Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 3432 ggr
Smilla W
1/26/14, 4:17 PM

Bildtråd terrarium/akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kände för att se lite bilder på hur allas snäckor bor, alltid kul att se och folk kan ta inspiration från varandra. Så jag tänkte att en bildtråd vore kul. Spamma på bara med bilder på era snäckors bostäder! Jag kan börja, här är några terrarier. Det översta är dock inte till snäckor men var svårt att inte få med i bilden :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
[Seaside]
1/26/14, 6:32 PM
#1

Vad fint! Ser både trivsamt & Stilrent ut🙂. Jag har tyvärr ingen snäckbostad att visa upp - men snart så…

Smilla W
1/26/14, 7:44 PM
#2

Tackar! Du får väl visa när du väl har en :D

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
1/27/14, 6:57 PM
#3

Ingen som känner för att dela med sig? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
1/31/14, 11:03 AM
#4

Upp :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2/1/14, 6:03 PM
#5

Jag kan lägga in bilder imorgon på dem nya burkarna :)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2/1/14, 9:30 PM
#6

Gärna! Vore kul att se👍

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
RobinF
2/2/14, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här har vi då mina 3 burkar med snäckor.

Först ut är A. fulica Jade, två småttingar på drygt 1.5cm som bor i en petbox under första tiden tills dem blir lite större och får flytta till en plastbalja.

That's a cat...Not a horse.

RobinF
2/2/14, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Näst ut är A.fulica normalfärgen som bor i en hammarplastbalja med lite fejkväxter, torvbotten, redmoore rot och en lian. Luftfuktigheten och ventilation har jag löst genom att borra 4,5mm hål uppe i högre hörnet (9st) samt nere i vänstra hörnet på respektive sidor ( totalt 36, hål alltså, inte sidor :P)

That's a cat...Not a horse.

RobinF
2/2/14, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sist men definitivt inte minst är A.achatinorna på drygt 2 år, samma uppsättning som a.fulica men med en större redmoore root samt annan variant av fejkväxt.

Denna balja är endast tillfällig, dom ska få en större balja om ett litet tag, och fulica jade ska få överta denna bostadsrätt

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2/2/14, 10:50 PM
#10

Ser trevligt ut! Där trivs de nog! :D

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2/2/14, 11:14 PM
#11

Hoppas på det :) det är det bästa jag kan göra nu när flytten hemifrån närmar sig

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2/3/14, 7:38 AM
#12

Hammarplastlådor är smidiga att bara ställa in i bilen pch köra, så det kommer nog gå hur bra som helst :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2/3/14, 1:04 PM
#13

Yes :)

Kommer ha en walk-in closet så det får bli snäckrum och då är det skönare å bara lyfta ner å städa sen upp igen också ( kommer stå på hyllor)

That's a cat...Not a horse.

Annons:
Smilla W
2/3/14, 8:44 PM
#14

Smidigt! Jag tycker dock det är lättare att städa i terrarier/akvarier. Men det är smidigt på sitt sätt med lådor :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/11/14, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här bor mina A. Achantina. Ska snart visa de andra "husen" så fort jag inrett till de kommande snäckorna :) Om: tagit av locket. Här bor två tigersnäckor på dryga 3 år. De har en luftfuktighet på ca 85% och värmen är just nu 25,8 grader

Smilla W
2/11/14, 9:44 PM
#16

#15 ser fint ut! Snäckorna var ju drygt två år gammla ;p

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/11/14, 9:56 PM
#17

#16 tack :) Oj, ja.. Tänkte fel, de är födda feb 2012, feb 2013 och nu feb 2014. Haha, 2 år gamla, drygt :)

Smilla W
2/11/14, 10:14 PM
#18

Haha, lätt att man tänker fel på djurs åldrar. Nyligen så var jag rätt säker på att en av mina kungspytonhonor var precis omkring året gammal, men när jag tittade på uppfödarbeviset såg jag att hon faltiskt snart är tre år gammal. Har haft henne sedan hon var en luten juvenil på några veckors ålder så man tycker väl att jag borde ha vetat lite mer boga. Fast min mamma har nog gissat värst hitills, hon trodde att katten bara var 11 år gammal, egentligen är hon 16 så det slog fel på 5 år xP

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/11/14, 10:20 PM
#19

#18 haha! Helt klart lätt att glömma xD

lelli
2/12/14, 4:47 PM
#20

#15 vad för Växter har du i? är de direkt i soilen eller har de i en kruka med jord? fint är det . Fick själv hem mina första Achatina fulica idag.

Annons:
[Hallons]
2/12/14, 5:48 PM
#21

#20 åååå.. Kommer inte ihåg vad växten hette. Finns Vilka Växter som är bra för snäckor här på sajten! Kolla då :)

Smilla W
2/12/14, 7:38 PM
#22

#20 Finns som nämnt en artikel om exempel på Växter, givetvis går det bra att ha andra Växter också, skrev bara några exempel i artikeln. Själv har jag bland annat olika sorters fittonia sp. , fågelbobräken, olika ormbunksväxter mm. I mina terrarier utöver vad som står skrivet i artikeln :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

lelli
2/12/14, 7:45 PM
#23

Har sett och läst om växterna, tyckte att just den på båda bilden var fin bara 😊. Har ni växterna i kruka med jord eller?

Smilla W
2/12/14, 10:06 PM
#24

Nej, jag planterar dem direkt i bottensubstratet :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: