Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 2977 ggr
L8sson
2014-03-07 23:27

Mår de bra? Achatina reticulata

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag fick hem snäckorna så fick jag veta att de inte fått tillräckligt med kalk så deras skal var fula. Och jag vill ju deras bästa. Har sett att alla har du fina skal på sina snäckor Varför ser de ut såhär och är det normalt? Ska de vara så? 

Och vad ger ni era snäckor som "vanlig" mat? Jag har dålig fantasi de har fått blomkål, gurka, morot, äpple och nån tomat. Så har de kattgräs som växer i deras jorddel. Så har de sån kalksak som fåglar har, den har de snart käkat upp. 

Jag har svårt att ha det fuktigt, mossan blir torr längst uppe och fuktigare ju längre ner man kommer. Hur ofta fuktar man hos dom? Ibland sitter det i taket, är det normalt eller är det ett tecken på att de inte trivs? 

Många frågor men vill ha det så bra som möjligt för dessa :)

Annons:
L8sson
2014-03-07 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en till bild

Smilla W
2014-03-07 23:54
#2

Tror inte de har fått för lite kalk, då växer de inte alls. Sådär blir det mär de har byggt lite ojämt och kan hända alla. Det finns en artikel här på sajten som handlar om Foder, om du läser den får du många bra tips. Som srandard är det bra med en varierad kost, undvik saner med höga halter av fytin eller oxalsyra samt ge alltid fri tillgång till kalk; sepiaskal främst. Papaya och basilika är mycket eikt på calcium i förhållande till fosfor. Många snäckor klättrar och det är fullt normalt, sätt gärna in lite grenar de kan klättra på. Lyftfuktigheten bör ligga kring 75-80%, köp en hygrometer och spreja någon gång om dagen. Hoppas det var till hjälp! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

L8sson
2014-03-08 00:03
#3

#2 tack! Då är jag lugnare. 
Har fått sådana små flugor i terrariet, antagligen pågrund av fuktigheten? Vad göra? 

Jag har en hygrometer liggandes hemma så det var ju bra, osmart av mig att inte använda den. ;) 

Jag hade grenar med de blev mögliga av att de var ner i den fuktiga mossan. Får lösa det på något sätt.

Smilla W
2014-03-08 10:28
#4

Flugorna är inte skadliga, jag har sådana i mona terrarier med. Vilö su bli av med dem måste du tömma ut allt, desinfencera grundligt, skölja ur, låt torka. Inredningen måste vara helt ny, därefter bör matrester plockas bort varje dag :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

L8sson
2014-03-08 12:28
#5

#4 Vad bra att de inte är skadliga, hade en aning att de inte skulle göra ngot med flugor. Har såna inne hos ormarna i växterna.

Smilla W
2014-03-08 18:04
#6

De kläcks ju i jorden, jag har sådana både hos ormar och snäckor :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
L8sson
2014-03-08 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 ja precis.

Upp till toppen
Annons: