Annons:
Etikettallmänt
Läst 3255 ggr
Chinesecrestedlover
10/28/13, 12:08 AM

Använda akvarium som terrarium... lite funderingar

Hej!

Jag funderar på att "bygga om" ett akvarium till snäckterrarium och undrar hur man ska göra med ventilation? Om man använder heltäckande täckglas så blir det ju inte mycket ventilation alls, men annars rymmer de väl (i alla fall bebisar)? Kan man fästa någon typ av ventilationsnät/galler på något sätt eller? 

Om det finns snäckfolk därute som använder sig av ett akvarium, hur har ni löst ventilationen? Det gäller akvarium utan någon typ av lock med lysen i alltså…

Hittat en annons med ett akvarium som jag funderar på att köpa men har inte riktigt bestämt mig ännu, mycket p.g.a. att jag inte vet hur jag ska lösa det med ventilationen, så snälla hjälp…Lite akut, måste bestämma mig snabbt, annars är det väl någon annan som hinner före…

Är det en bra/ok storlek till två (kanske blir några fler…?) Achatina reticulata eller är det för litet?? Det jag funderar på är ca 80 x 34 x 38 cm. Har tyvärr inte jättemycket plats men det kanske är för trångt?

Hur stort har ni till era snäckor ungefär?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
jnielsen
10/28/13, 6:30 AM
#1

Jag har själv inget akvarium till snäckorna men vanligtvis brukar det finns öppningar i locket för sladdar till pump och för att kunna mata fiskarna. Kanske kan man köpa en nätplåt eller helt enkel ett stål nät och lägga överinnan man lägger på locket och sedan ha en öppning öppen.

Eller så som man gör på terrarie: två glasskivor med nätplåt i mitten. på mitt terrarie utgör nätplåten 1 tredjedel av locket och är fäst med silikon i glasskivorna. Jag täcker sedan hela taket med gladpack som jag pickar hål i för att ventilationen annars blir för bra…

Smilla W
10/28/13, 9:23 AM
#2

En liten bit galler fastlimmad lver öppningen går jättebra! Ventilation behövs inte i så stor skala, att hålla fuktigheten är viktigare. Om du vill ha lite mer ventilation kan du kapa hörnet likadant på motsatta sida och sätta galler även där. Storleken är också utmärkt tycker jag.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
10/30/13, 1:38 PM
#3

Hej!

Tack för svaren, nu har jag en liten aning i alla fall om hur jag skulle kunna lösa det. Fick precis hem akvariet som ska bli snäckhem (idag, nyss alltså). Det har inga täckglas alls så det får jag fixa (efter mina önskemål 👍) och nu vet jag ju hur jag kan göra med ventilationen.

Det blev akvariet jag funderat på, jag hann först, haha😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
10/30/13, 1:55 PM
#4

Vet inte om man får länka så här, om det inte är ok så är det bara att ta bort den.

Det här är akvariet jag köpt: 

http://www.blocket.se/stockholm/Rostfritt_akvarium_50208088.htm?ca=11&w=3&last=1

Lite gammaldags så att det passar bra ihop med övriga akvarium och inredningen i själva rummet då såklart.

Nu fattas bara Inredning, "lock" och självklart några söta inneboende😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
10/30/13, 10:28 PM
#5

Eftersom akvariet är sålt är annonsen borttagen från blocket. Kanske du kan ta en ny bild? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
10/31/13, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ojdå… då provar vi såhär då :-)

Annons:
Smilla W
10/31/13, 9:26 AM
#7

Det ser bra ut! Nu behövs ju bara ett bra lock! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
11/3/13, 1:26 PM
#8

Ja, precis… ett lock var det ja… var hittar jag bra nät/nätplåt till ventilation? 

Akvariet är gammalt och kittat tror jag = tror ni att jag behöver "silikona" om det med nytt fräscht silikon eller… hur blött blir det i ett snäckterrarium liksom, kan det läcka ut vatten tror ni? Vill inte gärna få fuktskador ju… 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
11/3/13, 6:00 PM
#9

Vatten bör det inte läcks ut. Fuktigheten varierar beroende på art, vanligtvis kring 80%.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: