Allmänt

Vad är det för något?

2014-02-15 14:45 #0 av: [Hallons]

Blev lite orolig när jag såg en boll i min ena snäckas "hål" (eller vad det nu heter) vad kan det vara? Något farligt?

Mvh EmiliaUppfödare av liten Rex i svart och havanna samt otter -  Nilvanas rexar                                    

Anmäl
2014-02-15 14:49 #1 av: Smilla W

Läs här.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Anmäl
2014-02-15 14:50 #2 av: RobinF

Det är nog ingenting att vara orolig över :)

Anmäl
2014-02-15 14:52 #3 av: Smilla W

Det är mycket troligt ägg, som du kan läsa om i artikeln jag länkade till.

MVH, Smilla

Anmäl
2014-02-15 15:32 #4 av: [Hallons]

*pust* tack Smilla.

Mvh EmiliaUppfödare av liten Rex i svart och havanna samt otter -  Nilvanas rexar                                    

Anmäl
2014-02-15 15:42 #5 av: [Hallons]

Om det nu är ägg. När kläcks det ungefär? 1 dag eller 3 vackor liksom? Så att jag slipper leta efter ägg som en tok om det nu inte är ägg

Anmäl
2014-02-15 16:46 #6 av: Smilla W

Det står också i artikeln, Det tar några veckor innan äggen läggs efter parning. Beroende på hur länge snäckan burit dem inuti sig tar det olika lång tid. Om du ser att snäckan inte längre är lika svullen har den troligast lagt äggen, då kan du leta efter dem. Ser du ägg trots att du inte sett någon skillnad på snäckan kan  du ju plocka bort dem direkt :)

MVH, Smilla

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.