Annons:
Etikettallmänt
Läst 830 ggr
FemFem
12/17/13, 7:21 PM

Snäckor och vermiculite?

Jag tycker att snäckor är jättefina och skulle vilja ha några. Men jag har typ bacillskräck och kan inte med smutsiga saker, så jag undrar om snäckor är smutsiga husdjur? Jag har sett att man har jord i deras terrarium eller nåt, men kan de trivas med typ vermiculite istället?

Annons:
RobinF
12/17/13, 8:27 PM
#1

Eller så använder du sphagnum mossa :)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
12/17/13, 9:36 PM
#2

Vermaculit går inte, men som#1 skriver går Spaghnum mossa bra. Lite smutsiga är de väl nog, det beror lite på vilken sandard du vill hålla. Även om de inte är smutsiga drar de med sig en hel del av bottenmaterialet på vägarna.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
12/18/13, 5:27 PM
#3

Dessutom så lämnar de "kladdiga" spår efter sig, både i terrariet och när du hanterar dem. Du måste var dag röra runt i underlaget ordentligt för att leta ägg, jag tog bort ca 100st tidigare idag. Man rensar även efter deras bajs dagligen..

Sen råkar inte alla ut för detta, men jag harproblem med att det flyttar in flugor, samma typ som man får i fuktig blomjord. 

Så det beror nog lite på hur din bacillskräck ser ut.. Man ska ju tänka på att de leverlänge också.

Smilla W
12/18/13, 10:14 PM
#4

Oj jus det, för att tillägga. Nu i veckan fick jag problem med mögel hos mina snäckor. Fick in en rot som tydligen var lite infekterad och i den miljön terrariet har börv det en explosion på bara mågra få dagar. Komplikationer och problem kan uppstå, precis som med alla djur.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
12/19/13, 12:08 AM
#5

ett tips är att koka/ha roten i ugn, då dör allt :) har man den i ugn har man på låg värme i x-antal timmar

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
12/19/13, 8:05 AM
#6

Jo fast…. Bottenmaterialet möglade också :/ I fortsättningen kokar jag allt dött naturmaterial innan det placeras in :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: