Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 1163 ggr
jnielsen
11/26/13, 8:12 AM

Äta underlaget??

Jag bytte från mossa till kokosmull åt mina snäckor ganska nyligen och har nu märkt att de sedan dess äter väldigt dåligt. Vissa dagar har de inte rört sin mat överhuvudtaget. 

En av snäckorna bär på ägg och är nu väldigt lat och flyttar sig inte så mycket, från ett hörn till ett annat bara. Jag ser aldrig att den äter. Den andra snäckan äter lite grand. 

De bajsar svart, kan det vara så att de äter av underlaget istället för maten? Eftersom de bara är två och jag inte vill slänga mat så brukar de få ganska lik mat under en vecka, sen blir det något helt annat veckan därpå. Denna vecka har det tex varit mest melon, brysselkål och ruccola. Inget av det blir ju svart i bajset…?

Det blir en jäkla massa spill på det här viset, jag får slänga det mesta..

Annons:
Smilla W
11/26/13, 7:38 PM
#1

Va är det för märke på cocosfibret? Ibland äter de bottenmaterial, mina äter både kokosmull och moss, men för det mesa även maten.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
11/26/13, 9:19 PM
#2

Det är Exo-terras coco husk.

Smilla W
11/26/13, 11:01 PM
#3

Ja då är det helt ofarligt för dem att äta i alla fall. Du kanske kan pröva att bara ge dem mat varannan dag istället, förhoppningsvis äter se både mat och mull då :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
11/27/13, 8:41 AM
#4

Ja, jag funderar lite på det. Inatt åt de lite på paprikan och ratade vitkålen =/

tsrebel
11/27/13, 1:48 PM
#5

Mine snegler har helt klart tendens til å bare spise annenhver dag. Såvidt jeg har skjønt er mange snegler avhengige av bakterier fra jorda for å fordøye maten, så at de spiser av jorda skal du ikke bekymre deg for. Hva med kalk? Jeg pleier å tilsette kalk i ny jord slik at de skal få i seg litt av det når de spiser jord +  at det er bra for babyer som ikke finner eller klarer å spise av sepiaskallet med det samme.

jnielsen
11/27/13, 4:10 PM
#6

#5 De har alltid sepiaskal i terrariet,så kalk borde de få sig som de ska.. Men jag ska nog göra så som du, och tillsätta krossad kalk i jorden, det var smart!

Hur bra luktsinne har de? De kan väl lukta sig fram till mat och kalk? Det är väl inte så att de bara "råkar snubbla över det"?

Annons:
tsrebel
11/30/13, 8:01 PM
#7

Jeg tror luktesansen er deres beste sans, faktisk. De lukter seg fram til mat på ganske lang avstand, lukter seg fram til parringsklare artsfeller etc.

jnielsen
12/2/13, 9:15 AM
#8

Snäckorna äter ganska åligt tycker jag, de åt lite mer när de fick något populärt, men den som bär på ägg verkar inte äta jättemycket… Ska testa med att vecdkan ut bara ge varannan dag och sånt de tycker om…

Upp till toppen
Annons: