Arter, underarter & färgvarianter

Mer info om L. flammea

2014-01-23 09:36 #0 av: [Seaside]

Såg otroligt vackra bilder på denna snäckart här på SIF, men hittade tyvärr ingen art-/skötsel info (eller så letade jag på fel ställeGlad).

Kan någon som har L. flammea berätta om dem och deras behov? Skulle så gärna vilja veta mer om dem.

Tack på förhand!

Anmäl
2014-01-23 19:16 #1 av: Smilla W

Vi kanske får skaffa en artikel här på sajten om just den arten. 

Egentligen är det väl inte så stor skillnad på dessa och många andra jättesnäckor. Dock blir de inte så stora, omkring 4-5cm i skallängd om jag inte misstager mig Glad

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Anmäl
2014-01-23 21:53 #2 av: [Seaside]

Låter som en kalasbra ide' :)

Anmäl
2014-02-04 22:44 #3 av: MoaL

Jag kan skriva ihop en artikel om de små liven innan helgen. Glad Jättevackra, eleganta små snäckor. Men de ynglar av sig värre än kaniner - just sayin'. Cool

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anmäl
2014-02-04 22:59 #4 av: Smilla W

Vad bra Moa! Ska bli kul att käsa :D

Jo, finns det ju många arter som gör, vet dock inte om dessa är värre än andra :p

MVH, Smilla

Anmäl
2014-02-08 01:50 #5 av: MoaL

#4 Jo, de är faktiskt värre. Skrattar Betydligt mer produktiva än någon annan snäcka jag har eller har haft, förutom S. octona (men de är så pyttesmå och lättskötta att de knappt räknas). ^^

Men nu ligger i alla fall artikeln uppe. Tummen upp

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anmäl
2014-02-08 10:50 #6 av: Smilla W

#5, oj så pass! Funderade på att skaffa sådana, men det kanske blir svårt att hitta alla ägg. Jag har ju köpare på de flesta snäcklingar (som foder) men det är givetvis mindre omständigt om inte så många kläcks fram :p

MVH, Smilla

Anmäl