Annons:
Etikettallmänt
Läst 866 ggr
jnielsen
4/14/14, 9:48 PM

Kommande snäckprojekt?

Jag sitter och googlar lite och suktar efter snäckor jag aldrig ens hört talas om ;)

Vilken är er drömsnäcka? Vilken snäcka är ert nästa projekt?

Själv kan jag inte på rak arm nämna en drömsnäcka, men mitt nästa projekt som jag ska lägga krut på blir nog Limicolaria flammea.  Det blir dark flame om jag inte i mitt sökande hittar någon flammea snäppet vackrare än dem =)

Annons:
Smilla W
4/14/14, 11:07 PM
#1

Oj klurig fråga, det finns mycket jag skulle kunna tänka mig! En art som säker många fashineras av är ju cochlitoma varicosa, dock är dessa näst intill omöjliga att hålla i fångenskap då de kräver ganska extrema förhållanden, de kräver under 18 grader i temperatir till exempel. Något mer möjlig som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att handla in i år är Archachatina papyracea adelinae, eller Archachatina marginata sp. Kan även tänka mig arter från andra släkten så som Edentulinaaffinis. Något jag faltiskt har planerat in som inte bara är önsketänkande är Lissachatina reticulata, med normalfärgad kropp :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
4/15/14, 6:44 AM
#2

Den där Edentulina affinis är otroligt vacker! Har sett den på bild en gång men inte på ett snäckforum och kunde inte hitta namnet, superkul att fåveta vad den heter! Min plan är att besöka en del mässor och se vad som hittas, tex Danmark och Tyskland.

Smilla W
4/15/14, 10:36 AM
#3

Viss är den! Ser ut som godis :3 Tyskland är bra på sådant, snäckor och lite mer udda ryggradslösa djur alltså. Mässan i Hamm är riktigt trevlig, den kan jag rekommendera. Själv aka jag till Rødovremässan i Danmark nu den 3 Maj. Letar folk att ha med i bilen att dela brobisskostnaden med :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Gaara
4/15/14, 6:27 PM
#4

Jag skulle vilja ha två stycken A. Achatina med albinokropp. Det hade varit nice. ^__^ Annars så vet jag inte riktigt.

Smilla W
4/15/14, 8:06 PM
#5

Jag tycker egentligen det är lite synd med albino kroppar då många arter har så fina mönster i sig, albino känns så standard på något sätt. Men de där albinofärgade Achatina achatina är rätt snygga ändå faktiskt :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
4/15/14, 8:40 PM
#6

Jag älskar immaculatans kropp, den där röda härliga färgen! Dessutom så är jag väldigt förtjust i mina alissors kroppar, ljusa med lite mörkt på huvudet <3

Annons:
Smilla W
4/15/14, 11:45 PM
#7

Jag tycker att Lissachatina reticulata har jättevacker färg som normalfärgad. L. flammea är inte dålig heller :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Gaara
4/16/14, 5:10 PM
#8

För övrigt så skulle jag inte ha något emot att ha några A. immaculata panthera eftersom jag tycker att snäckor är så himla söta när de har en rand på kroppen. ^^ Jag tycker de ser "kattiga" ut. XD Många jag känner (och inte känner) tycker antagligen att jag är galen när jag jämför dem med katter. Men katter och snäckor är mina favoritdjur och jag tycker att de är så himla söta båda två. XD Hur som helst, för att hålla sig till ämnet. Det finns FÖR många fina snäckarter. ^^

Upp till toppen
Annons: