Lissachatina sp. är väl de vanligaste i sverige. 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Gaara
4/20/14, 9:12 PM
#14

Bra! Då har jag valt rätt substrat alltså. ^^

Awesome! Ja det var ju det jag också misstänkte. Han hade ingen aning om vad han hade, men när jag nämnde den arten så sa han att det lät bekant. XD

Såå, med andra ord så är det helt ok att säga A. reticulata om Lissachatina reticulata? 🙂

Smilla W
4/21/14, 12:21 AM
#15

Det är oftast det eller Lissachatina fulica folk har när de inte vet. Är det en albino är det i 99% av fallen reticulata och är det en med gråbrun kropp är det nästan alltid fulica :) Absolut, det är som sagt samma sak! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: