Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 1863 ggr
Sorkvandring
12/25/13, 10:11 PM

sugen på snäckor igen!

Hej! Vad kul att det finns ett "snäckor i fokus" nu! Jag är ju enormt förtjust i alla sorters snäckor och jag har ju själv haft flera olika sorter av afrikanska jättesanäckor. Men nu var det ju snart ett år sedan min sista lämnade mig och jag har tänkt en del på att skaffa nya snäckor. Då tänkte jag att jag skulle passa på att göra allt rätt från början. Jag har tänkt att jag vill ha två eller tre snäckor. Gärna av två olikaarter så att det inte behöver bli bebisar. Jag tänker också att jag skulle vilja ha relativt aktiva snäckor som trivs bra i rumstemperatur. Jag gillar albinoformen av A.reticulata och skulle kunna tänka mig någon normalfärgad också av någon annan art kanske. Kanske en a.immaculata eller en a.iredalei. Vad tycker ni och har ni några bra förslag på Uppfödare nära stockholm? :-) God jul på er! /Johanna

Annons:
jnielsen
12/26/13, 9:43 AM
#1

Tyvärr är det så att det inte är en god ide att blanda arter. "Lika barn leka bäst" heter det och det passar bra i dessa sammanhang. Ta två-tre av samma art och vänd runt i underlaget var dag och plocka ägg så slipper du bebisar.

Sorkvandring
12/26/13, 2:28 PM
#2

Jaha, okej. Det är ingen stor grej, då får det bli samma art. Det viktigaste är att de trivs. Jag förstår att det inte går att skicka dem såhär i vintertider, men det kanske finns någon Uppfödare nära stockholm som hänger här på forumet? Som sagt så har jag inte riktigt bestämt art än, men en pigg och nyfiken en skulle vara mysigt.

jnielsen
12/26/13, 2:39 PM
#3

SJälv har jag två A. immaculata, nu har jag  inget att jämföra med då de är mina förstasnäckor,men jag tycker att de är både aktiva och nyfikna. De tar några varv runt terrariet var kväll och är inte handrädda. 

Dock är de kräsna som tusan med mat ,men det har kanske inte med arten att göra.

RobinF
12/26/13, 7:33 PM
#4

Mina fulicor är extremt aktiva och växer så det knakar, kan varmt rekommendera dem

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
12/26/13, 11:11 PM
#5

#TS, vad trevligt att du hittat hit! Om du söker en aktiv lättskött "nybörjar"-art av afrikansk sort skulle jag rekommendera antingen A. fulica, A. immaculata eller A. reticulata. A. fulica blir inte så stor, omkring 10cm i skallängd är vanligt. A. reticulata kan bli upp mot 15cm. Du får gärna kika runt lite i artiklarna, det finns skrivet om alla dessa tre arter. Om det finns någon säljare i stockholmsområdet vet jag ej, men om du väntar till våren blir det nog lättare att hitta vad du söker :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Sorkvandring
12/27/13, 10:31 AM
#6

Jag har nog nästan bestämt mig för att det ska bli två stycken A. reticulata. Jag är så enormt förtjust i albinoformen och en av mina tidigare snäckor var en sån. Hon var jättefin och pigg och nyfiken hela tiden. Hon blev tre år. (Är det normalt förresten…?)
Åh, jag vill ju inte vänta till våren nu när jag har bestämt mig! Men jag kan ju ta lite tid på mig att bygga upp ett fint terrarium, fast det kommer ju inte att sysselsätt mig ända till våren.
Men jag antar att om det inte finns något annat sätt så får jag helt enkelt vänta. :)

Annons:
Smilla W
12/27/13, 11:03 AM
#7

Ålder beror lite på art. Va var det för art du hade? Mellan 5-10 år är vanligt hos många arter. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge… Som man säger. Jag gav ett par A. reticulata (albinoform, normal finns tyvärr inte att få tag i Sverige) till en vän i Stockholm i sommras, dessa är dock långt ifrån vuxna ännu. Du får höra dig för lite och se om du kan hitta någon, eller om någon du känner ska kör någonstans där de finns och hämta upp på vägen :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Sorkvandring
12/27/13, 10:33 PM
#8

Men det kanske är någon som ska/känner någon som ska till Expo Stockholm som skulle kunna sälja ett par till mig..? :) jag kanske ska starta en ny tråd och fråga det?

Smilla W
12/27/13, 11:05 PM
#9

Jag vet inte om det är så många hät som åker på mässor. Men om du letar här och på andra ställen, och hittar någon som säljer kan du ju höra dig för på till exempel Reptiler iFokus om någon i närheten av säljaren ska till mässan :) Lät det där jätteskumt? Kände att det kanske blev en lite luddig förklaring.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

pontussigge
12/28/13, 8:37 AM
#10

Ska ner till mässan har 2st a.reticulata albino på ca 3-4cm som jag kan sälja

simma lungt //PONTUSSIGGE

Sorkvandring
12/28/13, 7:10 PM
#11

#pontussigge
JAAAA! Jippiieee! Jag ska bara byta skift så att jag inte jobbar den helgen. Men det kommer gå bra, 1:a februari är min födelsedag, så jag kommer få vara ledig då. :D
Vad vill du ha för dem?

Chinesecrestedlover
1/1/14, 4:07 PM
#12

Hej!

#10 Du har inte några flera till salu? Letar som en tok efter 2-3 stycken. 

Mvh/Chinesecrestedlover

pontussigge
1/2/14, 5:43 PM
#13

#12 har tyvärr inga kvar.

simma lungt //PONTUSSIGGE

Annons:
Upp till toppen
Annons: