Annons:
Etikettallmänt
Läst 1953 ggr
Chinesecrestedlover
2014-04-18 00:49

Tips på nån rolig mindre snäckart?

Hej!

Helt kär i mina A. reticulata och mina tre fina börjar bli stora nu, jösses va fort det går!😂 Nyss (i februari) var de ca 2-3 cm nu är de kanske runt 7 cm.

Funderar lite smått på om jag kanske vill ha någon till art men då är jag i så fall ute efter något mindre, har inte plats för hur många stora akvarier/terrarier som helst (tyvärr… 😕). 

Finns det någon art som kan bo hela livet i ett utrymme på 30x30x30 cm och må bra också (naturligtvis)? Har ett sådant terrarium som kommer att stå tomt annars (mina A.reticulata bor tillfälligt där i just nu… de växte ur petboxen de bodde i till en början). Annars om det finns något som kan bo i ca 45 liters akvarium (runt 50 cm långt, har ett tomt sådant också)?

Men berätta gärna om vilka mindre arter som finns, även om de skulle behöva lite större utrymme… finns det hjärterum… heter det ju så kan nog klämma in ett terrarium till om det kniper😉

Med mindre tänker jag mig (max storlek) något i storlek med (ungefär då, någon/några cm hit eller dit gör ju inget) våran svenska vinbergssnäcka. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Smilla W
2014-04-18 01:40
#1

Kanske inga afrikanska arter du ska leta efter då, går det bra med Europeiska/amerikanska/asiatiska arter? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-04-18 05:10
#2

Hej!

Jag har ett krav: Inga krav på dvala (det verkar så krångligt och läskigt/nervöst). Nej förresten två krav; inga utpräglade köttätare (sett att det finns såna arter). Annars så är jag öppen för alla möjliga arter med olika härkomst 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-04-18 12:24
#3

Någon Pleurodonte sp. kanske kunde vara något då?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-04-19 15:26
#4

Konstigt… svarade igår men det försvann tydligen… ja, men då gör jag väl ett nytt försök då :-)

Efter en snabb "googling" på namnet (Pleurodonte sp.) så kan jag konstatera att de var ju väldigt söta med skalet på sned och verkar vara i en lämplig storlek. Vilka arter är vanligast/går att få tag i (i Sverige)? Någon som har några som kan berätta lite om dom? Tips på bra och pålitliga sidor om dessa sötnosar?

Har även kollat lite på (och förälskat mig lite i) Limicolaria flammea men dessa kanske (?) är i största laget för de terrarium-utrymmen jag har att röra mig med?  De var ju väldigt fina i alla fall. Någon som kan berätta lite om dom, hur stort behöver de t.e.x.?

Tipsa gärna om fler arter som jag kan titta lite närmare på?

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-04-19 16:06
#5

Just dessa arter är jag inte så insatt i. Men på petsnails.org kan du nog få bra tips och information. Tsrebel här på snäckor iFokus håller några mindre arter, du kanske kan skicka ett PM? :) Ett oar L. flammea hade säkert kunnat fungera. Det finns ju andra Limicolaria arter också, L. numidica tillexempel, om du är intresserad av föer arter inom släktet vill säga :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-04-20 14:10
#6

#5 Tack för tipsen, skall definitivt kollas upp 🙂

Lustigt egentligen hur intresserad man kan bli av ett så…ehm…stillsamt djur, men de är ju bara för söta 😍

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Smilla W
2014-04-20 14:13
#7

Haha visst är det! Fast själv är jag mer intresserad av dessa "se men inte röra" djur än till exempel gnagare. Jag tycker det är roligt att fixa fina och naturliga boenden till djuren. Det kan bli hur snyggt som helst! Snäckor är något svårare än ormar som är mitt stora intresse, men utmaningar är kul. Det svåra med många snäckor, tycker jag, är att de äter upp majoriteten av allt man planterar in. En del av mina äter även hoyarankor. Men jag fortsätter att testa mig fram med olika Växter :) Hur har du det till dina snäckor? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-04-20 15:00
#8

Hej!

Jag har i och för sig har jag alltid haft sköldpaddor (fick min första som tvååring) och de är ju kanske inte heller alltid de gör så många knop, ligger mest och solar eller slöar under vattnet 😉 De är ju inte heller alltid så lätta att fixa fint till… de gillar att riva upp Växter och möblerar gärna om (inte så ofta till det bättre😃…). Men de är charmiga och roliga på sitt eget lilla vis och det är ju alltid kul att försöka göra fint i alla fall (man får ju många tillfällen eftersom de snabbt "fular till det"). Jag gillar och har alltid gillat att ha en mix av "se men inte röra" djur som sköldpaddan, fiskar, grodor och nu snäckor e.t.c. och "keldjur" som t.e.x. kaniner och hundar (som det även är fasansfullt roligt att träna med). Då får man liksom det bästa av två världar. 

Mina snäckor har i nuläget inga riktiga Växter (dessa står på tillväxt i diverse olika fönster) så vet inte om de kanske blir mat inom två sekunder ännu. De har plastväxter och äppelgrenar och en plastkruka som Inredning (och bottenmaterial i form av vitmossa och Exo Terra Soil). Plastkrukan börjar bli lite väl liten nu, men de satt ofta där inne (i "taket") då de var mindre, den var väl egentligen mest tänkt till att kunna luta grenarna på, men fungerade även som gömsle, ibland trycker dom sig fortfarande in där🤪

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-04-20 15:21
#9

Vad trevligt! Ja rn blandning är ju inte fel, själv är jag rätt intresserad av katter också. Har dock bara en, en gammal dam på 16 år :) Det där med sköldpaddorna och Inredning, det är som jag alltid säger; det gäller att vara envis! ;) jag reser Växter och fixar runt i mina terrarier dagligen efter att delar av inredningen omplacerats under natten. Vad är det för Växter du har på tillväxt? Jag har testat en hel del olika nu och har i vart fall ett hum om vad som försvinner fortare än annat :p Kanske är det så att den där krukan håller inne lite extra fukt vilket gör att de dras till den? Bara en gissning, men många anäckor håller sig ofta där det är som fuktigast :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-04-20 16:04
#10

Åh… jag vill också ha katt… tyvärr är nästan alla i familjen allergiska mot just katter (inte jag då men…) så det är lite svårt i nuläget (samt att jag inte har pengarna som krävs just nu). Drömmen är Sphynx, gärna en hel drös då 😃 

Det jobbiga är ju att sköldpaddor är sjukt envisa så ska man bräcka dom i envishet så får man ta i från tårna😉 Jag flyttar om så det blir fint och två sekunder senare ser det lika jävligt ut igen, hehe, men jag ger inte upp… kanske måste limma fast inredningen om det ska hålla sig fint…

De Växter jag har i nuläget är ett gäng ampelliljor (helt gröna och med vita ränder) och någon Hoya (vet ej exakt art)… vet inte riktigt vad mer jag vågar ha hos snäckor… vill ju inte riskera att de blir sjuka eller dör. 

Köpte en del Växter som jag skulle haft till min horngroda också… men tror de är giftiga för snäckor tyvärr. Murgröna, gullranka och nåt jag inte mins namnet på. Horngrodan (världens minsta och sötaste bebisgroda) dog tyvärr bara tre veckor efter köpet. Den hade med största sannolikhet MBD, ville inte äta och trots att jag försökte med tvångsmatning och massor med kalk och vitaminer, extra värme e.t.c. så klarade den sig inte😭

Jo, så kan det ju vara… det är ju lite mörkare där inne i krukan också, fuktigt, mörkt och mysigt… något måste det ju vara som lockar lite extra, för ibland har de alla tre suttit där inne (trots att de knappast ens får plats). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-04-20 16:41
#11

Usch allergier är tråkigt :/ Fast Sphynxar är i vart fall allergivänliga. Dock tär de flesta djur på ekonomin på ett eller annat vis, så det blir ju till hur man vill prioritera. Kanske du kan skaffa en sådan någon gång i framtiden :) Då gäller det att vara ÄNNU envisare ;) klumpiga kungspytons är inte heller det lättaste att inreda till, men med små knep och noga placering (och envishet givetvis) så går det mesta :D Ampelliljorna lär bli mat ganska fort! Hoyan däremot bör klara sig bättre, jag har faktiskt bara en som äter hoya. Murgröna är precis som du säger giftigt. Gullranka är giftigt för många djur men snäckor tycks inte ta skada av det. På något sätt tror jag också att de undviker att äta det som är skadligt, kanske. Man fr helt enkelt testa sig fram, det gör jag. Åderblad funkar fint, dock kan de riskera att bli uppätna, det samma gäller vattenfikus. Jag har skrivit en artikel om vilka Växter som funkar hos snäckor, kolla gärna den om du behöver lite tips :) Tråkigt det med grodan, MBD är inte roligt men tyvärr allt för vanligt :/

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: