Annons:
Etikettallmänt
Läst 2118 ggr
VildaVittra
2014-01-08 06:33

Vilken art?

Jag har ett akvarium som bara står och undrar vilken snäcka som skulle passa i måtten 80 x 40 x 40 cm? 

Om det nu skulle vara en av de afrikanska/tropiska, går det att ha dem utomhus under sommaren i ett rymningsäkert hägn (har reptiler också, så fattar hur man bygger säkert)?

Hur känsliga är dom för kyla? Bor i ett gammalt torp, så går elen och jag sover, så hinner temperaturen gå ner en del innan jag vaknar av att jag fryser. Dock håller det plusgrader, sköldisarna brukar bara somna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Smilla W
2014-01-08 16:57
#1

Hej!

Är det 80cm på längden eller höjden? Om på längden skulle nästan vilken art som helst gå bra. är det någon särskild art du är intresserad av?

Att ha dem utomhus är ett ganska stort nej. tyvärr är det ju så att de förökar sig som bara den, om de skulle gräva ner sig och lägga ägg utomhus vore det en riktigt katastrof, vilket på något längre sikt skulle kunna få dem att bli förbjudna i Sverige, så som äppelsnäckan.

Angående kylan är de relativt tåliga (beroende på art), fast det beror ju på hur mycket temperaturen sjunker. Jag tror däremot att sköldpaddorna är känsligare.

Hoppas detta var till hjälp! 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2014-01-09 14:20
#2

Det är förmodligen på längden, ett akvarium på 40x40x80 är högst osannolikt när det ska stå fyllt med vatten :)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2014-01-09 17:47
#3

Just det, nu tänker jag ju på terrarier x)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

VildaVittra
2014-01-09 18:01
#4

Det är mycket riktigt ett liggande akvarium jag har.

Nej, jag är ännu inte intresserad av någon specifik art.

Jag skulle som sagt bygga ett rymningsfritt hägn, det gäller även ägg, så det är vid vilka temperaturer de trivs i frågan gäller och sköldpaddor klarar minusgrader, så nej, de är inte så pass känsliga (jag tar in dom först när vattenytan har ett tunt lager is).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RobinF
2014-01-09 21:10
#5

Måste bara tillägga att det inte är bra att ha sköldpaddor ute eftersom vid 4-10 grader så börjar dem gå i dvala, och minusgrader ska dem verkligen inte vistas i då dem kan dö,matsmältningen stannar av helt och har dem mat i tarmen så kan de ruttna och bilda gifter.

Snäckorna generellt skulle jag säga vill ha rumstemp och upp till 30 grader men det är helt beroende på art. Smilla är ju experten här :)

That's a cat...Not a horse.

VildaVittra
2014-01-09 21:16
#6

#5 Jag har hållit sköldpaddor i väldigt många år och vet vilka arter som tål vad. Den arten jag håller lever så i naturen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
RobinF
2014-01-09 21:54
#7

Vilken art är de? För vad jag vet och har lärt mig finns det inga som lever i minusgrader i naturen utan att gå i dvala 2-3 månader

That's a cat...Not a horse.

VildaVittra
2014-01-09 22:09
#8

#7 Jag har gulbukade, och jag har inte skrivit att de inte går i dvala, för det gör de vilket de ska göra en gång om året.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RobinF
2014-01-09 22:28
#9

Gulbukar kommer från södra USA där temperaturen inte sjunker till minusgrader. Men who am I to judge, funkar det för dig så gör det.  Men dvalning är alltid bra, även om jag inte rekommenderar att göra det under 4 grader, men jag är lite nyfiken hur du har löst det, har du en jordhög med löv i hägnet eller så :)?

Edit: Tänkte lite fel där, du har helt rätt i att dem lever i minusgrader, tänkte på södra USA (texas, arizona osv.) när det egentligen är sydöstra, där blir det ju snö men söker skydd i lerbottnar där tempen inte understiger minusgrader

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2014-01-10 00:16
#10

#4, Jag står fast i attdetskulle vara för riskabelt med etthägn utomhus, olyckor kan händ alla och följderna skulle i det här fallet kunna bli katastofala. Dessutom för att tillägga, ska snäckor inte stå i direkt sol, därav är det för kalmt att ha dem ute en svensk sommar, temperaturen bör inte understiga 20 grader dör de flesta afrikanska arter.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
2014-01-11 07:48
#11

Jag skulle inte heller rekommendera att hålla snäckor ute, och inte bara på grund av rymningsrisken. De är överhuvudtaget inte djur som är särskilt aktiva, om alls, i direkt solljus, utan lever i varma områden och kommer framförallt fram när det är fuktigt. Solljus kan torka ut dem. Bättre att de hålls inomhus i en någorlunda stabil, fuktig och inte alltför ljus miljö. 🙂

Vad gäller akvariet så funkar det för alla arter. Jättefint mått. 👍

Angående temperaturen så märks det att snäckorna mår dåligt om det blir under 20 grader här hemma, precis som Smilla W säger. Det är alltså något som de helst inte bör utsättas för. Däremot skulle du ju, om du är intresserad av snäckor, kunna skaffa någon annan art än de afrikanska. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

VildaVittra
2014-01-11 07:54
#12

#11 Vilka arter finns det då som är stor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
2014-01-11 08:03
#13

#12 Det beror på vad du anser är tillräckligt stort. 🙂 Den största svenska snäckan är ju Helix pomatia (väldigt charmiga snäckor som vi tyvärr inte har naturligt häruppe i Västerbotten). Tyvärr så är något som går att jämföra med de största afrikanska snäckorna omöjligt att hitta bland landlevande snäckor.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
VildaVittra
2014-01-11 08:07
#14

#13 Vinbergssnäckan vill jag inte ha, har hela tomten full av dom.

Så alla stora arter måste ha över 20 grader?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Smilla W
2014-01-11 14:52
#15

#14, ja alla afrukanska arter du kan få tag i i fångenskap måste ha över 20 grader. Men kan du inte ha akvariet inomhus? Det kan bli jättefint :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

VildaVittra
2014-01-11 19:01
#16

¤15 Från TS  "Hur känsliga är dom för kyla? Bor i ett gammalt torp, så går elen och jag sover, så hinner temperaturen gå ner en del innan jag vaknar av att jag fryser. Dock håller det plusgrader, sköldisarna brukar bara somna."

Jag har 18 grader inomhus som max.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Smilla W
2014-01-11 19:28
#17

#16, det var kallt! Jag hade frusit konstant med den kylan 🙂

Då får du ha värme till snäckorna i form av lampa eller värmematta, antager att du är väl bekant med dessa saker då du har reptiler.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

VildaVittra
2014-01-11 19:36
#18

#17 Jo, men jag hade hoppats på att slippa det. 

Man vänjer sig, brukar snåla ibland och inte sätta på värmen innan det blir 13 grader inomhus, då börjar man nämligen frysa om fingrarna vid datorn. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Smilla W
2014-01-11 20:00
#19

#18 Tyvärr, då får du kanske skaffa ett djur med päls istället 🤔

Oj! Och jag som tycker det börjar bli för kallt när temperaturen går ned till 22 grader här hemma! 😃

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

VildaVittra
2014-01-11 20:15
#20

#19 Pälsdjur är inte en möjlighet, har hundar, så det ska vara ett djur som de inte ser som mat. Snäckorna ute struntar de fullkomligt i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Smilla W
2014-01-11 23:41
#21

#20, då är värmematta det enda alternativet, om du inte vill ha ingrmska arter. Små snäckor är förståss fina de med. Har själv haft en del sådana tidigare, det som är så praktiskt är att man kan sätta ut ungarna utan att det gör någon skada :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: