Annons:
Etikettallmänt
Läst 1030 ggr
evy_91
10/24/13, 6:17 PM

Achatina achatina dvala?

Jag har två stycket A. achatina som jag bara har haft sen i somras. Båda två fast mest den ena har grävt ner sig några gånger och inte varit ute på några dagar och när jag då har kollat dom så har de byggt en hård "hinna/skal" vid öppningen av deras skal, vilket jag tror är att de gått i dvala? Då har jag tagit fram dom och spolat ljummet vatten så att dom har vaknat till, men efter ca två veckor har dom gjort igen. Nu har dom inte varit framme på några dagar heller så jag tror att dom har gjort så igen, men frågan är varför? Funderar på om det kan vara för kallt för fuktigheten håller sig på 80-90% men jag har ingen lampa eller något utan det är ju bara rumstemperatur på ca 22-23 grader. Kan det vara för att det är för kallt och vad är då bäst att ¨å upp värmen med? Glödlampa eller värmematta. Dom bor i en plast låda.

Annons:
jnielsen
10/24/13, 6:31 PM
#1

Har du läst artikeln om A. achatina? Där står att de vill ha en temperatur på 25 grader,så kanske är det lite för kallt enligt deras tycke..

evy_91
10/24/13, 6:40 PM
#2

Jo, jag har det och vad jag förstod så kan man ha upp till 28 grader med vad man har läst, men frågan är ju om man ska sätta en liten bordslampa med vanlig glödlampa eller någon värme matta under? Eller vad funkar bäst? Funderade även på en värmelampa men är rädd att det kan bli för varmt.

Anoki
10/24/13, 8:45 PM
#3

Hade också det problemet i början med mina a.achatinor. Försök höja temperaturen någon/några grader. Börja även spraya bostaden minst en gång varje dag, gör väldigt stor skillnaen alltid. Se till så att bottensubstraten alltid är fuktig. :)

Upp till toppen
Annons: