Annons:
Etikettallmänt
Läst 1468 ggr
FemFem
2013-09-18 13:25

Smutsigt?

Detta kanske låter lite konstigt, men jag ställer frågan ändå.

Jag känner för att skaffa snäckor, tycker att de är superfina och verkar vara ett spännande husdjur. MEN… Jag har bakterieskräck och har svårt för smutsiga saker. Därför undrar jag:

Hur smutsigt är det att ha snäckor? Jag har sett bilder där de kryper runt i fuktig blomjord som sätter sig överallt på snäckorna och det ser så smutsigt ut. Kan man ha ett substrat som inte "kletar" så mycket? Vilket i så fall?

Och sprider snäckor bakterier? Jag tänker typ på t ex sköldpaddor och ormar som väl kan bära på vissa sjukdomar, och att man alltid ska tvätta händerna efter hantering. Är det så med snäckor?

Annons:
vinteralvan
2013-09-18 13:30
#1

Du kan ha mossa istället för jord, då blir det inte lika "kletigt".

Smilla W
2013-09-18 17:41
#2

Snäckor smutsar ner mycket! Jag städar tillins varje dag, gör man det så håller det sig snyggt. Jag anvönder Spagnummossa, tycker det ser så oftäsht ut med jord eller torv. Det jag tror att du skulle ogilla är maten som i det klimatet snäckorna har ruttnar väldigt fort, framför allt söt frukt. Men så länge man byter maten, rengör rutorna, inte använder torv och plockar bort avföring barje dag håller det sig fint :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2013-09-18 21:40
#3

Innan du köper snäckor så besök någon som har och hjälp till med deras skötsel under en dag, då vet du om du klarar det.

Smilla W
2013-09-18 21:47
#4

#3 vilken bra ide! det skulle nästan rekomenderas till alla som tänker skfaf terrariedjur, oavsett slag :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Fia89
2013-09-18 22:25
#5

#2 Vart köper du sådan mossa? Är trött på torven också. Håller sig mossan bra?:) förlåt om jag kapar tråde.

jnielsen
2013-09-18 22:25
#6

#4 det håller jag med dig om, likadant innan folk köper hundvalp och kattunge.

Annons:
MoaL
2013-09-19 00:48
#7

Tänk bara på att det inte är nyttigt för snäckorna att städa för mycket. De äter ofta upp sin egen avföring för att få i sig alla näringsämnen, vilket de inte kan om man städar efter dem så snart de smutsar ned.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
2013-09-19 06:10
#8

Det är jag medveten om, men det gör de ganska fort. Dessutom tycker jag att det är bättre att tillgodose den näringen med en varierad kost iställer för att låta det ligga kvar för länge så att mossan ruttnar. Sedan blir det ofta småredter kvar :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

FemFem
2013-09-19 09:50
#9

#3 Ja, det var en bra idé! Jag vet ingen som har snäckor förstås…

Det som jag har mest problem med är inte smutsen i sig egentligen (okej, jag har problem med den också men det är inte den som är det största "bekymret" ^^) utan mer bakterier. Sprider snäckor bakterier som typ reptiler väl gör? Måste man tvätta händerna varje gång man hanterat snäckorna? För i så fall skulle jag inte klara av att skaffa dem. Smutsen som t ex blomjord och sånt skulle jag kunna fixa, så länge det inte finns bakterier som man kan bli sjuk av inblandat.

😃

jnielsen
2013-09-19 10:57
#10

#9 jag tvättar händerna varje gång jag rört vid snäckorna eller deras terrarie, dock vet jag inte om de kan vara bärare av någon smitta.

Rumblebee
2013-09-19 12:23
#11

Jag anser att man ska tvätta händerna efter att ha hanterat snäckor, liksom att man bör tvätta händerna när man har hållt på med något djur som bor i terriare eller akvariemiljö.
Så länge man bara tvättar händerna så är det ingen som helst fara. 
Då är nog de bakterier som finns på kontanter värre.

Smilla W
2013-09-19 16:27
#12

Man bör tvätta händerna after kontakt med djur över huvud taget. Fångenskapsuppfödda snäckor är vanligtvis inga problem, men bakterier från tillexempel jord är ju inte jättenyttigt att få i sig. Viltfångade snäckor kan vara bärare till lungmask och anda parasiter, man bör inte ha viltfångade som husdjur. Afrikanska arter är nästan aldrig viltfångade, i vart fall inte de vanligaste.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: