Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1138 ggr
[JollyJustin]
2013-09-11 18:37

Hjälp ?

Hej jag kanske kommer få sniglar, och jag måste  läsa på innan jag köper en såklart.

Jag vet inte vilken art jag ska köpa, jag vill ha en fin stor snäcka.

Mina frågor:

- Vad äter de?

-Hur ska de leva/bo m.m?

- Kan man ha 1? (vill inte ha bebisar)

- Hur många månader/år blir de? (Säg olika arter)

Help?

Annons:
Hanna
2013-09-11 18:39
#1

Har du läst igenom faktabladen på sidan?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[JollyJustin]
2013-09-11 18:43
#2

Nä, ska kolla. Fasst är lite lat så kan ingen skriv här?

Hanna
2013-09-11 18:44
#3

Du lär få samma fakta som redan står i faktabladen. Enklare om du läser dem först och sedan frågar det du undrar sen. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[JollyJustin]
2013-09-11 18:48
#4

Okej dååå… 😉

[00emi07]
2013-09-11 19:02
#5

Sniglar eller snäckor? Vad äter de? Ska du ha snäckor (de med skal) så äter de lite olika, oftast frukt och grönsaker ex, broccoli, morot,sallat mm… Hur ska de leva bo mm? De ska bo i ett terrarium/akvarium med ett ganska tjockt lager fin jord/torv (ska vara så tjockt lager att snäckan kan gräva ner sig) Och ovanpå jorden kan du ha mossa (vit mossa) Lägg inte in stenar då snäckorna kan skada sig på stenarna. Sen kan du pimpa upp hemmet med lite äpple kvistar som snäckorna kan klättra på! (: Du ska även ge de så kallade sepiaskal som innehåller kalk, hjälper de med deras skal! (: du köper de på fågelavdelningen på en djuraffär. I vissa fall i mat affärer. Kan man ha en? Vad jag vet ska alla snäckor ha minst en partner, vill du inte ha ägg så ser du till att stoppa in alla ägg (kolla noga, de kan ligga över allt) i en påse och sätt in i frysen i några dagar. Och upprepa varje gång ägg kläcks. Utan en partner kan en snäcka gräva ner sig och dvala (tro mig, inte så kul) Hur gamla blir det? Nästan alla snäckor blir mellan 5-10 år, men det varierar. Tips på bra "nybörjar" snäckor: Jag skulle tipsa om A. Fulica lättskött, växer snabbt och nyfiken. En A.fulica är hermafrod, så ungar blir det (för du måste ha minst 2) men gör då som jag skrev. Under de första 6 månaderna växer de snabbt som attan. Och det är kul att följa deras utveckling. De gillar grönsaker, Växter frukt mm… De ska ha fri tillgång till vatten och de vill ha ca 80% luftfuktighet (för att mäta luftfuktighet behöver du en hydrometer, som är som en termometer men mäter luftfuktighet. Du hittar det vanligtvis i en djur affär A.fulican tillhör "gruppen" Afrikanska jätteland snäckor och blir ca 10-12 cm i skalet (varierar de med) De är lättskötta och vackra och kräver inte Loka mycket som ex en hund eller katt. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: