Annons:
Etikettavel-bebisar
Läst 1167 ggr
[Seaside]
1/22/14, 2:41 PM

Önskar ingen snäckinvasion

Efter att ha läst en massa bra snäckinfo här på sidan har jag blivit väldigt sugen på snäckor som husdjur. Det som dock gör mig tveksam är deras produktivitet. Läste att A.Fulica kan göra 30-1000 ägg 5-6 ggr/år…🤐. Finns det någon snäckart som inte är lika duktig eller som rentav är mycket svårodlad?😉

Annons:
RobinF
1/22/14, 3:40 PM
#1

annars kan du ju bara frysa ner äggen och kassera dem så får du inga snäcklingar

mvh

That's a cat...Not a horse.

[Seaside]
1/22/14, 3:50 PM
#2

#1 Sant, men det känns lite grymt. Hade helst föredragit om det fanns arter som är svåravlade… Men finns inte det - är ju det du föreslår ett vettigt alternativ.

Smilla W
1/22/14, 8:36 PM
#3

TS, alla arter reproducerar sig under rätt levnadsförhållanden. Frtsa in ägg är det enda alternativet om du inte vill ha några ungar. Men det är inget farligt med det, det är omogna ägg och inte liv :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
1/22/14, 9:33 PM
#4

eller sälja/mata med dem

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
1/22/14, 10:34 PM
#5

Som #4 säger är det också ett jättebra alternativ. Om du väljer att kläcka fram en del av äggen finns det kanske någon som vill köpa några som terrariedjur. Många ödlor, blandannat skinkar, äter gärna snäckor så som Foder går de ofta att sälja. Sedan har jag hörtatt en del sköldpaddor äter äggen, vet dock ej hurvida detta stämmer.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
1/23/14, 12:13 AM
#6

Skinkar, kulfiskar, en del geckos, sköldpaddor skulle säkert gärna knapra på dem också

Du kan även höra med djuraffärer i området ifall dem skulle kunna tänka sig att sälja snäcklingarna

That's a cat...Not a horse.

Annons:
[Seaside]
1/23/14, 8:52 AM
#7

Tack för alla goda tankar och bra råd! Nu känns inte äggen som ett jätteproblem längre 🙂

Smilla W
1/23/14, 7:15 PM
#8

Vad bra att det hjälpte! Nu kan du ju ha snäckor utan problem! (Undvik doch A. alissa då dessa föder levande ungar, om du inte känner för att eventuellt avliva levande) 👍

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: