Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1217 ggr
Fliso
2013-10-06 13:59

Sugen på A. achatina

Hej, är väldigt sugen på att införskaffa några A. achatina men innan jag gör det så skulle jag vilja ha lite svar på frågar.

1. Vilket bottensubstrat tycker du är bäst för snäckor?

Har kollar runt lite själv men det är väldigt blandade meningar ang. underlaget.

2. Hur håller man  fukten i en plastlåda med tak (från ikea)?

Funderar på att ha snäckorna i en stor plastlåda från ikea, eller finns det några bättre billiga alternativ?

3. Finns det olika färger på A. achatina?

T.ex albino

4. Kan man A. achatina bli reptilmat?

5. Tycker du att det intressant att ha snäckor? 

Själv tycker jag de verkar vara riktigt charmiga även om de inte kanske gör så mycket :)

Har läst att de är riktiga ägg-läggare dessa snäckor så undrar om man kunde mata min sköldpadda med bebisar.

Tack i förhand, kommer säker komma fler frågor men det var dem jag tänkte på just nu.

Annons:
Smilla W
2013-10-06 15:45
#1

Här är en artikel som besvarar en hel del av frågorna 👍

Och här är en som handlar specifikt om arten 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2013-10-06 15:47
#2

Om du tyckte det med underlaget var komplicerat så går det bra med vad som, själv föredrar jag Spaghnum mossa (går att plocka själv i skogen) men kokosfibrer eller mull går lika bra.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fliso
2013-10-06 15:48
#3

#1 Tackar för länkarna

pontussigge
2013-10-06 15:51
#4

1. Använder torv naturell funkar bra tycker jag. 2. Spruta vatten med en blomspruta 3. Albino finns dock ej så vanliga 4. Japp dom kan bli reptil mat 5. Tycker att snäckor är intressant och roliga husdjur och inte jätte vanliga husdjur heller Vet ej om sköldpaddor kan äta små snäckor men min blåtungadskink äter snäckor med god aptit.

simma lungt //PONTUSSIGGE

Smilla W
2013-10-06 15:53
#5

#4 Albino är inte allt för ovanligt i utlandet, de flesta arter finns i albino, har en hel del själv. 

Jag har för mig att man kan ge äggen som extra kalktillskott till sköldpaddor, men jag är inte säker. viktigt är då i alla fall att inget ägg kläcks och kommer ut i naturen.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fliso
2013-10-06 15:54
#6

#4 Tack för att du svarade på frågorna :)

#5 Vad bra för i sådana fall så kommer sköldpaddan nog bli mycket glad!

En till fråga, är A. fulica aktivare än A. achatina?

Annons:
pontussigge
2013-10-06 15:55
#7

#5 syftade på a.achatina albino här i Sverige

simma lungt //PONTUSSIGGE

Smilla W
2013-10-06 16:04
#8

#6 Achatina fulica eller Achatina immiculata är mycket bra nybörjar snäckor, de är aktiva och roliga att titta på. A chatina achatina är inte vad som brukar rekommenderas för nybörjare. de växer långsamt, är ganska skygga och inte särskilt aktiva. De kräver dessutom rätt stora ytor. Så vilken art du ska ha beror lite på vad du är ute efter.

#7, jo jag förstod det, det var mest för att förtydliga utbudet :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fliso
2013-10-06 16:34
#9

#8 Jag förstår, vilken av dessa två (A. fulica eller A. immiculata) arter föredrar ni?

Måste bara fråga, på denna bild (länk: http://tatanik.deviantart.com/art/Achatina-immaculata-178681363 ) ser det ju ut som snäckan har någon form av armar. Får alla snäckor sådana ''arm-stumpar'' när de sträcker sig eller är det bara den  här arten?

Konstig fråga men den var ju bara så söt!

Smilla W
2013-10-06 16:40
#10

Jag föredrr nog A. immiculata eftersom jag gillar kontrasterna i kroppen, men skalet hos en fulica kan bli ganska fint. Nu förstår jag inte riktigt, tänker du på ögenen och smak/lukt antennerna kanske?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fliso
2013-10-06 16:49
#11

#10 Vad pinsamt, jag såg inte att det var en del av snäckans fot..

Smilla W
2013-10-06 16:51
#12

haha, ingen fara, man lär sig något nytt varje dag :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: