Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1219 ggr
jnielsen
3/11/14, 8:56 AM

Snäckor som inte växer/växer fel

Jsg fick hem två stycken A. Alissa för någon vecka sen. De hat hållt sig ganska mycket nedgrävda vilket jag inte tyckt varit då märkligt med tanke på att de bara är ungar. Men jag tycker att det går åt för lite kalk, så imorse grävse jag upp dem. Den ena har inte (eller knappt) vuxit alls, den sndre har vuxit ca 4mm i skalet, men det är en riktigt ful jäkla skarv! Hemskt ser det ut! Kan petboxen vara för stor? Blir det övermäktigt med för stor yta? De har fräscht kalk i form av sepiaskal, jag byter ofta. Luftfuktighet och värme är tiptop! Mat de fått är; broccoli, gurka, sallad, romansallad, blomkål, morot, ärtskott, paprika m.m Sallad och gurka var mest för att vi åt tacos en dag., lite godis helt enkelt.. Vad kan jag göra?

Annons:
Smilla W
3/11/14, 10:25 AM
#1

Hur hög är luftfuktigheten? Själva lufttrycket och den naturliga luftfuktigheten varierar mycket så här års. De snäckor jag har i terrariet kan vara lite kinkiga och gräver ner sig, medans de i petbox verkar trivas betydligt bättre! De är ju ganska små än så länge så de äter inte så stora mängder. Vad du kan göra är att helt enkelt gräva upp dem lite då och då (gärna på kvällarna) sätta dem direkt på maten och fukta upp ordentligt. Är du orolig att de inte får i sig tillräckligt med kalk kan du pulverisera lite sepiaskal och strössla över maten.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/11/14, 4:21 PM
#2

Luftfuktigheten ligger på 76-77. Det är typiskt, för jag ville inte hsntera dem så mycket just för att skydda skalet. Men nu har den ena fått en ful rand ändå. Ska gräva upp dem på kvällarna och krossa kalk åt dem. Får hoppas på att de växer så mycket att den fula skarven hamnar under snäckan och inte syns.

Smilla W
3/11/14, 6:14 PM
#3

ja det är lätt hänt som sagt, framför allt när de flyttar. än värre är det när det blir fel och ojämnheterna bara byggs på därefter. om du vill kan du få byta, har fortfarande ungar kvar och kommer alltid att ha det.

Med tanke på att de är så små kommer skarven inte synas allt för mycket :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/11/14, 9:00 PM
#4

Nä! Jag kan ju inte byta ut Debet bara för att han är lite defekt ;) de må vara mollusker och inte har de nån direkt "åh-vad-jag-är-glad-och-se-dig-matte" attityd, men nu har de namn och bor här! Jag ska gräva upp dem var kväll och smula kalk över maten, tvångsmata! Kanske är det så att de får skarvar när kosten ändras? Jag tvivlar på att två snäckägare utfodrar likadant…

Smilla W
3/11/14, 11:11 PM
#5

Haha, Debet, vilket kuö namn! Så sant så :) Tvångsmata på bara så ska det nog gå bra :D Nja det tror jag inte. Det är mest om de råkar stöta emot något eller på något annat sett råkat förstöra skalkanten och inte bygger på någon dag. Ofta sker det i samband med flytt då de under de försts dagarna kan vara lite stressade och osäkra på den nya miljön :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/12/14, 6:36 AM
#6

Yep, Debet och Kredit heter de, jag läser ju till redovisningsekonom och när man bokför tex ett inköp till ett företag så bokför man i debet och kredit ;) så det var min klass som hittade på namnen

Annons:
Smilla W
3/12/14, 7:09 AM
#7

Vad kreativt! :D

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/12/14, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sitter med mobilen, så jag vet inte om det fungerar men provar att ladda upp en bild på skarven

Smilla W
3/12/14, 9:06 PM
#9

Ojdå, inte så illa faktiskt och den verkar ha byggt vidare bra på den! ska visa dig en dålig skarv som inte byggs vidare på (kommer att göras så småningom dock, men då lär det inte bli fint) så kan du känna dig lite lugnare :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/12/14, 9:14 PM
#10

Tycker du? Jag tycker det ser fruktansvärt ut! Jag tycker att hela den biten, från där det fula börjar, ser likadant ut nästan som on han bygger skalet fel nu.. Just nu äter de maskrosblad som är rejält preparerat med kalk.

Smilla W
3/12/14, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bara för det har den givetvis börjat fixa jacket nu :P

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
3/12/14, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är dock en annan rätt så ful en :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/12/14, 9:19 PM
#13

Den sista du la upp tycker jag påminner om Debets skal.. Får se om det blir bättre nu med smulad kalk på maten..

Annons:
Smilla W
3/12/14, 9:34 PM
#14

Det blir ibland lite ojämt efter lite kantstöta, men det jämnar ut sig så småningom. Kul att du hittat maskrosblad att ge dem!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/12/14, 9:43 PM
#15

Ja, jag hittade några små,små maskrosblad i trädgården. En uppskattad måltid! Ser fram emot att allt annat gott också ska börja växa..

Smilla W
3/12/14, 10:07 PM
#16

Alltid roligare med mat utifrån :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/20/14, 8:39 PM
#17

Nu gräver jag upp snäckorna var kväll och serverar mat pudrad med kalk. De växer så de knakar men fulskarven blir bara bredare och bredare.. Jag är väldigt nyfiken på varför det blir så. Jag förstår stt man får skarvar och märken om man råkar stöta till dem eller trycka på det tunna och nybyggda, eller om de får dålig mat och för lite kalk. Men när två snäckor får samma mat, kalkmängd och miljö, då undrar jag varför en får finfint skal och den andre växer så fel.. Någon som vet var man kan lära sig mer om detta??

Smilla W
3/20/14, 10:31 PM
#18

Exakt varför det blir då vet jag intr helt säkert. Men jag skullr tro art det beror på att de bygger vidare på något som redan är fel, oftast blir det rätt igen efter ett tag. Brukar du måla naglarna? I så fall skulle det nog gå att jämgöra med om du försöker laga kanten när nagellacket börjar slitas; det går, men blir inte lika bra som om du gjort det på en jämn omålad nagel :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
3/21/14, 6:23 AM
#19

Vilket pedagogiskt svar =)

Upp till toppen
Annons: