Annons:
Etikettallmänt
Läst 4792 ggr
Chinesecrestedlover
2013-10-20 14:30

Lite korkade frågor :-)

Hej!

Lite funderingar angående jättesnäckor… 

1) Kan jag/mina hundar/min sköldpadda få lungmask eller vad det nu är de kan ha? Hur stor risk? Kan sköldpaddan äta ägg/ungar utan att få det?

2)Hur stort terrarium behöver de ha?

3) Hermafroditer eller kan man se kön?

4) Skillnad mellan arter? Vilken är bästa arten för en nybörjare? Vilken blir störst?

5) Vad behöver de? uv-ljus? Hur mycket äter de/vad är bästa maten?

Hoppas ni orkar svara/tipsa om sidor där jag kan få svar och berätta gärna mer om dessa annorlunda husdjur :-)

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Smilla W
2013-10-20 15:15
#1

Hej!

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar 🙂

1) det är främst vilda snäckor som bär parasiten lungmask, för att få i sig parasiten måste du dessutom äta snäckan. Om du vill vara riktigt säker angående sköldpaddan kan ägg som läggs placeras i och kläckas i en annan behållare än den de vuxna djuren bor i, på så sett finns det ingen risk att ungarna i sin tur har parasiten även om föräldradjuren är infekterade.

2) Det finns ingen lag som säger hur stort terrarium de behöver. Att gå efter sunt förnuft brukar vara en bra riktlinje. Man bör se åt hur stor arten blir och hur många som ska bo där. Viss arter är mer aktiva än andra och kräver då lite störra yta.

3)Alla snäckor och sniglar är hermafroditer. Det manliga könsorganet färdigutvecklas först.

4) Det finns ofantligt många olika arter, underarter och färger. De bästa arterna för nybörjare är Achatina fulica eller Achatina immiculata. De är båda relativt små, mellan 10-12cm i skallängd. Om du är ute efter en lite större art som passar nybörjare är Achatina reticulata ett bra alternativ, de blir upp till 15cm i skallängd. Den största arten är Achatina achatina, inte en jättebra nybörjarart kanske, fast det beror ju på vad du är ute efter. A. achatina växer långsammare än alla andra arter och är vanligtvis skyggare.

5)Snäckor behöver inte särskillt mycket. Till ljus behöver de bara en vanlig lampa. hur värmen ska vara beror på art, men för de flesta arter räcker det med vanlig rumstemperatur, 22-25 grader. Bottensubstratet kan bestå av jord, mull, kokosfibrer eller spaghnum mossa, det ska vara så pass djupt att snäckorna kan gräva ner sig. De äter nästan allt i mfrukt och grönsaksväg. Dock bör Växter med hög halt av oxalsyra och fytin undvikas. de ska alltid ha tillgång till kalcium, lättast i form av sepiaskal eller pulveriserat ostronskal. 

Mer kan du läsa i den här artikeln. Hoppas det var till hjälp!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-10-20 15:53
#2

Tack så jättemycket för ett otroligt bra och informativt svar :-)

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-10-20 16:17
#3

Inga problem! Hoppas detta har hjälpt dig lite i dina funderingar :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-10-22 15:33
#4

Hej igen alla snäcktokar :-) Det dök upp en till fundering… 

Om man ska resa bort (en helg, en vecka, två veckor), klarar sig snäckorna då (mat/fukt)? Eller måste man skaffa "snäckvakt"? :-) Ta med sig; kan de bo i en mindre låda/petbox då eller hur gör man? Finns det någon mat som klarar sig bättre än någon annan?

Började fundera lite på detta och jag har ju lösningar för övriga djur då jag reser bort (väldigt sällan det händer men ändå, man måste ju vara förberedd) men det känns lite tveksamt att någon skulle vilja passa dessa (för många äckliga) djur… 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-10-22 19:10
#5

En helg klarar de sig utmärkt. Men ska du vara borta en längre tid får du sntingen ta med dem i en hammarplastlpda/petbox eller be någon ta hand om dem. Jag hade med alla mina upp till Stockholm över sommaren och det gick utmärkt!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-10-22 19:16
#6

Ok, tack för svar :-) Finns det någon lämplig mat, om man ska vara borta över helgen då alltså, som inte blir äcklig direkt?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Smilla W
2013-10-22 19:26
#7

Söta frukter är ett absolut nej då, de möglar/ruttnar fort. Sallad, morot och olika bladsorter är bättre.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-10-22 20:59
#8

Ok, återigen tackar för svar. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2013-10-22 21:01
#9

En fråga till :-)

Ska terrariet helst vara högt eller lågt? Alltså ska de kunna klättra eller är det bättre med ett lägre men med mer bottenyta?

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-10-22 21:43
#10

Djupet på bottenmateriealet är viktigast, men en del snäckor klättrar mycket. Lagom är alltid bäst :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-10-22 21:55
#11

Ok, tackar och bockar, för snabba och bra svar :-)

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-10-22 22:11
#12

Inga priblem! Kul att kunna hjälpa till :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-10-30 02:00
#13

Hej igen, här kommer lite fler frågor :-)

När jag sedan ska inreda mitt snäckhem :-)… om man vill att snäckorna ska ha så bra och naturligt som möjligt men samtidigt att det ska se hyfsat snyggt ut och inte bara bli en lerig sörja överallt… kan man då ha typ. jord/torv och sedan mossa på det eller? 

Gömställen i form av plastkrukor kan man ju ha men kan man t.ex. inreda med mangroverötter eller dylikt och ex. grenar fån fruktträd eller kan de skada sig på det precis som på stenar? Kan grenar från äpple/plommonträd vara farligt för dom (har det i trädgården så vore ju smidigt om jag kunde använda grenar från dessa träd som klättergrenar och som extra snacks i form av blad)?

Andra "inredningstips" mottages med tacksamhet :-)

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Smilla W
2013-10-30 07:36
#14

Hej igen! Mossa och jord/torv fungerarbra! Själv har jag bara haft det hos små och hållt mig till ett alternativ till de större, men visst ska det bog gå. Som Inredning finns det massor av kul ideer att utföre. Jag har använt äpplegrenar hos mina, det har fott jättebra, dock äter de inte bladen. Jag har även mycket vindruvsranka hos mina eftersom vi har detta i överflöd i trädgården. Vindruvsbladen har blivit riktigt populära som tilltugg hos snäckorna. Mngeoverot fungerar utmärkt! Har även detta och snäckorna sitter på rötterna ganska ofta, så de måste diskas med jämna mellanrum för att hållas fräscha. Om du har dem i ett akvarium/terrarium kan jag tipsa med att luta bottenmaterialet lite, för det tjockare längre bak och tunnare längst fram, för att få lite mer djupkänsla. Dela gärna med dig av lite bilder i ett nytt inlägg eller liknande när det är klart så att vi får se hur det blev! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-10-30 13:31
#15

Hej!

Tack återigen för utförligt och bra svar🙂

Jag ska absolut sätta in bilder när det är klart.

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-10-30 16:12
#16

Bara kul! :) Vad trevligt! Ska bli intressant och se hur det blev :D

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-11-15 15:20
#17

Hej igen… lite fler funderingar🤔

Försökt förstå vilka Växter som skulle kunna trivas… samt såklart inte är giftiga för de små sötnosarna och kommit fram till:

Hoya (Porslinsblomma) - troligen inte uppäten 

Ampellilja - troligen uppäten tillslut, men funkar ett tag

Vanliga fuktälskande terrarieväxter som ex. 

Fredskalla, gullranka, murgröna, ormbunkar, Bromelia, fågelbobräken, orkidéer, Flamingoblomma, Prickblad, Monstera, Klätterkalla o.s.v. 

Fungerar någon av dessa eller är alla giftiga för snäckor? Vissa Växter är ju giftiga för människor/andra djur, men gäller det samma för snäckor? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-11-15 15:33
#18

Tyvärr är det så att de flesta terrrieväxter är giftiga. Snäckor tenderar att äta allt oavsett om det är giftigt. Sedan kan det även vara så att en snäcka äter det giftiga och inte den andra, det har hänt mig.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-11-15 16:52
#19

Tack ännu en gång för snabbt svar😃

Ok, Hoya, ampellilja och plastväxter då alltså 😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-11-15 20:39
#20

Det är vad jag kör på. På sommaren kan man använda vindruvsranka också, dock äter de det men det är inte giftigt :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Chinesecrestedlover
2013-11-18 15:33
#21

Då var det dags igen då… för ytterligare frågor alltså 😉

När det gäller jord… kan man ha blomjord eller är det farligt? Då tänker jag på blomjord med lite naturligt gödsel i och inte med "kulor" i. 

Ex. någon av dessa

http://www.icahemma.se/sa-och-kaktusjord-hasselfors-p-22044-c-1092.aspx

http://www.icahemma.se/blomjord-18-lter-ica-i-love-eco-p-14514-c-1092.aspx

… eller finns det någon annan jord/torv eller dylikt som fungerar, gärna som går att få tag på hyfsat billigt och i lite större förpackning… så jag kan täcka botten på akvariet utan att bli ruinerad liksom 😃

Skaffat lecakulor att ha som dränering längs ner i alla fall, antar att det inte är farligt… det är ju bara lera…??

Hur djupt bottenlager vill de ha förresten?

Om man tar in grenar utifrån ska man desinficera dom på något sätt för att inte föra in smitta av något slag? Har tagit in äppelgrenar… 

I skrivande stund har jag skaffat diverse plast/tygväxter, några skott av ampellilja, rötter, plastkrukor och ett plastfat (ev. som pool i terrariet?) och ett keramikfat (som pool utanför terrariet). En matskål i plast, tänkte lägga diverse mat på den för att underlätta städning… funkar det tro eller är det onödigt? Lecakulor som dränering (om det nu inte är farligt alltså).  

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-11-19 07:38
#22

Det viktiga är att jorden/torven är ogödslad. Jag tycker cocosfibrer är bättre och det blir inte lika kladdigt. Lekakulor är inte farligt men skulle förmodligen inte fungera så bra. Snäckor gräver rätt mycket och skulle troligtvis bara blanda runt det. Jag använder plastfat när det är riktigt kladdigmat, till exempel mango.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2013-11-19 14:20
#23

Hej igen 👋 Tackar som vanligt för svar

Använder denna jord i akvarium (så kallat Jordakvarium/Walstad) de vattenlevande snäckorna verkar ju inte fara illa, men det kanske är annorlunda med landlevande?? http://www.icahemma.se/sa-och-kaktusjord-hasselfors-p-22044-c-1092.aspx men då har den ju i och för sig "luftats" alltså blandats med vatten och fått stå under några veckor-nån månad/några månader och blandats då och då och "fått" nytt vatten (för att få bort så mycket näring som möjligt, hindrar alg-invasion). Man har jorden under sand/grus för växternas skull. 

Denna jord innehåller bara lite gödning och den är naturlig dvs. hönsbajs. Men det kanske inte fungerar ändå? 

Kan man köra med detta tro? Inte så dyrt alls och verkar bli en hel del. Hittade den just, verkar ju vara helt naturlig och ogödslad.  

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90231416/?query=KOKOSN%C3%96T+Jordbrikett

Hur djupt vill de ha ungefär, som vuxna tänker jag då? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2013-11-19 20:44
#24

Det ska nog gå bra i så fall, pröva :)

Jag hade nog valt ett märke som var framtaget för just djur, finns att hitta lätt i zoobutiker. Detta är den sort jag använder, Exo-terra:

http://www.northerngecko.net/exo-terra-plantation-soil-cococut-fibre.html

De måste ha så att de kan gräva ner sig, 15- 20cm är rätt lagom till en vuxen Achatina achatina.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2013-11-19 21:55
#25

Jag kör på täckbark från plantagen, får typ 5 stora säckar för 99:- ibland, helt ogödslat och dem kan gräva i det, dock är cocoshummus roligare, bildas gångar när dem gräver som inte fallerar så lätt

That's a cat...Not a horse.

Chinesecrestedlover
2014-01-11 19:43
#26

Hej igen och stort tack för era svar (ledsen att jag inte svarat tidigare, sett era svar men glömt att svara)…

I februari får jag hem tre snäckbebisar (A. reticulata-albino såklart😉). Jag har inte lyckats hitta/fixa något bra lock (täckglas och nåt nät…) till mitt "stora" akvarium ännu… men ska försöka fixa det så snart som möjligt… 

När jag får hem bebisarna så är de kanske runt 2-3 cm stora 😍och även om allt var klart så skulle jag vara lite rädd att ha dem så pass stort (80 cm långt akvarium)… tänk om de försvinner? Tänkte att jag kan ha dem i något lite mindre då de är bebisar? Vad kan man då ha dem i, vad passar storleksmässigt? Kan jag ha dom i ett mellanstort "plastakvarium" om jag tejpar för så det inte blir så välventilerat eller har ni något bättre tips, är det för litet?

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-01-11 20:03
#27

Vad trevligt! Såg det på något annat inlägg, kul att du hittat den art du ville ha :)

Jag är inte heller glad för att placera in små snäcklingar i stora akvarium/terrarium då jag gärna vill ha koll på att de äter, växer och mår bra. Petboxar och hammarplast lådor är jättebra och finns i lite varierande storlekar. Pebox ser snyggast ut, men väljer du en sådan får du tejpa för ventilationen, dock ej med maskeringstejp, den blir uppäten med lite otur :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Chinesecrestedlover
2014-01-11 20:58
#28

Hej!

Japp, superkul… men jag hatar att vänta… "I want it all and I want it now" (Queen) passar in rätt fint då det gäller mig och olika djur 😃

Ok, nej det känns ju lite jobbigt om man ska behöva rota igenom hela akvariet… ehm… terrariet blir det ju… varje dag för att se att de mår bra osv. Lite jobbigt om det tar typ två timmar att leta och en timme att placera tillbaka alla saker eller något sånt🤪 (nååågot överdrivet kanske men…ja…)

Så då kanske jag kan använda mig av något av de plastakvarium/petboxar som jag har då. Måste bara hitta någon tejp som fäster…och som inte blir uppäten då😃

Det ena är ca 32 cm långt, ca 23-24 cm brett och ca 23 cm högt. Fungerar det eller ska jag ta ett som är lägre (ca 16-17 cm högt) men längre (ca 46 cm långt)?

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-01-11 23:38
#29

Haha, passande! Silvertejp fungerar bra, jag användet mig av en annan aorts trjt till småttingarna, men jag kan inte förmå mig komma ihåg vad den heter :S Båda lådorna skulle nog funka, men jag hade tagit den högre och gett mer klättermöjligheter i form av grenar och liknande :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-02-01 17:42
#30

Hej igen!

Nu är de här 😃 Tre små sötnosar (kanske 2-3 cm i skalstorlek)… dock är jag lite orolig för den ena, har inte sett den undersöka terrariet (det blev den högre petboxen) något alls, ligger på en fläck bara (den är vid liv det vet jag men…rädd att det är något fel😕), de andra "race:ar" runt och undersöker hela tiden. 

De har Exo terra soil, spagnummossa, grenar från äppelträd, plastväxter och en plastkruka att gömma sig i samt mat såklart🙂 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-02-01 21:29
#31

Vad kul att du fått hem några nu! 🙂

Det behöver inte nödvändigtvis vara något fel, skölj av den och lägg den på en bit sallad och se om den visar intresse för mat :)

Låter bra! De behöver dock inte gömställe då de gärna gräver ner sig, men de kan säkert uppskatta att klättra på den 👍

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
2014-02-01 23:52
#32

Hej!

Nu har den rört sig…puh! Hoppas det betyder att den är ok, den kanske bara var lite trött. 😴

Krukan är väl egentligen mest där för att kunna lägga upp pinnarna på nåt så att de får nåt att klättra på (fast gömma sig i får de ju också om de skulle vilja det, hehe) :-) 

Mvh/Chinesecrestedlover

Smilla W
2014-02-02 00:13
#33

Vad bra! Då var det förhoppningsvis inga problem. En del kan vara ganska stressade när de precis förflyttats vilket kan ta ett tag att komma över :) Låter bra! Alla sätt är bra utom de dåliga som man säger ^^

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: