Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 1890 ggr
jnielsen
2013-09-19 21:42

Kräsna snäckor

Min snäckor (A. immaculata) är såååå kräsna! Det enda jag vet att de äter med god aptit är svamp, zucchini går hyfsat. Allt annat antingen ratas, eller så pillas det bara lite på. Ett urval av det som testats, flertalet gånger;

paprika, mango, aubergine, vitkål, plommon, vindruvor, banan, äpple, maskros, avokado, morot, broccoli, blomkål, palsternacka, babygröt, sallad, gurka, tomat… vissa saker har gått lite bättre men innehåller inget nyttigt…

Någon som kan tipsa??

Dessutom undrar jag om ni andra har vattenskål inne hos snäckorna? För att de ska kunna dricka var dag?

Annons:
Smilla W
2013-09-19 22:47
#1

Jag brukar låta maten ligga, äter de den inte får den liggs kvar fram tills den blir dålig, de får inget annat. När de blir tillräkligt hungriga äter de oavsett om det är gott eller ej. Jag har faltist också haft en väldigt kräsen immiculata, när jag tog över den åt den bara gurka, endast kärnhuset. Hen fick vara med om en väldigt tråkig svältperiod och äter nu det mesta med god aptit och växer bra. Den har dessutom klarnat ordentligt i färgerna och bygger stabilare skal. Svältmetoden anväds på många djur, framför allt hundar och katter. T vad som bjuds, eller inget alls.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2013-09-20 10:48
#2

Då ska jag göra så att jag ger dem morot och aubergine ikväll, och några dagar framöver tills de äter det!

Jag vet att uppfödaren gav dem varannan dag, så där åt de säkert vad som helst, sen kom de hit och kunde lägga sig till med olater när ny mat erbjöds var dag😉

Smilla W
2013-09-20 16:43
#3

Jag byter mat hos mina varje dag och kör aldrig samma två dagar i raken :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2013-09-20 19:37
#4

#3 Men det är ju så jag gjort, ny fräsch mat var kväll när de stiger upp, och varierat, men då äter de bara de nätter som de får något de gillar…

Smilla W
2013-09-20 21:27
#5

Ge dem aldrig det dem gillar en ti framöver så kommer de att äta.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Tanjis
2014-12-15 12:21
#6

jag har samma problem med mina snäcklingar. Dom vill bara ha salladsblad och gurka. tror att dom inte växer så snabbt som de ska för den saken! Men men, dom får väl va små om det är så, dom är ändå nästan sötare som små. Har två vuxna som är häftiga men inte lika söta :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: