Annons:
Etikettberättelser
Läst 2865 ggr
Smilla W
3/15/14, 12:33 AM

Inneboende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick syn på den lilla inneboenden i A. reticulata's terrarium. Jag har vetat om att den var där någonstans sedan första gången jag hittade den då den var cirka 5mn lång. Trodde först att det var en vanligt trädgårdssnigel, men såhär när den har vuxit vore det omöjligt, så som den satt på bilden var den cirka 3cm lång, utsträckts blir den säkert minst 5cm. Lite kul tycker jag, snabba små saker de där, nu är den borta med vinden igen, får se om man lyckas se den igen den närmsta veckan :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
jnielsen
3/15/14, 8:09 AM
#1

Häftigt! Har nog aldrig sett en sån. Vet du vad den heter? Har den kommit in med de torra löven och växterna tro?

Smilla W
3/15/14, 9:01 AM
#2

Funderar på om det skulle kunna vara en Limax maximus kanske, den har nog kommit in med löven :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
3/15/14, 9:55 AM
#3

Eller eventuellt en Limax flavus…

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

annaL8
3/28/14, 7:59 AM
#4

Ja det är en Pantersnigel( Limax maximus) "Allt om trädgård" hade en artikel om dom, att dom gör nytta i trädgården, äter ruttnande Växter och att man inte ska döda dom. jag har många i min trädgård :) Finns det föresten någon här som vill dela med sig av sina Äppelsnäckor? jag skulle nästan ge vad som helst för några till mitt akvarium…


Smilla W
3/28/14, 2:26 PM
#5

Funderade på om det kunde vara L. maximus, men mönstret och färgen liknar mer L. flavus. Båda är dock nyttodjur så de får gärna frodas i mina terrarier :) Äppelsnäckor är dessvärre inte längre lagliga i Sverige, om de går att få tag i här vet jag inte, men de går med säkerhet att importera från Danmark/Tyskland.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
4/2/14, 10:02 PM
#6

Haha, vilken sötnos! Hur ofta syns den till?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Smilla W
4/2/14, 10:14 PM
#7

Numera, varje kväll, den har blivit större! Dessutom är de betydligt fler nu, några så små som 3mm :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
4/2/14, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är den just nu :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
4/2/14, 10:45 PM
#9

#7 Va? Dyker det ännu fler? 🤪 L. maximus har ju en ganska spektakulär parningsritual, så det kanske inte verkar lika troligt att det är sådana. L. flavus kan jag absolut nada om, men jag skulle väl ändå gissa att det krävs minst två för att bli "betydligt fler". 😛😃 Roligt med oväntade små renhållningsarbetare bara sådär, så länge de inte ställer till med skada. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
4/2/14, 10:49 PM
#10

#8 Sötnöt! Ser inte ut som på de bilder som finns på L. flavus.. Någon annan typ av "trädgårdssnigel" kanske?

Wikipedia säger för övrigt att Limacus flavus inte längre är reproducerande i Sverige. Innebär det att de inte längre finns i Sverige?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
4/2/14, 11:00 PM
#11

Ja alltså, antagligen har jag fått in ägg eller något, för några "vuxna" har jag inte sett röken av…. Tror jag. Med tanke på att jag inte vet vilken art det är vet jag inte heller hur stora de kan bli. Det underliga är att den här är medelstor, mindre än en stor snigel som skogssnigel eller spansk snigel, men större än en trädgårdssnigel :p Hm… Har inte kollat upp taxanomin så noga, men det stämmer säkert! Att de inte längre är reproducerande bör väl innebära att de inte längre reproducerar (förökar) sig i Sverige. Med tanke på det skulle jag tro att de inte längre finns kvar i den svenska naturen. Hade de gjort det hade de förmodligen förökat sig :) Typiskt att jag inte tänkte på det, jag skulle ju passat på och mätt den nu när den var framme, nu är den borta igen :/

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
4/2/14, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hittade den igen, käkandes basilika bredvid en av snäckorna. Dum som jag är lyfte jag upp den för att se hur stor den var. Jag vet att man inte blr lyfta sniglar med tanke på hur slemmet är men den här är ju så liten…. Fy tusan vad klibbig! Fick skura handen med svamp för att bli av med det, aja jag gör väl inte om det i alla fall. Nu vet jag ungefär hur stor den är :p

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
4/2/14, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Storlekskoll :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Smilla W
4/2/14, 11:56 PM
#14

Du tror inte att det finns en risk för att det är en Arion vulgaris i alla fall? Jag har försökt titta runt lite på arten men beskrivningar av unga individer tycks vara svårt att hitta. Är den det måste den bort illa kvickt, vårt område är inte infekterat… Än :S

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
4/3/14, 12:41 AM
#15

Njae, A. vulgaris-bebbar (ett, två) verkar ha betydligt mer färg och en annan textur på huden än vad din plutt har. 🙂 Oavsett vilket - varför skulle du behöva ta bort "dina" sniglar för det? De kan ju inte ställa till med skada i någons trädgård om de är instängda i ett terrarium. 😉

Kunde inte låta bli att skratta åt det slemmiga lyftet, haha! 😂 Jag lyfter oräkneliga sniglar (och snäckor) varje år för att flytta dem från trottoarerna, och det är verkligen som ett slemmigt klister som man får skrapa av på asfalten, och sedan skrubba bort resterna av när man kommer hem. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
4/3/14, 7:24 AM
#16

Jag såg också de där bilderna och visst ser de annorlunda ut… Men några bilder på minnde om de jag har. Man blir förvirrad :S Jag är mest orolig att de ska komma ut, fast i och för sig skulle de afrikanska göra ännu större skada om de kom ut, det känns bara som om man har bättre koll på dem 0.0 Haha, absolut tillåtet att skratta! Det är ju ett mycket bra försvar de har, dessutom gör det dem ganska snabba! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
4/3/14, 8:42 AM
#17

Ah nu har jag det! Lehmannia valentiana :D

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
4/8/14, 12:31 AM
#18

Snyggt jobbat! Hur lyckades du finna ut det? 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
4/8/14, 7:07 AM
#19

Sökte runt lite och nycklade, precis som man kan göra med Växter :p

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
4/8/14, 7:14 AM
#20

Vill jag veta något tar jag reda på det på ett eller annat sätt, annars går jag bara och grubblar över det :p

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: