Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 2355 ggr
Snuttefia
4/16/14, 3:56 PM

Luftfuktighet och temperatur!

_ Achatina reticulata och Limicolaria flammea _

Dessa två arter ska jag ha, just nu har jag två av den första arten och nästa månad kommer jag antagligen få in två av den andra arten.

Jag undrar mycket men jag kommer att utgå ifrån att man kan ha de tillsammans och att de går att sköta dem exakt likadant. (?)

Jag undrar över temperatur och luftfuktighet. Jag har en hygrometer men ingen termometer till snäckorna. Jag har snäckorna på en byrå och bredvid en helt vanlig lampa som jag släcker på kvällen.

Det jag undrar nu är som tidigare om jag kan sköta dessa arter lika eller om jag bör läsa på mer (vilket jag kommer göra ändå), om det gör något att luftfuktigheten är högre en den rekommenderade och om de behöver högre temperatur, just nu har de temperaturen i mitt rum och verkar må bra.

Kram från nybörjaren Cicci :)  

M.V.H Snuttefia

Annons:
Chinesecrestedlover
4/16/14, 4:36 PM
#1

Hej!

Menar du att du ska ha de olika arterna tillsammans eller flera av samma art tillsammans? 

Om du tänkte ha båda arterna tillsammans så tror jag inte att det är någon bra idé, då de skiljer sig så mycket storleksmässigt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
4/16/14, 4:38 PM
#2

Lissachatina reticulata: 80-85% luftfuktighet, 24-26 grader.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
4/16/14, 4:38 PM
#3

L. flammea ska ha något fuktigare 90-95% är det för torrt gräver de ner sig och kapslar in sig.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Snuttefia
4/16/14, 4:39 PM
#4

Jaha.. nej jag ska bara ha de två jag har nu ett litet tag till, kommer inte ha plats för dem sen. Men kolla gärna på det andra jag undrade ist. Kram

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
4/16/14, 4:40 PM
#5

Okej men jag kan alltså köra på 80-100 utan problem eller?

M.V.H Snuttefia

Smilla W
4/16/14, 5:08 PM
#6

Njae, blir det för torrt mår de inte bra. Nu förstod jag inte riktigt, ska du inte ha kvar de du har nu när du får nya?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Snuttefia
4/16/14, 5:15 PM
#7

#6 Okej tack. Nej det ska jag inte, när de börjar växa ur petboxen eller så så ska jag ge bort dem.

M.V.H Snuttefia

Smilla W
4/16/14, 5:22 PM
#8

Jaha… Varför det? Det kan gå på några månader det vet du va?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Snuttefia
4/16/14, 5:25 PM
#9

Ja jag vet.

M.V.H Snuttefia

Smilla W
4/16/14, 6:17 PM
#10

Men varför?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
4/16/14, 6:45 PM
#11

Jag har också svårt att förstå resonemanget, djur är ju inga slit-och-släng-varor, men hur som helst så håll arterna var för sig.

Chinesecrestedlover
4/16/14, 11:59 PM
#12

Hej!

Måste bara hålla med övriga. Man köper inte djur (oavsett vad det nu är för djurart) för att sedan direkt göra sig av med det/dom (naturligtvis kan ändrade omständigheter göra att man inte har något annat val än att omplacera, men man ska inte köpa djur och redan ha det i tankarna). 

Har man inte plats/intresse/ork/kunskap e.t.c. för djuret/djuren så köper man inte, mycket enkelt. 

Att köpa för att sedan sälja direkt = otroligt oansvarigt. De är levande varelser inte saker! Man planerar INNAN KÖPET för att ha djuret/djuren hela dess livstid och inte för en kort period bara!

/Chinesecrestedlover

Rumblebee
4/17/14, 11:56 AM
#13

Varfor skffar du inte storre behallare at snackorna som dom far plats i nar dom ar vuxna?

Respektlost att gora sig av med djur bara for att dom blivit storre. Tanker du lika dant nar det galler kaniner eller katter? Eller ar det skillnad?

Annons:
Snuttefia
4/19/14, 2:12 PM
#14

Smilla trodde att det var många som väntade på svar, men jag kommer inte svara på era kommentarer då dem inte har något överhuvudtaget att göra med inlägget. Ska ni skriva något så kommentera då inlägget eller knip.

M.V.H Snuttefia

Smilla W
4/19/14, 2:23 PM
#15

Ursäkta men den tonen uppskattas inte här på forumet! För att undvika tråkiga missförstånd kan det vara bra att svara på sådana hör frågor, jag tror inte att du är ute efter att göra illa något av dina djur, men att skaffa djur för att redan vid inköp planera att sälja dem är i mina ögon oansvarigt, då är personen kanske inte mogen att ta hand om djur. Hur som helst ber man inte folk knipa igen på det viset. Här hjälps vi åt med frågor och svar, det är det forumet är till för. Skärpning. Tack!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Snuttefia
4/19/14, 2:32 PM
#16

Det är väldigt hjälpsamt att skälla ut någon som ni inte har någon **** aning om vem den är. Som om ni aldrig gjort fel. Sen gör jag inte fel heller ni får tycka vad ni vill men håll det till er själva.

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
4/19/14, 2:41 PM
#17

Från och med nu vill jag att ni som kommenterar här kommenterar inlägget, inget annat. Om ni vill kommentera något annat får ni faktiskt ta upp det där det passar.

M.V.H Snuttefia

Smilla W
4/19/14, 3:01 PM
#18

Det är ingen som har skällt ut dig, det är bara måmga som undrar varför du inte tänker behålla dem när de blir större. En fanska enkel fråga tycker jag, tycker inte du det? Att fråga bryter inte mot några Skrivregler. Ursäkta att vi svarar på dina frågor vilket ledde till följdfrågor.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
4/19/14, 3:14 PM
#19

Ts: Skälla ut har jag inte gjort, men det var nära (tro mig). Jag tycker dock inte att det hör hemma på ett forum, så jag försökte istället förklara min syn på saken. 

Att köpa och sedan sälja vidare på det sättet = du trampar på en väldigt öm tå hos mig. 

Djur är levande varelser och ska behandlas som såna, inte som saker. Djur förtjänar respekt oavsett art. 

Svarade bara på det du skrev (vilket gjorde mig upprörd). Det finns för många människor därute som gör som du, köper och säljer vidare (annonser ute hela tiden efter någon vecka eller några månader efter inköp), vilket jag tycker är totalt oansvarigt och det står jag för.

Mvh/Chinesecrestedlover

MoaL
4/20/14, 4:16 PM
#20

Tänk på tonen tack.

Det är naturligtvis tillåtet att ställa frågor som har med tråden att göra, och jag ser inga OT-frågor i den här tråden.

I ett forum får man vara beredd på att bli ifrågasatt. Man behöver inte veta vem någon är för att ifrågasätta eller uttrycka åsikter om någons handlande.

Om någon upplever problem i forumet, var inte rädda att kontakta mig. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Snuttefia
4/21/14, 1:30 PM
#21

Hej allihopa! Jag vill bara be om ursäkt för det jag gjort fel. Men jag vill även att ni ska tänka på hur jag känner mig. Jag menar inget illa mot någon och jag ska bara säga att jag gör allt för att mina djur och djur överhuvudtaget ska må bra.  

Jag hoppas att ni kan förlåta mig och dra ett sträck över allt detta och att vi allihopa kan bli sams igen. 

Och för att svara på eran fråga så kommer jag inte att ha plats för dem. Men de kommer inte må dåligt av flytten eftersom jag alltid gör allt för att djur ska ha det så bra som möjligt. 

Det är klart att ni får ha era åsikter och så och jag vet att ni får skriva i tråden och fråga, men ni måste förstå hur påhoppad jag känner mig när jag inte gjort något fel. Jag behöver inte bli uppläxad eftersom jag vet vad jag håller på med.

We cool? Good. Snutte out :)

M.V.H Snuttefia

Gaara
4/21/14, 7:09 PM
#22

Det här är inget påhopp utan en motfråga till det du nu skrev. Du har alltså inte gjort något fel säger du? Nej okej. Det kan jag väl kanske hålla med om. Men att du skriver att du vet vad du håller på med känns ju lite märkligt. Varför valde du att skaffa djur du inte har plats med när du visste att du inte skulle ha plats för dem? Känn dig inte påhoppad. Jag är bara nyfiken på hur du tänkte och vad ditt syfte med dem var. ^^

[Budgies]
4/23/14, 6:42 PM
#23

Nu blir jag också lite nyfiken och börjar undra. Du säger att du älskar djur och gör allt för dem, men varför inte skaffa ett större terrarium till dem isåfall? Och jag tror de klarar flytten då de klarar att att skickas på post. Och varför köpa nya snäckor när du redan har två? Om du helst ville ha den andra sorten är det avsvarslöst att bara köpa den du inte är lika intresserad av för att sen sälja dem och köpa nya.. Det känns lite skumt vad du säger, eftersom du gör något helt annat.  Inte illa ment :P

Snuttefia
4/29/14, 10:00 AM
#24

Kan ni bara ge er nu!
Bara låt mig vara.
Sluta vara så himla nyfikna.

Men visst ni kan få ett svar så kanske ni ger er någon gång.

Jag skaffade snäckorna från ett hem som jag vet alltid är öppet för dem för att prova om jag ville hålla på med snäckor.

Det är inte respektlöst mot snäckorna eftersom de sköts väl och har ett öppet hem att komma till närsomhelst. Det är även respektfullt mot kommande snäckor då jag "lånat" och provat på redan så jag fått lite erfarenheter.

Fast det har ni säkert aldrig ens tänkt på.

Så kan ni sluta tjata på mig nu när ni inte har en endaste aning, ni slösar både eran egen och min energi på värdelöst trams tjafs.

Tack

M.V.H Snuttefia

Smilla W
4/29/14, 9:48 PM
#25

Tråkig ton igen och en onödig inledning. MEN det är bra att du svarar och anledningen var väl helt okej, det är bra att du fått chansen att pröva på om det är något för dig eller ej. Dock hade du undvikit "problemen" (om du nu tycker det är jobbigt med frågor) om du svarat direkt, så lite självförvållat måste jag nog tycka att det är. Bra i vart fall att det hela löste sig enkelt och tydligt :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Snuttefia
5/1/14, 8:40 PM
#26

Jag skulle inte ha sagt något från början för då blev alla jätte nyfikna och började skälla ut mig och göra en jätte grej av ingenting, då är det klart att man blir arg.

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: