Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 2808 ggr
Fia89
2/3/14, 10:10 PM

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde rent för två dagar sen. Såg dessa små kryp (hoppas dom syns på bilden) undrar vad det kan vara, ofarligt eller dom har fått någon parasit? Eller det är något som kommit ifrån torvmullen? Dom är små vita och avlånga

Annons:
rageronja
2/3/14, 10:22 PM
#1

Min snäcka har likadana, undrar också!!

Smilla W
2/3/14, 10:44 PM
#2

Svårt att se på en så liten bild, men det skulle kunna vara Folsomia candida. I så fall har du bara tur! Dessa är nedbrytar djur och håller därmed rent damt bidrar till ett ekosystem i miniformat, mycket praktiskt och dessutom roligt! Jag har planterat in sådana i alla mina terrarier med vilje. Ska se om jag har någon bild på mina :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2/3/14, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här har jag några som druttade i vattenskålen i ett terrarie (har höjt upp vattenkaret något så att de inte ska hamna i vattnet igen)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fia89
2/4/14, 6:52 AM
#4

Tack!:) då är det förmodligen såna!:) ser lika ut, ska se om jag kan ordna bättre bild. Såg bara konstigt ut när dom kryper runt på snäckan och terrariet ^^ Mvh Fia

Smilla W
2/4/14, 7:15 AM
#5

Haha, inga problem! Kryper på snäckorna gör de, snäckrna har ju både fukt och smuts med sig som går att äta. Me nedbrytarna orsakar ingen skada eller stör snäckorna. Färemot hjälper de till att städa och hålla mögel borta :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2/4/14, 1:09 PM
#6

Kan vara bra att tillägga att dem kan vara skadliga om man får för mkt sådana, men oftast inget man behöver oroa sig över. Har man en plastlåda eller liknande som man har maten i så brukar dem vara i vattnet som samlas där av nysköljda grönsaker/när man fuktat med vattenspruta. Jag brukar tömma den mängd nedbrytare som finns i skålen när jag byter mat. Men generellt behöver man inte bry sig om dem då de reglerar antalet efter födotillgången

That's a cat...Not a horse.

Annons:
Smilla W
2/4/14, 1:54 PM
#7

Om man har ett fungerande ekosystem ska det inte vara något problem, har aldrig hört talas om att sådana gett sig på någon invånare i något terrarium. Visserligen kanske det kan vara annorlunda om man har dem i en liten petbox utan tillgång till mat. Men som sagt baturen balanserar sig själv och finns det inte mat tillräckligt minskar de bara i antal :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fia89
2/4/14, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för svar:) då behöver jag inte städa ut dom, gör dom nytta så är dom varmt välkomna :D försökte zooma in en av bilderna jag tog igår. Mvh Fia

Fia89
2/4/14, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tycker dom är lika dina Smilla W :)

Smilla W
2/4/14, 3:12 PM
#10

Jo men visst är det sådana! Vilken tut du har som bara fick dem sådär gratis och ovetande :D

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2/4/14, 3:13 PM
#11

Tycker de är rätt skojjiga att titta på dessutom :p

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
2/4/14, 10:37 PM
#12

"Småkryp" som många tror är ohyra är faktiskt väldigt sällan något att oroa sig för, det vill säga parasiter. Det finns nog ingen som har djur som lever varmt och fuktigt, som inte får några små larver/insekter/kvalster av diverse sort, och oftast är det bara små städare som gör nytta för sig. 👍 Om du däremot ser att snäckornas avföring är full av maskar/larver, DÅ bär snäckan på parasiter. Om jag inte minns galet ska man då mata snäckorna med pumpakärnor. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

RobinF
2/4/14, 10:58 PM
#13

Jag fick min "fakta" från en millipede sida där det stod att i större kvantiteter kan dem vara dåliga för djuren, självklart ska man ju vara källkritisk

That's a cat...Not a horse.

Annons:
Smilla W
2/4/14, 11:05 PM
#14

#12, det där med pumpakärnor var något nytt! Hittills har jag sluppit parasitproblem, men det kan vara bra att veta! :) #13, visst är det bra med källkritik. Om jag vill ta reda på något nytt brukar jag söka på flera olika ställen och fråga runt lite. Då får man tillslut ett hum om hur det ligger till. Fast jag tror du vet det redan, verkar så! :) För mycket av något är ju aldrig bra, det samma gäller med val av mat för oss själva tillexempel, nyttig kost är inte heller bra i för stora mängder. Men när det gäller små insekter tror jag att deras antal hålls på god nivå av sig självt så att säga ^^

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fia89
2/6/14, 1:57 PM
#15

Tack för bra svar! :) så behöver jag inte oroa mig.

nej inget konstigt med deras avföring. pumpakärnor har jag hört ska ge effekt, sägs även att man kan ge det till hundar för att få bort mask. never tried it.

Tycker det är en lagom mängd :D mest sambon som tycker dom ser äckliga ut ;)

Smilla W
2/6/14, 4:22 PM
#16

Haha, du får tala om dör din sambo att de är jätteintressanta om man bara tar sig tid att studera dem ;)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
2/8/14, 1:38 AM
#17

Japp, pumpakärnor är tydligen parasitdödande och ska även fungera på oss människor. Jag har inte haft någon anledning eller möjlighet att testa så jag vet inte hur effektivt det är, men vad gäller snäckor så rekommenderas det i alla fall på Petsnails och liknande. Eftersom det inte finns några "riktiga" medicinska maskmedel till snäckor så får man hålla sig till vad naturen har att erbjuda. 😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jollycox
2/21/14, 10:17 PM
#18

Har en liten fråga om dessa små djur, kan dom leva utanför terrariet/plastburen/whatever eller lever dom bara där i?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MoaL
2/21/14, 10:47 PM
#19

#18 Alla småkryp som dyker upp i terrarium o dyl. kräver hög fuktighet, så normalt sett behöver man inte oroa sig alls. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: