Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 2335 ggr
[hejhejhej!]
2014-04-18 13:10

Trädgårdssnäckor skötselråd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, tyckte sp attaans symd om trödprds snäckor, tog in kanske 8 snäckor, nu behöver jag basic skötselråd! Hällde en droppe vatten i varje och genast var sörnosarna igång! Gar de i en transportbur. Vet lite om de då jag haft förra sommarn, la in en halv tomat, jordgubbe och äpple, samt sprutade lite vatten. Ska jag ut och hömta jord så de kan gröva ner sig eller vill de ha brännässlor att äta? Finns de änns i detta väder? Tacksam för snabba svar!!:D Gillar de hantering?

Annons:
Smilla W
2014-04-18 16:10
#1

Hej!

Nu förstår jag inte riktigt, varför var det synd om snäckorna? Har du tagit dem utifrån? Oavsett var de kommer ifrån måste de ha något bottensubstrat och gärna grenar/växter att klättra på, de kan inte vara i en tom petbox, luftfuktigheten är viktig att hålla därför bör du omgående tejpa för ventilationen i taket. 

Nej, snäckor är ganska lika fiskar och reptiler, de får inte ut något av hantering.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

KitoBonito
2014-04-18 18:24
#2

Är det inte så att det är förbjudet att plocka in vilda djur? Jag har inte riktigt koll, men jag har hört det någonstans.. Tåls att kolla upp. Dessutom tror jag att sniglarna i naturen har det som allra bäst där de är redan. :) I värsta fall kan man ju flytta dem till en trevlig buske så de undviker vägar eller liknande.

Smilla W
2014-04-18 18:28
#3

#2 Det är tillåtet att ta in evertebrater (alltså ryggradslösa djur) från naturen, förutsatt att de inte är fridlysta/utrotningshotade. Det är dock inte tillåtet att ta in vertebrater (ryggsträngsdjur).

Det är i princip tillåtet att göra vad helst en vill med evertebrater, det krävs till exempel heller inget tillstånd för att utföra djurförsök på dessa djur medans det krävs för vertebrater. 

Hoppas det gav lite klarhet i den saken! 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-04-18 18:29
#4

#2 Jo, men detta gäller dock inte snäckor, sniglar, spindlar, insekter och dyl. 

Däremot så håller jag med om att de har det bäst ute i naturen där de ju hör hemma (förutsatt att de inte "glider runt" på motorvägen eller så då) :-)

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-04-18 18:32
#5

Jo men precis som som både du (#2) och #4 säger kan det ju diskuteras om snäckorna har det bättre i naturen eller ej, men det är en helt annan fråga. Jag kan nog hålla med om att vilda snäckor passar bäst i det vilda, dock kan de med rätt skötsel få ett lika bra liv i fångenskap. dock finner jag ingen större anledning till att ta in vilda snäckor som dessutom kan vara parasitbärare, när det finns fångenskapsuppfödda att få tag i :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

KitoBonito
2014-04-18 18:33
#6

Tack :)

Annons:
Smilla W
2014-04-18 18:35
#7

Inga problem! Ett rätt intressant ämne egentligen värt att diskutera :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

KitoBonito
2014-04-18 18:39
#8

Ja. PERSONLIGEN tycker jag de hör hemma i naturen, om man inte kan återskapa ett likvärdigt hem till dem i ett terrarie. Men det är väl olika från person till person. Kan man köpa en snäcka och ge den ett värdigt hem skulle man väl i princip kunna göra det med vilda också. Så länge man har koll, tycker jag. :)

När jag var liten knatte samlade jag snäckor i en plastlåda (som jag dock behöll ute i trädgården.) De smet ur mina alldeles för stora lufthål ;) Snyft, haha.

Smilla W
2014-04-18 18:44
#9

Håller med dig till stor del. Jag har själv plockat ihop en hel del vilda snäckor när jag var yngre som jag sedan behöll ett tag för att släppa ut igen. Numera skulle jag inte göra det, finner ingen anledning till det och vill helst inte riskera att dra in smittor och parasiter till mina afrikanska snäckor. Jag betalar hellre en liten summa pengar för välmående fångenskapsuppfödda snäckor som kan bli minst lika fina som vilda :)

Haha, när jag var liten var jag lite dummare än så. Jag fyllde ofta hinkar med snäckor och maskar påväg till dagis under regniga dagar, har jag hört. det var inget lock alls på dessa spannar så de försvann ganska snabbt. :P Sedan plockade jag ibland ihop snäckor i helt förslutna burkar… dessa dog givetvis. Det är som jag brukar säga, småbarn bör inte hålla på med djur :p

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

KitoBonito
2014-04-21 10:35
#10

#9 Håller med. xD

[Budgies]
2014-04-23 18:53
#11

Om man tejpar fast hålen, då kan de inte andas?

Smilla W
2014-04-23 21:00
#12

Du lämnar några småbitar men de förbrukar inte så mycket syre.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

KATTÄLSKAREN
2014-04-27 10:45
#13

Snäckor lever längre i fångenskap

Annons:
Smilla W
2014-04-27 12:01
#14

#13, har du någon studie som kan visa att det stämmer? Har aldrig hört att det skulle vara ett faktum och det låter ganska otroligt. Ill exempel blir Achatina achatina mindre i fångenskap än i naturen (exemplar på 40cm har påträffats i naturen medan exemplar på 24-25cm i fångenskap räknas som ovanligt stort). Att de även skulle bli yngre i fångenskap då låter mer troligt i mina öron.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

KATTÄLSKAREN
2014-04-28 21:06
#15

Det gäller vinbergssnäckor jag läste det inte för så länge sen jag kan länka senare

Gaara
2014-04-28 22:27
#16

Tror att det där med åldern har att göra med att i fångenskap så har de inga naturliga fiender, därför beräknas de leva längre där än ute i det vilda. Men om de var ute och inte hade några naturliga fiender så skulle de med största sannolikhet leva längre där. I alla fall så brukar det gälla i stort sätt alla djur. Att de som hålls i fångenskap beräknas leva längre i snitt än de som är ute i det vilda bland rovdjur. ^^

Upp till toppen
Annons: