Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 2110 ggr
RobinF
11/12/13, 8:00 PM

Värme till snäckor

Hur har ni gjort för att öka värmen hos era snäckor?

That's a cat...Not a horse.

Annons:
jnielsen
11/12/13, 8:37 PM
#1

Jag behöver ingen extravärme till mina, temperaturen hålls på ca 22 grader, men jag har en värmematta tillhörande mitt terrarium ifall det behövs.

RobinF
11/12/13, 10:33 PM
#2

Till mina Fulica kör jag rumstemp bara, men håller på å få tag i A.achatina och dom behöver ju 25-30grader, köpte precis en värmematta :)

That's a cat...Not a horse.

MoaL
11/13/13, 1:03 AM
#3

Det är bara under vintern jag behöver extravärme till mina snäckor, och då ställer jag in dem på toaletten ovanpå ormarnas lysarmatur. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jnielsen
11/13/13, 7:02 AM
#4

#2 så bra!

Smilla W
11/13/13, 8:05 AM
#5

Jag har också dem stående på terrariehuven :P

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

vinteralvan
11/13/13, 11:18 AM
#6

Jag använde värmelampa för att få det tillräckligt varmt.

Annons:
RobinF
11/13/13, 2:03 PM
#7

Hehe, mitt akvarium som jag tänkte ha snäckorna i är för stort för att ha ståendes på något annat än en ställning eller ett bord^^

That's a cat...Not a horse.

Chinesecrestedlover
11/13/13, 3:26 PM
#8

Hej!

Nu har jag ju inga snäckor ännu men jag har tänkt att det borde gå bra med en värmelampa (alternativt en värmematta… men jag är lite rädd för dom, hört skräckexempel om värmemattor/värmestenar som gått sönder = blivit för varma…). Min tilltänkta snäckbostad (akvarium) är också för stor för att ställa på nåt annat än ställning/bord så därför verkar en lampa fungera bäst. 

Mvh/Chinesecrestedlover

RobinF
11/13/13, 3:46 PM
#9

Tror inte att jag vågar ha en värmelampa, har man den i så kan dem klättra på den, å har man den på så blir glaset väldigt varmt :/

Min värmematta e väldigt svag dock, å till alla mattor över 14watt kör jag med termostat :)

That's a cat...Not a horse.

Rumblebee
11/18/13, 12:23 PM
#10

#9 Du har ju lampan utanfor terrariet, tillrackligt langt ifran sa att glaset under inte blir brannande varmt 🙂

Har du snackorna i en plastbehallare sa ar det extra viktigt att se till sa att det ar tillrackligt stort mellanrum mellan lampan och behallren sa att plasten inte riskerar att smalta.

Jag bor nu hos pojkvannen i Holland (darav avsaknaden av de sista bokstaverna i svenskt alfabet), men hemma i Sverige sa hade jag mina snackor i ett glasterrarium med en varmelampa utanpa som jag hade placerat pa ett grytunderlagg i järn sa att lampan inte hade direkt kontakt med terrariet. Det fungerade utmarkt och glaset blev aldrig brannande varmt heller (75w lampa).

Nu anvander jag en plastbehallare och en armatur som hanger fran taket med en 75w varmelampa i. Sa samma slags lampa som jag hade i Sverige, fast avstandet nu ar betydligt storre. Fungerar utmarkt.

Smilla W
11/19/13, 7:40 AM
#11

Ofta behövs det ingen värme, det beror på art :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
11/19/13, 1:10 PM
#12

#11 Tänkte mest på A.achatina :)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
11/19/13, 8:39 PM
#13

De trivs rätt bra i vanlig rumstemperatur, men om du vill höja värmen något kan du ju som några andra sa; sätta en lampa en bit ovanför :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
RobinF
11/19/13, 9:00 PM
#14

Köpte en 7.25W som kom upp i 29.5 utan något som blockerar värmen, den e typ 25x14 cm, så den är inte stor, tänkte att man kan ha under så blir det lite extra iaf

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
11/19/13, 11:20 PM
#15

Ja det går nog bra, sålänge snäckorna inte bränner sig om de gräver sig ner i botten

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
11/19/13, 11:37 PM
#16

Kan dem bränna sig på 29.5grader? i artikeln står det att dem ska ha mellan 25-30 grader o.O När man lägger handen emot så känns det ljummet

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
11/20/13, 7:43 AM
#17

Det tror jag inte, som sagt; en hand är också varm. Tänkte mest på att det blir en mycket koncentrerad värme med jord ovanpå… Du får pröva, verkar de inte må bra av det kan du ta bort mattan :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
11/20/13, 5:50 PM
#18

Måste bara få tag i snäckorna först sen får vi se huruvida dem trivs eller inte, det är en infraröd värmematta som värmer objekt snarare än luften så det ska bli intressant :)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
11/20/13, 6:46 PM
#19

Ja just det! du letade ju efter ett par A. achatina. 

Jaha, intressant värmematta, ska bli spännande att se hur det fungerar :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
11/20/13, 7:10 PM
#20

Precis :) Akvariet är fortfarande fyllt med vatten och fisk så det är inte bråttom, men har en stor plastback som kan husera några achatinor ifall det dyker upp :)

That's a cat...Not a horse.

Annons:
Upp till toppen
Annons: