Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 2424 ggr
jnielsen
2014-02-25 20:00

Värmematta

Idag var jag en sväng på Hornbach för att införskaffa värmemattor till mina snäckor. Men jag blev lite fundersam, de jag tittade på var Exo-terras. Butiken hade en sort som heter Desert, men sa att för djur med hög luftfuktighet ska man ha Rainforest.

Dessa mattor kunde monteras under,ovanpå eller bakom terrariet. Man limmar fast dem på glaset och sen går de inte att flytta, då drar man sönder dem.

Var ska man sätta dem om man har dem till snäckor? Vilken temperatur håller de? Kan snäckorna bränna sig om man tex har de under terrariet och snäckorna gräver ner sig? Hur stor matta behövs, måste hela botten täckas?

Annons:
Smilla W
2014-02-25 22:42
#1

Sådana där man limmar fast har jag två stycken varav en används för tillfället. De blir hyffsat varma (sitter på utsidan), min ena Kungspyton vilar gärna på den, men jag har satt habden på den några gånger och kan säga att det är inget man gör medvetet frivilligt. Några andra mindre jag har blir inte lika varma, dessa limmar man inte fast och fungrar bra till petbox/hammarplast och träterrarier.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2014-02-25 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vet inte vilket märke det är men dessa är ganska vanliga. Jyst den här använder jag till att tina Foder på, så den fungerar bra till mycket :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2014-02-25 22:45
#3

Exo-terras "desert" blir extremt varma och behöver dimmer/kontroll

Exo-terra " rainforest" har en mycket mildare värme och behöver sällan dimras ner

annars finns det värmemattor i flera olika storlekar som når max 30-33grader som inte behöver kontrolleras alls, har för mig att Exotic Life är en av dessa.

That's a cat...Not a horse.

RobinF
2014-02-25 22:47
#4

Den som Smilla visar på bild kan nog vara av märket Exotic Life

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2014-02-25 22:58
#5

Det kan det nog vara ja… Lägger inte så stor energi på att komma ihåg märken. Jag köper oftast värmemattor på mässor :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Smilla W
2014-02-25 23:21
#7

Då är det en sådan! De är jättebra :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2014-02-26 06:19
#8

Den Smilla visat är en sådan som jag har, fast min är större och täcker hela terrariet. Dock händer inget med temperaturen och jag tror(?) att den är kass. Temperaturen är nämligen som rumstemperaturen, 20 grader. Jag ska se om Jag kan beställa en exotic life från nätet, för jag vill helst inte klistra fast något på terrariet. Tycker nog att terrariet inte är optimalt för snäckor utan kan tänka mig att jag i framtiden flyttar alla anäckor till akvarier och att något annat får bo i terrariet. Tack för alla svar!

RobinF
2014-02-26 12:55
#9

Sånna värmemattor blir inte direkt varma, utan värmer upp objekten ovanför med infrastrålar

That's a cat...Not a horse.

jnielsen
2014-02-26 13:06
#10

#9 huir menar du? Tror du att den jag har fungerar trots att jag inte ser någon förändring i temperaturen?

RobinF
2014-02-26 13:33
#11

Det är en möjlighet, har du provat att stoppa t.ex. en rot eller en termometer på den? låt den gå i en timme eller så

That's a cat...Not a horse.

jnielsen
2014-02-26 18:07
#12

#11 nej det har jag inte gjort, däremot har den varit ikopplad i ca 4-5 dagar utan att någit hänt med innertemperaturen.. Först trodde jag att den fungerade långsamt, för det gick upp en grad efter ett dygn eller så, men det föll igen. Däremot så kändes den ljummen enligt sambon som la handen på den.. Kan ju prova att sätta den bakom istället, mot väggen på terrariet, kanske hjälper det. Som det är nu håller temperaturen samma temperatur som vi har i rummet oavsett om mattsn ät kopplad röler inte.

Upp till toppen
Annons: