Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1642 ggr
MoaL
2013-09-07 00:08

OT - Hamstrar, snäckor, tamhet, etc.

Eftersom en tråd spårade ur nästan på en gång och kom in på hamstrar och dylikt så knoppar jag av den och låter diskussionen fortsätta här. 🙂
_________________________________________________________

Avatar för Smilla W

2013-09-04 19:46#1 av Smilla W 

Snäckor gräver ner sig för att sova, det gör även svenska arter, inte bara afrikanska, det ör mer eller mindre vad deras liv går ut på :)

Snäckor kan inte bli tama, snarare mer eller mindre handvana, precis som reptiler får de inte ut något av hantering förutom eventuell stress.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för 00emi07

2013-09-04 19:48#2 av 00emi07 

Jaha, trodde de kunde bli mer eller mindre vana vid en (: men, då hade jag väl fel

Guldbackens kaniner }

kaninuppfödning och pensionat

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Smilla W

2013-09-04 19:53#3 av Smilla W 

Nej det kan de inte, det är det samma med andra smådjur (tex hamstrar) och reptiler.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för 00emi07

2013-09-04 19:56#4 av 00emi07 

Ja, fast hamstrar kan ju bli tama, har haft 4 stycken som från början kom från ganska dåliga hem. Jag kunde inte klappa eller hålla dem. Men när det efter ett halvår vant sig ordentligt med mig kunde jag hålla de ordentligt utan att de bet mig, vi kunde mysa i soffan och så. (:

Guldbackens kaniner }

kaninuppfödning och pensionat

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Smilla W

2013-09-04 22:14#5 av Smilla W 

Tyvärr är det inte helt rätt. Mönniskor vill hjärna förmänskliga och påvisa mänskliga känslor hos djur som inte stämmer. En hamster blir inte tam och attar känslor för sin ägare, de kan däremot bli vana vid hantering och mer stresståliga. Även om de inte köngre visar aggressivitet mår de böst av att få vaa ifred.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

1 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för violet-pets

2013-09-04 22:17#6 av violet-pets 

Det tror inte jag. Min(a) hamster mår dåligt om jag inte tar ut henne minst en gång per dag. Hon vill själv upp i händerna, sedan ligger hon där trygg och njuter av att bli klappad.

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Smilla W

2013-09-04 22:32#7 av Smilla W 

Ibland är det svårt att skilja på fakta, åsikt och känslor. Alla har rätt att tro va det vill, jag berättar bara fakta. De flesta beteenden kan förknippas med en instinkt, ett litet sjur som kommer fram när man öppnar dörren är oftst nyfiket eller vill ha mat. Ett litt djur som blundar när man klappar bjuter inte utan styrs oftast bara av instinkten att skydda ögonen. Det är en annan sak med större djur så som hundar och katter med en högre intelligensnivå.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för violet-pets

2013-09-05 20:20#8 av violet-pets 

Okej. Glad

Dock står jag fortsfarande fast vid min åsikt, men vad vore värden om alla tyckte samma? Det du säger låter logiskt men jag har själv haft hamstrar, alla med olika personligheter, så det får mig att tro annorlunda. Glad

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Smilla W

2013-09-05 22:29#9 av Smilla W 

De lär ju in vissa beteenden som gynnar dem. De lär sig att förstå och känna igen dofter och saker som är relaterade till mat, tillexempel när burluckan öppnas vilket man kan kalla personlighet. Du får självklart tycka vad du vill, verkligheten är inte alltid lika rolig och intressant :)

Dock får man inte alltid bara tänka på vad man själv vill, ibland kan man klart plocka upp sina smådjur och mysa med dem för att det är kul men man måste också låta dem vara ifred för deras skull. Ge och ta som man säger.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2013-09-07 00:17
#1

Jag har fött upp hamstrar, och kan utan problem säga att hamstrar absolut kan njuta och finna glädje i mänsklig samvaro och kel. Att jämföra hamstrar med snäckor är för mig ganska ologiskt, då det är två helt olika djur. 😎 En hamster eller vilket annat välhanterat smådjur som helst kan exempelvis somna i handen vid smek och kel - jag skulle vilja se någon lyckas söva sin snäcka på samma sätt. FunderarGlad Att säga att smådjur blundar bara för att de vill skydda ögonen stämmer inte, då jag har haft väldigt många smådjur som har somnat i händerna på mig - att bara skydda ögonen är alltså inte anledningen till varför de sluter dem. Även vi människor sluter ögonen när vi njuter och har det gott, eftersom vi slappnar av under sådana förhållanden.

Att hamstrar kommer fram till burdörren när den öppnas kan jämföras med att vi går fram till dörren när det knackar på eller om den öppnas. Båda handlingarna beror på nyfikenhet/intresse/en instinkt att hålla koll på vad som händer inom reviret. Man ska förvisso in förmänskliga djur, men man ska inte heller "avdjurifiera" oss människor. Vi är också djur, och våra beteenden kan i grund och botten förklaras på precis samma sätt som vilket annat däggdjurs som helst, oavsett vilken art det handlar om. Vi är till exempel mer benägna att utföra en uppgift om vi belönas för det, med ord, handling eller saker, precis som hamstrar, råttor, hundar, och dylikt. Hamstrar är inte ointelligenta, och det går att lära dem olika uppgifter. Jag törs dock med säkerhet säga att det inte går att göra detsamma med en snäcka. Skämtar

Det finns naturligtvis vissa smådjur som ännu inte är domesticerade och som självklart inte heller är avlade på temperament, och många av dessa trivs bäst att hållas ostörda som så kallade "tittdjur", så som vi håller exempelvis akvariefiskar eller eremitkräftor. Det går dock inte att jämföra dem med våra vanliga husdjur. Råttor, möss, marsvin, hamstrar, kanin, och så vidare, mår absolut inte dåligt av att hanteras, tvärtom, och gärna flera gånger per dag. Enda förbehållet är väl att precis som med alla djur - inklusive människor - inte hålla på att störa dem när de sover och dylikt. Sedan gäller naturligtvis som alltid att alla är individer, och det finns alltid individer som sticker ut och inte uppskattar detsamma som flertalet gör. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pontussigge
2013-09-07 06:52
#2

Har själv fött upp hamstrar och även andra smådjur. Jag har haft några som kom så fort man gick till deras bur även dom som har somnat hos mig. När dom sommar hos en kallar jag inte "in lärt betende"

simma lungt //PONTUSSIGGE

Smilla W
2013-09-07 10:37
#3

#1 Du har en bra väldormulerad poäng där. Och ja, gamstrar har en (mycket) högre intelligensnivå jämfört med en snäcka eller fisk men ganska låg i jämförelse med en hund. Jag påstår dock fortfarande att de inte kn bli tama (det vill säga fatta tycke för en viss person) utan snarare vana (det är stor skillnad på dessa ord i deffinition) vilket man skulle kunn se som ett inlärt beteende. De lär sig att hantering inte är farligt och därför i te behöver bekymra sig om omgivningen mer än vanligt vid hantering. MEN det är viktigt att inte glömma att hamstrar är nattaktiva djur och sover på dagen, om man plockar ut en hamster som är handvan känner sig trygg på dagen och den somnar beror det förmodligen på att den r trött. Jag har svårt att tänka mig att alla hamsterägare sitter uppe på nätterna och kelar med ain himster, det finns kanske någon men jag tvivlar på att de flest gör det :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Flöffo
2013-09-07 17:31
#4

 Hamstrar är faktiskt inte så dumma som folk verkar tro. Min första hamster var mest en myshamster som låg och sov och njöt när jag klappade honom. Min andra har kunnat massa olika konster (snurra, plinga i klockor, stå på baktassarna osv) och kunde gå igenom hinderbanor väldigt fint (jag ställde upp hopphinder, gungbrädor osv i en ring, som i hundagility och så tog hon sig igenom dom. Dock fick man locka henne dom första tre varven.). Hon kunde komma när man ropade och klättra upp i handen på kommando. Hon kunde även spela fotboll och bowling om man hjälpte henne lite, dessutom kunde hon apportera och springa och hämta små pappersbollar. Min tredje, som jag har nu, är väldigt aktiv och sprallig. Riktigt duktig på att ta sig igenom hinder, men man måste ha väggar på sidorna. Riktigt snabb på att gå genom labyrinter. Jag tycker det är smart. Visst är hundar fortsfarande smartare men hamstrar är inte så dumma dom heller.

När det gäller tider och sånt så brukar hamstrar ha lätt ställa om sin "klocka". Min måste få komma ut varje dag, annars försöker hon gräva eller hoppa sig ut. Hon brukar vakna en gång klockan sex och en gång vid tio-elva för det är då jag brukar ta ut henne. Vid sex så får hon springa runt i några timmar och vid tio-elva så brukar jag ha henne i sängen en stund och "leka" och mysa.

//Flöffo

Smilla W
2013-09-07 18:26
#5

konster och intelligens är inte riktigt samma sak. jag påstår inte att hamstrar är dumma men de har inte kapaciteten att gå över en viss intelligens. Det är som sgt viktigt att inte förmänskliga djuren.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
2013-09-07 19:47
#6

#3 Att tycka om en människa är inte definitionen av tam. Någon sådan definition finns överhuvudtaget inte. Att tämja ett djur är att påverka ett enskilt djur så att det bland annat blir hanterbart och kan manipuleras till att utföra en viss mån av dressyr. Detta går att göra med såväl domesticerade som vilda djur. Enklare att göra med flockdjur än solitärlevande djur, men inte omöjligt åt någondera håll. 🙂

Det mesta vi människor kan och gör är också inlärda beteenden, och skiljer sig inte från andra djur. Bara det att skaka hand är ett inlärt beteende, för att det är artigt och gynnar oss i den sociala karusellen. Att tycka om någon ÄR vana vid och acceptans av en person. Jag tycker inte om eller älskar personer som jag inte känner och är van vid och trygg med, och det tror jag inte att det är särskilt många som gör. 😮

Hamstrar och andra smådjur kan läras om vad gäller dygnsrytmen, men oavsett vilket så är de vanligtvis vakna både på morgonen samt på kvällen, när "normalt" folk är vakna. Själv är jag en nattuggla och gick och la mig vid elva imorse, och steg upp vid middagstid. Jag har upplevt alla mina djur under de tider som de naturligt sett har sin aktivaste period. Jag anser mig definitivt vara kompetent nog att se när ett djur bara är trött, eller när det faktiskt uppskattar beröring och kel. Mina djur har inte somnat eller bara legat stilla och myst i min famn på grund av utmattning. Att klia/smeka ett djur kan liknas vid att putsa det, och även de djur som är solitärlevande kan uppskatta och njuta av den typen av hantering. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Smilla W
2013-09-07 20:16
#7

#6 Okej jag erkänner mig ha fel till viss del. Somliga är kanske vakna vid djurens aktiva perioder och har bättre koll på djurens beteenden. hamstar kanske är keldjur trots allt. Men jag står fast vid att de inte blir tama utan snarare handvana 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: