Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 2254 ggr
jnielsen
2013-09-22 13:07

flugor hos snäckorna

I början hade jag kokosmull hos mina snäckor, men på bara två-tre dagar hade jag fått en hel invasion av blomjordsflugor (ni vet de där små,  svarta, mindre än bananflugorna)

Jag bytte kokosmullen mot vitmossa som jag köpte från exo-terra på Expo syd. Det har gått bra i några veckor men nu har jag återigen fått in dessa ovälkomna gäster. 

Jag städar bort överbliven mat väldigt noga, snäckorna äter alltid från plastfat för att det inte ska ligga överbliven mat kvar i mossan.

Mossan är ganska blöt men ändå så har jag svårt med att hålla luftfuktigheten på över 75% (tejpar jag igen fler ventilationshål så möglar underlaget)

Någon som har bra tips??

Annons:
Smilla W
2013-09-22 13:16
#1

det låter som ett lite klurigt problem. har du någon bild på hur du håller snäckorna?

I och med att du har bytt bottenmaterial och varit utan problem i några veckor verkar det som att ohyran kommer utifrån och inte från själva bottensubstratet. Har du någon Inredning hos snäckorna som du plockat utomhus?

Jag hade nog tagit ut snäckorna, rensat ut allt och dessinfencierat hela terrariet och inredningen. Därpå tvättat snäckorna noga för att säkerställa att ohyran inte sitter på dem. Till sist hade jag lagt in nytt bottenmaterial och efter nogrann avsköljning ställt in den sterial inredningen. För sökerhets skull skulla jag ha börjat med mat som inte möglar/ruttnar på samma sätt som sör frukt de första dagarna, till exempel broccoli, abourgine eller rivna morötter.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2013-09-22 15:27
#2

Här finns en länk till en tråd med bild på terrariet. All Inredning tvättades och sköljdes noga när jag bytte bottensubstrat, terrariet tvättades också och snäckorna duschade (duschar dem nästan var dag) Ingenting kommer utifrån.

Jag har inga flugor i mina blomkrukor i lägenheten, så de sprids inte därifrån. Tror jag.

 Men den här typen av flugor gillar fukta, får man dem i blommorna så torkar man ut jorden så försvinner de, säkerligen flyttar de in i terrariet då det är både varmt och fuktigt, alldeles ypperligt för en liten fluga. Kanske är det bara att med jämna mellanrum torka mossan i ugnen för att ha ihjäl dem..? Hur gör man det i så fall?

Maten möglar sällan därinne då allt tas ut på morgonen, och de äter ur en mjuk plastskål.

Vad kan man descinficera med?

Smilla W
2013-09-22 15:31
#3

Det kan j ukomma utifrån utomhus. om man ska torka i ugnen beror det ju på vilken sorts mossa du har, om den tål det eller ej. 

Annars kanske du kan byta bottenmaterial med jämna mellanrum, kanske det hjälper.

Jag brukar använda debisan. Om man vill vara riktigt noga kan man använda klorin, tänk då på att ha ordenlig ventilation och skölja ur noga samt låta det torka helt innan du sätter in snäckorna igen 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2013-09-22 15:54
#4

Kan man byta allt bottensubstrat ofta utan att det stör floran för snäckorna? Är debisan speciellt för terrarier? Vågar inte använda klorin då det är svårt att skölja ett glasterrarie ordentligt utan att slå sönder det.

Jag har vitmossa.

Smilla W
2013-09-22 16:38
#5

Jadå inga problem, jag byter när det börjar se tråkigt ut och snäckorna tar ingen skada av det.

Jag har fått mitt debisan från ett ställe jag jobbat på där det användes speciellt för terrarium, dock använde de även klorin. Oavsett vilken kemikalie man använder är det viktigt att skölja ut noga 😮

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

vinteralvan
2013-09-30 12:42
#6

Jag hängde ett flugpapper i mitten av boxen (så att inte snäckorna kom åt det). Det var det enda som hjälpte för mig.

Annons:
jnielsen
2013-09-30 13:28
#7

#6 du hade samma problem då? Jag har bytt mossa nu och kommer att göra det med jämna mellanrum hädanefter, jag tvättade allt ordentligt och lade växterna i blöt en stund.

Smilla W
2013-09-30 17:53
#8

Vad bra! Fungerade det? Är de borta för tillfället?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2013-09-30 18:58
#9

#8 ja, för tillfället, får se hur lång tid det tar innan de är tillbaka, så länge snäckorna inte tar stryk av att få helt nytt bottensubstrat med några veckors mellanrum så är det ju lugnt.

Smilla W
2013-09-30 20:40
#10

Nej det gör de absolut inte, renheten är inget som direkt påverkar dem.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: